واقعیت های زگیل تناسلی


رابطه جنسی محافظت نشده می تواند باعث انتقال بیماری هایی مانند زگیل تناسلی شودزگیل تناسلی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی در جهان است.

واقعیت های زگیل تناسلیشفاآنلاین>سلامت>حدود ۱۷۰ نفر از ۱۰۰ هزار نفر، سالانه به این عارضه مبتلا می‌شوند. زگیل تناسلی زایده‌های پوستی خوش‌خیم است. در ابتدا فقط زگیل‌ها در لایه زیرین پوست ایجاد می‌شوند که قابل مشاهده نیستند و فقط با پیشرفت عفونت قابل مشاهده می‌شوند و به شکل ندول‌های قرمز، خاکستری مایل به قهوه‌ای یا سفید در اندازه‌های مختلف در می‌آیند. آن‌ها بیشتر در ناحیه تناسلی خارجی و مقعد یافت می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین:در زنان، زگیل‌ها بیشتر در اطراف ورودی واژن ظاهر می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند در دهانه رحم ظاهر شوند. در مردان، این زگیل‌ها بیشتر بین سر و ساقه آلت تناسلی بروز می‌کنند.


200 ویروس مختلف و سرطان رحم


عفونت منجر به زگیل تناسلی، توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. بیش از ۲۰۰ ویروس HPV مختلف وجود دارد که برخی از آن‌ها می‌تواند به ایجاد سرطان دهانه رحم منجر شود. زگیل تناسلی هم در صورت درمان‌نشدن می‌تواند بدخیم شود؛ بنابراین باید به دنبال درمان بود.


HPV نوع ۶ و ۱۱

زگیل تناسلی معمولاً توسط HPV نوع ۶ و ۱۱ ایجاد می‌شود اما این ویروس همچنین می‌تواند توسط انواع ۱۶ یا ۱۸ هم فعال شود. این دو نوع HPV از عوامل خطر اصلی برای سرطان دهانه رحم هستند. در بیشتر موارد، زگیل تناسلی خطرناک نیست. کارشناسان بعید می‌دانند که زگیل تناسلی به یک تومور بدخیم تبدیل شود.


نحوه انتقال زگیل تناسلی


عفونت معمولا در حین رابطه جنسی رخ می‌دهد. ویروس به‌راحتی با تماس فیزیکی، قابل انتقال است. ویروس پاپیلومای انسانی از طریق کوچک‌ترین صدمات در پوست یا غشای مخاطی به بدن راه پیدا می‌کند. انتقال عفونت از طریق هر وسیله‌ای که ویروس به آن‌ها ‌بچسبد، امکان‌پذیر است.
زگیل تناسلی معمولاً درد ایجاد نمی‌کند، با این‌ حال، در ناحیه مقعد، می‌تواند به اگزمای شدید و خارش منجر شود. البته در برخی موارد، درد می‌تواند توسط اصطکاک ناشی از مقاربت جنسی ایجاد شود.


درمان زگیل تناسلی


بیماران می‌توانند پس از مشورت با پزشک، درمان‌های به اصطلاح موضعی را انجام دهند. یک ماده فعال به شکل محلول، کرم یا پماد روی نواحی آسیب‌دیده پوست اعمال می‌شود. مواد فعال شامل پودوفیلوتوکسین (محلول)، ایمی‌کیمود (کرم) و سینکاتچین (پماد) است. زگیل‌ها را می‌توان با جراحی، لیزر یا انجماد هم از بین برد.


واکسیناسیون بهترین راه پیشگیری


ابزارهای محافظتی در برابر عفونت HPV موثر هستند، البته حتی آن‌ها محافظت ۱۰۰ درصدی را تضمین نمی‌کنند. با این ‌حال این ابزارها باید تا زمانی استفاده شوند که تمام زگیل‌های تناسلی بهبود یابد و حداقل به‌مدت شش ماه زگیل جدیدی ایجاد نشود.تا امروز واکسیناسیون بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت است.


از سال ۲۰۰۶ امکان واکسینه شدن در برابر انواع خاصی از ویروس‌های HPV وجود داشته است. واکسیناسیون به عنوان محافظت موثر در برابر آن دسته از ویروس‌هایی که در بیشتر موارد عامل زگیل تناسلی هستند، در نظر گرفته می‌شود.روزنامه خراسان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس