آموزش پارک دوبل برای افراد مبتدی


آموزش پارک دوبل برای افراد مبتدی

بسیاری از افراد که به‌تازگی رانندگی یاد می‌گیرند، در قسمت آزمون عملی با دلایل مختلف، مردود می‌شوند. مهم‌ترین اشتباه برای رد شدن در آزمون، پارک دوبل است. پارک دوبل، مهم‌ترین بخش آزمون گواهینامه رانندگی محسوب می‌شود که بسیاری از افراد مبتدی،...

بسیاری از افراد که به‌تازگی رانندگی یاد می‌گیرند، در قسمت آزمون عملی با دلایل مختلف، مردود می‌شوند. مهم‌ترین اشتباه برای رد شدن در آزمون، پارک دوبل است. پارک دوبل، مهم‌ترین بخش آزمون گواهینامه رانندگی محسوب می‌شود که بسیاری از افراد مبتدی، نکات و نحوه انجام آن را نمی‌دانند. آموزش پارک دوبل به رعایت تکنیک و تمرین وابسته است. در این مقاله همه نکات مهم پارک دوبل که تا به‌حال هیچ‌کس به شما نگفته است را بررسی خواهیم کرد. با مطالعه این مقاله و تمرین نکات گفته‌شده، به راحتی آب‌خوردن و با هر ماشینی پارک دوبل خواهید زد.

تسلط به نیم کلاج یا حرکت لاک پشتی؛ مهم‌ترین فاکتور پارک دوبل

هنگامی که قصد پارک خودرو را بین دو ماشین پارک‌شده دارید، باید از تکنیک پارک دوبل استفاده کنید. اولین کاری که برای انجام پارک دوبل باید انجام دهید، سنجیدن فاصله بین دو خودرو پارک‌شده است. کنترل سرعت خودرو، برای انجام پارک دوبل، مهم‌ترین فاکتور محسوب می‌شود. اگر نتوانید با سرعت کنترل‌شده مراحل را انجام دهید، پارک دوبل با مشکل مواجه خواهد شد. برای این‌کار، تسلط به کلاج نقش مهمی دارد. باید بتوانید با نیم‌کلاج، به آرامی ماشین را داخل پارک ببرید. بسیاری از افراد برای تسلط به کلاج و نیم‌کلاج، از موسسه‌های آموزش رانندگی خصوصی درب منزل کمک می‌گیرند. در این آموزشگاه‌ها، مربی‌های حاذق و توانمندی آموزش پارک دوبل را برعهده می‌گیرند تا کاملاً به همه نکات و تکنیک‌ها مسلط شوید.

کنترل فرمان؛ تغییر حرکت و جهت ماشین در زمان مناسب

مهارت کنترل فرمان یکی از عوامل مهم در اجرای پارک دوبل موفق است. کسی که قصد دارد یک پارک دوبل بی‌نقص انجام دهد باید علاوه ‌بر کنترل پدال‌ها، به جهت حرکت فرمان هنگام استفاده از دنده عقب تسلط کافی داشته باشد. قبل از شروع آموزش پارک دوبل توسط مربی، مطالعه مقالات و مشاهده ویدئوهای مرتبط می‌تواند ذهن شما را آماده کند تا هنگام شرکت در کلاس‌های عملی درک بهتری از حرکت دادن خودرو داشته باشید.

مراحل اجرای پارک دوبل؛ آموزش پارک دوبل با ماشین اتومات و دنده‌ای

آموزش پارک دوبل برای افراد مبتدی

پارک دوبل در آموزش رانندگی با دنده اتومات، کاملاً مشابه با آموزش پارک دوبل با تیبا یا پراید است. تکنیک کنترل فرمان و سایر مراحل با هر خودرویی باید رعایت شود. تنها تفاوتی که با یکدیگر دارند، در تسلط بر نیم‌کلاج است. در ماشین اتومات فقط باید تمرکز خود را بر کنترل فرمان و سرعت خودرو بگذارید. همچنین، پارک دوبل اصولی را می‌توان به پنج مرحله تقسیم کرد.

آموزش پارک دوبل برای افراد مبتدی

مرحله اول؛ تخمین فاصله برای شروع پارک دوبل

قبل از هر چیز لازم است از وجود فضای کافی بین دو خودرویی که قرار است پارک دوبل انجام دهیم مطمئن شویم. سپس راهنمای سمت راست را روشن و سرعت خودرو را کم می‌کنیم. کمی بعد از خودروی جلویی (خودرویی که قرار است پشت آن پارک کنیم) به‌طوری که اندازه یک دست یا حدود 50 سانتی متر فاصله عرضی وجود داشته باشد، قرار می‌گیریم.

مرحله دوم؛ دنده عقب و ورود به پارک

خودرو را در حالت دنده عقب قرار می‌دهیم. به‌آرامی رو به عقب حرکت می‌کنیم تا انتهای خودروی عقبی از داخل شیشه مثلثی یا لچکی قابل مشاهده باشد. سپس فرمان را کامل به سمت راست میچرخانیم تا قسمت عقب اتومبیل وارد پارک شود.

مرحله سوم؛ ایست پارک دوبل

زمانی که قسمت عقب اتومبیل در محوطه پارک قرار گرفت، خودرو را متوقف می‌کنیم. سپس ضمن شروع حرکت لاک پشتی رو به عقب، فرمان را کامل به سمت چپ می‌چرخانیم. حرکت لاک پشتی را تا زمانی که خودرو ما در محوطه پارک صاف شود ادامه می‌دهیم.

مرحله چهارم؛ توقف کامل برای بررسی شرایط

زمانی که اتومبیل در محوطه پارک به‌صورت صاف قرار گرفت، خودرو را کامل متوقف می‌کنیم. اگر فاصله‌ها به خوبی رعایت شده بود، پارک دوبل در این مرحله تکمیل می‌شود. در غیر‌این‌صورت مرحله پنجم را انجام دهید.

مرحله پنجم؛ تنظیم فاصله با خودرو عقب و جلو

اگر احساس کردید که فاصله خودرو شما تا اتومبیل عقب یا جلویی بسیار کم یا زیاد است، پس از صاف کردن فرمان با حرکت لاک پشتی فاصله را تنظیم کنید. معمولا این مرحله از پارک دوبل در آزمون گواهی‌نامه از متقاضی خواسته نمی‌شود.

حق تقدم خروج از پارک؛ آموزش پارک دوبل برای امتحان با قوانین حق تقدم

هرچند پارک دوبل عالی انجام داده باشید، در صورت رعایت نکردن قوانین و حق تقدم هنگام خروج از پارک، ممکن است زحمات شما به هدر برود.

برای خروج از پارک راهنمای سمت چپ را روشن کنید. آینه سمت چپ و وسط را بررسی کنید تا مطمئن شوید خودرویی در حال نزدیک شدن به شما نیست. پس از چرخاندن فرمان به سمت چپ، به‌صورت لاک پشتی رو به جلو حرکت کنید. زمانی که گلگیر سمت راست خودرو وسط پلاک اتومبیل جلویی قرار گرفت، توقف کامل کنید. سر خود را رو به عقب چرخانده و اطمینان حاصل کنید که خودرویی نزدیک شما نیست و حق تقدم رعایت شده است. دوباره حرکت لاک پشتی را شروع کنید تا اتومبیل وارد لاین خیابان شود. سپس فرمان را صاف کنید و به حرکت خود ادامه دهید.

آموزش پارک دوبل برای افراد مبتدی

خطا‌ها در پارک دوبل چست؟ مواردی که باعث می‌شود امتیاز منفی بگیرید

فقط یادگیری تکنیک پارک دوبل برای موفقیت در آزمون گواهی‌نامه کافی نیست. برخی خطاها باعث می‌شود شما امتیاز منفی بگیرید یا در آزمون رد شوید؛ پس علاوه‌بر آموزش پارک دوبل، باید درمورد قوانین راهنمایی و رانندگی نیز آگاه باشید.

پارک کردن در حریم تقاطع، بزرگ‌راه، خیابان و کوچه‌ها ممنوع است. در مکان‌هایی مانند در ورودی پارکینگ منازل، ایستگاه اتوبوس، تاکسی و به‌ویژه مقابل تابلوی پارک ممنوع، راننده مجاز به پارک کردن خودرو نیست. اگر مجری آزمون از شما بخواهد که در این مکان‌ها پارک کنید، قبل از هر اقدامی باید ذکر کنید که پارک کردن در این مکان ممنوع است. پس از تایید افسر، می‌توانید در این محدوده‌ها پارک کنید.

آموزش پارک دوبل با پراید یا تیبا فرق دارد؟

درصورتی‌که راننده به تکنیک نیم کلاج مسلط بوده و درک مناسبی از حرکت فرمان داشته باشد، پارک دوبل با پراید یا تیبا فرقی ندارد و راننده قادر است با هر خودرویی به‌راحتی پارک دوبل انجام دهد.

با کمک از مربی‌های حرفه‌ای؛ پارک دوبل را چشم‌بسته انجام دهید

در این مقاله به آموزش پارک دوبل پرداختیم. اگر قصد دارید از امتحان عملی گواهینامه سربلند خارج شوید، تمرین و تسلط به کلاج و نیم‌کلاج بسیار اهمیت دارد. بسیاری از افراد هنگام پارک دوبل، به دلیل کنترل نامناسب کلاج، باعث خاموش شدن خودرو می‌شود. همین یک اشتباه، سبب دریافت نمره منفی و رد شدن در امتحان خواهد شد. بهتر است برای یادگیری تکنیک‌های خاص و چگونگی تسلط به ابعاد مختلف ماشین، از مربی‌های حرفه‌ای کمک بگیرید.

در آموزشگاه خصوصی نیم کلاج، مربی‌های متخصص با سال‌ها تجربه حرفه‌ای در زمینه رانندگی و قوانین راهنمایی و رانندگی گرد‌هم آمده‌اند تا ترس از رانندگی را برای افراد مبتدی از بین ببرند. همچنین، افرادی که گواهینامه دارند ولی قصد یادگیری تکنیک‌های خاص و پیشرفت در رانندگی خود را دارند، با مراجعه به کلاس‌های تخصصی نیم کلاج می‌توانند رانندگی خود را دگرگون کنند. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۹۱۲۸۹۲۳۲۲۸ تماس بگیرید یا به سایت nimkelaj.com مراجعه کنید. کارشناسان نیم کلاج شما را برای ثبت نام در کلاس‌ها راهنمایی خواهند کرد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش