کمبود ذخایر خونی در کشور وجود ندارد


ارومیه- مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: هیچ کمبودی در زمینه ذخایر خونی در کشور نیست و این سازمان در تامین ذخایر خونی در بهترین حالت در طول تاریخ خود قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی جمالی ظهر سه شنبه در بازدید از پایگاه انتقال خون مهاباد در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون ۱۰۰ درصد نیاز کشور به ذخایر خونی بویژه نیازهای بیمارستانی به طور کامل تأمین است و این امر را سازمان انتقال خون مدیون مردم مسئولیت پذیر و اهداکنندگان متعهد و کارکنان کوشای سازمان انتقال خون می‌داند.

وی با اشاره به فروکش کردن کرونا و افزایش حضور اهداکنندگان خون در پایگاه‌ها در کشور نیز افزود: از زمان کاهش شیوع کرونا در یکسال اخیر میزان اهدای خون در کشور به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته که این میزان کاملاً منطبق بر نیازهای بیمارستان‌ها به خون است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از اهداکنندگان به عنوان سرداران و از کارکنان سازمان انتقال خون به عنوان سربازان گمنام سلامت یاد کرد و گفت: با تلاش و فداکاری این عزیزان در ایام کرونا در حالی که به طور میانگین در جهان میزان اهدای خون ۳۰ درصد کاهش یافته بود ولی این میزان در کشور ما تنها هشت درصد کاهش یافت.

جمالی با دعوت از مردم برای حضور در پایگاه‌های انتقال خون یادآور شد: بررسی‌های پژوهشی که در مراکز انتقال خون انجام شده است نشان می‌دهد که هیچگونه موردی از انتقال بیماری در این مراکز در کشور مشاهده نشده است و مردم با خیال آسوده می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه این سازمان اعتقاد دارد که زمینه اهدای خون را باید فراهم سازد تا مردم در اقصی نقاط کشور قادر به اهدای خود باشند، اضافه کرد: در همین زمینه تلاش کرده تا با توسعه زیرساخت‌ها در کشور همچنین استفاده از اتوبوس‌های انتقال خون زمینه لازم برای حضور مردم در این امر خداپسندانه تسهیل شود.

جمالی ادامه داد: در همین راستان در آذربایجان غربی پیش بینی شده ۲ پایگاه خود در شهرهای بوکان در جنوب و ماکو در شمال این استان ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اربعین حسینی و آئین پسندیده نذر خون در کشور نیز تاکید کرد: نذر خون نباید تنها مختص یک روز و یا ایام خاص باشد بلکه مردم می‌توانند در تمامی ایام سال بویژه در ایام سرد و نیز ماه مبارک رمضان نسبت به ادای نذر خود اقدام کنند.

وی همچنین از پایگاه انتقال خون مهاباد که نیازهای خونی مراکز بیمارستانی جنوب آذربایجان غربی را تأمین می‌کند به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم، استاندارد و بسیار خوب کشور یاد کرد و گفت: برای تجهیز این پایگاه و نیز پایگاه انتقال خون شهرستان خوی به هرکدام از آنها یک دستگاه پلاکت فرز اختصاص خواهد یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟