دیوارنگاره‌ها در ایجاد نشاط و امید شهروندان موثر هستند


دیوارنگاره‌ها در ایجاد نشاط و امید شهروندان موثر هستند

رئیس کمیته اجتماعی شورای چهارم اسلامی شهر تهران با اشاره به نقش موثر دیوارنگاره‌ها در ایجاد نشاط و امید برای شهروندان گفت: شورای شهر و شهرداری با توجه به این موضوع و حمایت از سازمان‌های مربوطه می‌توانند در انتقال نشاط و امید برنامه‌ریزی کنند.

دیوارنگاره‌ها در ایجاد نشاط و امید شهروندان موثر هستند

فاطمه دانشور درباره موضوع و ویژگی‌های دیوارنگاره‌ها در پایتخت به خبرنگار ایران اکونومیست اظهارداشت: مسأله دیوارنگاره‌ها به عنوان یکی از نمادهای شهری بسیار حائز اهمیت است چراکه می‌توانند ابعاد مختلف روانشناختی را به همراه داشته باشند؛ لذا با پرداختن به این موضوع می‌توان به نتایج بسیار موثری دست یافت.

وی گفت: در شورای چهارم شهر تهران ما به مباحث مختلفی در این زمینه می‌پرداختیم و اعضای شورا نظراتشان را در این راستا مطرح می‌کردند که برخی مورد استقبال قرار می‌گرفت.

دانشور افزود: دیوارنگاره‌های پایتخت به ویژه دیوارنگاره‌های بزرگ مانند دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) باید رنگ و بوی انرژی، شادابی و زندگی به شهروندان ارائه دهد و تجربه نشان داده که صرفا دستورات اخلاقی به صورت مستقیم اگر از طریق دیوارنگاره‌ها ارائه شود، نتایجی آن چنان نسبت به شرایطی که به صورت غیرمستقیم ارائه شود ندارد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: دیوارنگاره‌ها باید از هنر ذاتی هنرمند برگرفته شود و المان‌های شهری باید هر چه بیشتر نماد شادی‌آفرینی برای مردم باشند چرا که این موضوع در شرایط کنونی به دلیل وضعیت اقتصادی و تحریم‌ها نیز بسیار بیشتر حائز اهمیت است.

وی اظهارداشت: مسافرت‌های خارجی زیادی داشتم و همزمان مردم کشور خودمان و بسیاری از کشورها را به لحاظ موضوع شادی مورد ارزیابی قرار داده‌ام، نمادهای شهری نقش زیادی در این شادی‌آفرینی دارند و نباید آنها را مورد غفلت قرار داد؛ توجه به این قضیه دیواره‌نگاره‌ها قطعا می‌تواند نتایج بسیار موثری در بهبود نشاط افراد به همراه داشته باشد.

دانشور با بیان اینکه محیط تردد شهروندان باید همراه با نشاط و شادابی و شعارهای سرزندگی باشد، افزود: موضوع‌هایی مانند افزایش جمعیت ابتدا باید در رسانه‌ها و تلویزیون به شهروندان ارائه شود و مورد فرهنگ‌سازی قرار گیرد و سپس نشانه‌هایی از آن به صورت غیرمستقیم در بیلبوردهای شهری و دیوارنگاره‌ها باشد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای چهارم اسلامی شهر تهران گفت: همچنین لازم است سیاست‌های کشور به صورت کلان و غیرمستقیم در این دیوارنگاره‌ها مدنظر باشد و از رنگ‌های شاد و به ویژه رنگ‌های صورتی، بنفش، آبی، سبز و یا به عبارتی تنوع رنگی که حس زندگانی را افزایش می‌دهد، استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت نقش شورای شهر و شهرداری تهران در پیشرفت تبلیغات شهری اظهارداشت: معماری شهر و زیباشناختی آن بسیار حائز اهمیت است و در تصمیم‌گیری‌های شورای شهر باید این مسئله مدنظر قرار گیرد. در صورتی که مصوباتی در شورای شهر تهران داشته باشیم شهرداری هم ملزم به اجرای آن خواهد شد و نباید اعضای شورا فقط برنامه‌های خود را موکول به اظهار نظر در مورد آن کنند؛ حمایت از سازمان‌های مربوطه نیز ضرورت دارد. همچنین شورا باید مصوباتی در مورد الزام استفاده از از رنگ‌های شاد و مفاهیم هنری و ایرانی در نمادهای شهری داشته باشد.

دانشور درباره دیواره‌نگاره‌هایی مانند دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) گفت: ارزیابی من این است که روند هر چند که مثبت بوده اما هنوز باید به ابعاد مختلف آن پرداخت و باید از مفاهیم مربوط به سرمایه اجتماعی، نشاط و حس امیدبخشی بیشتر بهره گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره فوق جذاب الهه جعفری بازیگر سریال نوروز رنگی بیرون سریال + بیوگرافی و عکس های زیبا