خرید و فروش طلا در اینترنت امن است؟/ تغییری در روند بازار ایجاد می‌شود؟


خرید و فروش طلا در اینترنت امن است؟/ تغییری در روند بازار ایجاد می‌شود؟

مجوز خرید و فروش طلا در اینترنت صادر شد. آیا خرید و فروش طلا در اینترنت ایمن است؟ با اجرای این طرح تغیری در روند بازار و قیمت‌ها ایجاد می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مجوز خرید و فروش طلا در بسترهای اینترنتی صادر شد. معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اعلام کرد به جای فروش طلا درشبکه‌های اجتماعی غیرمجوزدار، باید در بستر سایت‌های اینترنتی مجوز دار این خرید و فروش انجام شود.

او گفت: با اتحادیه‌های مربوطه برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم که به زودی مجوزهای لازم در حوزه خرید و فروش طلا در بستر اینترنتی فراهم شود.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و سکه تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز و در رابطه با تاثیر اجرای این طرح بر قیمت‌ها گفت: این اقدام هیچ تاثیری در قیمت‌ها و بازار ندارد. قیمت‌ طلا و سکه تحت تاثیر اونس جهانی، نوسانات قیمت دلار و عرضه و تقاضا در بازارهای داخلی است.

چرا دیدگاه وزارت صمت تغییر کرد؟

وزارت صمت تا پیش از این مخالف خرید و فروش طلا در بستر اینترنت بود. اما چه شد که دید وزارت صمت تغییر شد؟

او توضیح داد: این بحث حدود یک سال است که مطرح بود که باید قانونمند و ایمن انجام می‌شد. با توجه به تخصصی بودن صنعت طلا و جواهر در کشور باید فرایند امنیتی و فنی آن انجام و اجرا شود. اما اکنون کارگروه‌هایی در حال برگزاری است که بستر مورد نیاز برای فروش طلا و سکه در اینترنت را به صورت کارشناسی فراهم می‌کند. البته اتحادیه نیز از این طرح استقبال می‌کند و موافق فروش اینترنتی طلا و سکه به صورت ایمن است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: باید اقداماتی در زمینه امنیتی و مجوزها صورت می‌گرفت که پس از اجرای این طرح، مشکلات فنی یا امنیتی رخ ندهد. به همین دلیل تا کنون این طرح به مرحله اجرایی نرسیده بود.

بذرافشان ادامه داد: البته باید به این نکته توجه کرد که پیش از این، افرادی در این محیط مشغول فعالیت بودند که دارای جواز معتبر از سوی اتحادیه نبودند. این پدیده باعث بروز بسیاری از مشکلات شده بود و مردم در خرید از این افراد، دچار مشکلاتی، مثل معتبر نبودن فاکتور خرید طلا یا نبودن کد استاندارد در مصنوعات طلا، شدند.

نکات منفی در فروش طلا در اینترنت

اما چه نکات منفی و مثبتی در اجرای این طرح وجود دارد؟

او گفت: نکات منفی موجود در مبحث فروش طلا در اینترنت این بود که افرادی در حال فعالیت بودند که مجوز از طرف اتحادیه طلا و جواهر نداشتند و مردم نیز بدون تحقیق، هنگامی از آنها خرید می‌کردند، در نتیجه دچار ضرر می‌شدند.

توکنایز کردن طلا در دستور کار است؟

چندی پیش نیز، توکنایز کردن طلا و عرضه آنلاین آن از طریق سایت‌های مجاز و شناسنامه‌دار در دستور کار وزارت صنعت معدن و تجارت قرار گرفت.

توکن سازی در بلاک‌چین،فرآیند تبدیل دارایی‌های واقعی به دارایی‌های دیجیتال است. منظور از توکنایز کردن طلا تبدیل میزان مشخصی از طلا، معمولا یک شمش طلا به یک توکن دیجیتال است که به سادگی قابل خرید و فروش خواهد بود. توکن‌ها اشیایی شبیه سکه هستند که توسط یک نهاد یا فرد خصوصی برای استفاده خاص صادر می شوند.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت این پروژه را در قالب امکان خرید و فروش طلا و عرضه آن به صورت آنلاین عنوان کرد. علیرضا شاه‌میرزایی گفت: مجوز خرید و فروش آنلاین طلا فقط به عرضه محصول ساخته شده طلا در اینترنت منتهی نمی‌شود بلکه عرضه طلا یک چرخه است که امکان عرضه آنلاین آن از ابتدای این چرخه تا انتها وجود دارد. اما این طرح نیز هنوز به مرحله صدور مجوز و اجرایی شدن نرسیده است.(پیوست)

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارهای تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انداختن جسد در بشکه اسید برای مخفی ماندن جنایت + جرئیات و اعتراف قاتل