قانون واردات گوشی‌های پرچمدار تغییر کرد


قانون واردات گوشی‌های پرچمدار تغییر کرد

پس از مشکلات به وجود آمده در زمینه واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار و عدم تخصیص ارز برای این مدل‌ها، به نظر می‌رسد که وزارت صمت قصد دارد تا واردات این مدل گوشی‌های موبایل را تغییر دهد.بر اساس اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت وابسته به وزارت صنعت،...

پس از مشکلات به وجود آمده در زمینه واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار و عدم تخصیص ارز برای این مدل‌ها، به نظر می‌رسد که وزارت صمت قصد دارد تا واردات این مدل گوشی‌های موبایل را تغییر دهد.

بر اساس اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار از «محل ارز حاصل از صادرات محصولات خود» تامین می‌شود.

در این اطلاعیه آمده که در آینده نزدیک، واردات گوشی‌های بالای 600 دلار به روش «ثبت سفارش تلفن همراه سری‌های نوت، Z و S سامسونگ و… صرفا از محل تامین ارز حاصل از محل صادرات خود» امکان پذیر است.

با توجه به اینکه این شرط تامین ارز از محل صادرات محصولات خود، با موضوعاتی مثل رتبه اعتباری بازرگانان و سقف واردات که از قبل تعیین اجرایی شده در تعارض است، به نظر می‌رسد در صورت تداوم اعمال این شرط نباید آینده روشنی از تزریق این سری از تلفن‌های همراه در بازار داشت و سوداگران این بازار، به سواستفاده از رویه واردات مسافری گوشی موبایل ادامه خواهند داد.

بلاتکلیفی در نحوه تخصیص ارز برای واردات گوشی‌های بیش از 600 دلار که به یکی از چالش‌های جدی بازار موبایل در کشور تبدیل شده است، از اواخر اردیبهشت ماه به بهانه صرفه‌جویی در منابع ارزی کشور آغاز شد و تخصیص ارز برای واردات گوشی‌های پرچمدار یا به اصطلاح لوکس برندهای مختلف به پایان رسید و ثبت سفارش این محصولات برای واردکنندگان ناممکن شد.

در ابتدا قرار بود محدودیت تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات گوشی از طریق تبادل ارز با صادرکنندگان خشکبار انجام شود، اما تالار دوم نیما که برای این منظور در نظر گرفته شده بود، ظرف چند روز تعطیل شد و این روش نتوانست پاسخگوی نیاز ارزی بازرگانان باشد. پس از تعطیلی تالار دوم نیما، عملا دریافت ارز برای واردات تجاری این گوشی‌ها متوقف و از آن زمان تا کنون، بخش اعظم نیاز بازار به این موبایل‌ها، صرفا از طریق واردات مسافری و سواستفاده‌ از این روش انجام شده است.

این اتفاق موجب شد تا در ماه‌های اخیر خرید و فروش پاسپورت برای واردات غیرقانونی موبایل به شکل مسافری افزایش پیدا کند و این موضوع به حدی جدی بود که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اخیرا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در 20 روز انتهایی شهریور و همزمان با انجام سفرهای زیارتی اربعین به مقصد کشور عراق، واردات و ثبت سفارش گوشی مسافری از مرز این کشور موقتا ممنوع است و گوشی‌های وارد شده از این کشور رجیستر نخواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثروت هنگفت رئیس سامسونگ اعلام شد/ عکس