درگیری شدید مرزی میان نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان


درگیری شدید مرزی میان نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان

گزارش‌ها حاکی از آن است که توپخانه و پهپاد آذربایجان سایت‌هایی را در واردنیس، گوریس، سوتک و جرموک در شرق ارمنستان هدف قرار داده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز؛ بر اساس اعلام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دوشنبه شب درگیری‌های گسترده‌ای بین نیروهای دو طرف در امتداد مرز مشترک رخ داد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که توپخانه و پهپادهای جمهوری آذربایجان سایت‌هایی را در واردنیس، گوریس، سوتک و جرموک در شرق ارمنستان هدف قرار داده اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای ارمنستان خرابکاری‌های گسترده‌ای را به سمت داشکسان، کلباجار و لاچین انجام داده اند که از جمله آنها مناطق خاصی را مین گذاری کرده بودند. تلفات و خسارات مادی از سوی طرف آذربایجانی گزارش شده است، هرچند جزئیات دقیق آن هنوز مشخص نیست.

همچنین وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد که نیروهای آذربایجان با آتش توپخانه و پهپاد نیروهای ارمنستان را در مناطق گوریس، سوتک و جرموک به شدت هدف قرار دادند.

جمهوری آرتساخ در قره باغ یک جمهوری خودمختار است که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته شده است. در سال ۲۰۲۰، منطقه‌ای که این جمهوری در آن واقع شده است توسط آذربایجان بازپس گرفته و به خاک جمهوی آذربایجان ملحق شد.

در همین حال، وزارت دفاع آذربایجان مدعی شد که شبه نظامیان ارمنی از آن زمان همواره به مواضع آذربایجان در منطقه لاچین شلیک می‌کنند که به تازگی نیز در نتیجه این شلیک‌ها یک سرباز آذربایجانی کشته شده است.

وزارت دفاع آذربایجان سپس اعلام کرد که عملیاتی با عنوان «انتقام» علیه تعدادی از گروه‌های نیروهای ارمنی در منطقه انجام داده است. این وزارتخانه همچنین مدعی شد که گروه‌های مسلح ارمنی سعی کردند تپه اطراف را تصرف کنند و مواضع جنگی جدیدی در آنجا ایجاد کنند.

در اواخر ماه اوت، نیروهای آذربایجانی وارد لاچین شدند و جایگزین نیروهای حافظ صلح روسی شدند که در آنجا مستقر بودند. ورود نیروهای جمهوری آذربایجان به لاچین براساس توافق آتش بس صورت گرفته در سال گذشته با ارمنستان صورت گرفت.

اتهام زنی‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان علیه یکدیگر در حالی مطرح می‌شود که «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان ۹ شهریور ماه سال جاری در شهر بروکسل با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

این دیدار به میزبانی «چالز میشل» رئیس شورای اروپا انجام شد.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در این دیدار، پیرامون تحولات قره باغ و وضعیت قفقاز جنوبی با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

دیدار مذکور تنها یک روز پس از تماس تلفنی رئیس شورای اروپا با علی اف درباره عادی سازی روابط باکو و ایروان انجام شده بود.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر جمهوری ارمنستان «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان فرودرین ماه سال جاری نیز در بروکسل دیداری سه جانبه داشتند.

در این دیدار نیکول پاشینیان به وضعیت آرتساخ و مسائل انسانی ناشی از اقدامات اخیر یگان‌های نظامی آذربایجان اشاره کرد.

موضوعات مربوط به اجرای بیانیه‌های سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱، ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ و همچنین توافقات به دست آمده در نشست سه جانبه در ۱۴ دسامبر در بروکسل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل