عدالت اقتصادی؛ مولفه‌ای فراموش شده در نظام بانکی/ بانک مرکزی متولی تکمیل سیستم اعتبار سنجی است


عدالت اقتصادی؛ مولفه‌ای فراموش شده در نظام بانکی/ بانک مرکزی متولی تکمیل سیستم اعتبار سنجی است

یک کارشناس اقتصادی ضمن تاکید در نبود عدالت اقتصادی در پرداخت تسهیلات بانکی، سیستم اعتبارسنجی نظام بانکی را ابزاری مناسب در جهت هدایت منابع مالی بانک‌ها به سمت اقشار نیازمند تسهیلات خرد بیان کرد.

عدالت اقتصادی؛ مولفه‌ای فراموش شده در نظام بانکی/ بانک مرکزی متولی تکمیل سیستم اعتبار سنجی است

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «میثم مهرپور» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اهمیت تکمیل سیستم اعتبار سنجی نظام بانکی کشور اظهار داشت: اصل موضوع اعتبار سنجی و ارائه تسهیلات بر اساس اعتبار سنجی یک اقدام کاملا درست و منطقی است که در بسیاری از کشورهای دنیا هم در واقع پیاده و اجرا شده است. یکی از دلایل تاکید بر این مسئله، وقوع نتایجی مثبتی همچون افزایش عدالت اجتماعی و یا توسعه عدالت اقتصادی است که با تکمیل سیستم اعتبار سنجی در نظام بانکی کشور صورت می‌پذیرد.

این کارشناس اقتصادی ناکامی دهک‌های میانه و کم درآمد کشوردر تامین وثایق بانکی را به عنوان مهمترین مانع در اخذ تسهیلات خرد بیان کرد و گفت: متاسفانه ساختار فعلی سیستم اعتبار سنجی نظام بانکی کشور به نحوی است که بخش قابل توجهی از منابع مالی کشور، صرف پاسخگویی نیاز مالی افرادی می‌شود که دارای اطلاعاتی مشخص هستن؛ در حال حاضر کارمند و شاغلان دولتی به همین خاطر از ارائه وثایق بانکی معافند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هدف دولت از اصرار بر استفاده از تقویت سیستم اعتبار سنجی نظام بانکی، حذف مانعی است که الزام وثیقه گذاری بر سر متقاضیان تسهیلات ایجاد کرده است؛ با تکمیل این نظام آماری دریافت وام‌های بانکی با مبالغ خرد آسان شده و در نهایت تسهیلات بانک‌ها به سمت افرادی هدایت می‌شود که نسبت به دیگر دهک‌های اقتصادی مستحق‌ترند.

مهرپور همچنین در پاسخ به این سوال که چرا سیستم اعتبار سنجی در نظام بانکی ایران اجرایی نمی‌شود، متاسفانه اطلاعات اقتصادی جامع و کامل در نظام بانکی کشور وجود ندارد. اکنون سامانه اعتبار سنجی ما مبتنی بر چیست؟ در حال حاضر بسیاری از اقشار جامعه به دلیل ضعف بانک‌های اطلاعاتی نظام بانکی کشور از رتبه مناسبی در سیستم اعتبار سنجی برخوردار نیستند.

این کارشناس اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر هم پایگاه‌های آماری و هم سامانه اعتبار سنجی نظام بانکی کشور به شدت ضعیف عمل می‌کند؛ این ضعف تنها در شرایطی برطرف می‌شود که بانک مرکزی به عنوان عالی ترین مالی ایران و متولی نظام بانکی کشور، موظف است تمامی موسسات مالی و یا نهاد‌های اقتصادی کشور را ملزم به ارائه اطلاعات اقتصادی تمامی اقشار جامعه به منظور تکمیل سیستم اعتبار سنجی کند.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بانک‌

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول