فرش دستباف قلتوق زنجان ثبت جهانی می‌شود


فرش دستباف قلتوق زنجان ثبت جهانی می‌شود

زنجان-رئیس سازمان صمت استان زنجان با بیان اینکه فرش دستباف قلتوق زنجان ثبت جهانی می‌شود، گفت: این کار با همکاری وزارت امور خارجه انجام گرفته و فرآیند نهایی آن در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر فغفوری، ظهر سه شنبه در جلسه کارگروه توسعه استان زنجان اظهار کرد: مرکز آموزش بازرگانی استان به همت اتاق بازرگانی و مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات افتتاح می‌شود که امیدواریم به ارائه خدمات بهتر به مردم بینجامد.

وی با اشاره به حذف برخی معافیت‌های گمرکی ابراز کرد: در این شرایط واحدهای تولیدی برای ورود ماشین‌آلات خطوط تولید نیاز به ارائه ضمانت‌نامه بانکی دارند که درخواست داریم تا برای پرداخت ۹ درصد ارزش افزوده به جای دریافت ضمانت‌نامه بانکی، از آن‌ها چک بانکی قبول کنند تا بعد از نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات و تأیید گمرک چک را برگدانند و آن را پرداخت کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه فرش دستباف قلتوق زنجان ثبت جهانی می‌شود، تاکید کرد: روز گذشته این اتفاق محقق شد و تأمین اعتبار برای تبدیل فرش «قلتوق» زنجان به برند بین‌المللی صورت گرفته است.

فغفوری با بیان اینکه استان زنجان در صنعت فرش جایگاه بسیار خوبی در سطح کشور دارد، گفت: این کار با همکاری وزارت امور خارجه انجام گرفته که فرآیند نهایی آن در حال انجام است که آثار خوبی را به دنبال دارد.

قالیچه قلتوق زنجان به چهار دهه گذشته باز می گردد، شروع بافت فرش ابریشمی در این استان آغاز شد و به مرور در روستاهای شمالی استان زنجان گسترش پیدا کرد. این تحول به این جهت مهم و قابل بررسی است که خیل عظیمی از بافندگان سبک بافتن قدیمی خود را کنار گذاشته و ابریشم بافت شدند. در این سالها نیز تولیدکنندگان غیر متمرکز بومی و غیر بومی مدیریت تولید این نوع فرش را بر عهده دارند و تولیدات را در بازار شهرهای زنجان، قم، تهران و… عرضه می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟