اگر زیاد موهات رو رنگ می کنی، منتظر این بیماری ها باش...


اگر زیاد موهات رو رنگ می کنی، منتظر این بیماری ها باش...

در حال حاضر، در دنیای امروزی رنگ کردن مو امری طبیعی است و بسیاری از دختر خانم‌ها از سنین کم دست به رنگ کردن موهایشان می‌زنند، در حالی که از عوارض رنگ مو و اینکه ممکن است تکرار این اقدام شیمیایی تا چه اندازه اثرات مخرب داشته باشد آگاهی ندارند.

عوارض های خطرناک رنگ کردن مکرر مو

به گزارش اقتصاد آنلاین، تعداد زیادی از خانم‌ها و آقایان با پدیدار شدن اولین تار موی سفید بر روی سر موهای خود را با استفاده از رنگ‌های شیمیایی رنگ می‌کنند. خیلی از افراد هم هستند که اولین قدمی که برای تنوع برمی‌دارند رنگ کردن موهایشان است و بدون وقفه در فواصل کم این کار را انجام می‌دهند.

آیا رنگ کردن مو عوارض دارد؟ عوارض رنگ مو چیست؟ چرا نباید موهایمان را مکرر رنگ کنیم؟ فواید رنگ نکردن مو و توصیه‌ها‌ و روش‌های خانگی جهت رنگ کردن مو و کاهش عوارض آن چیست؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله جامع به سوالات بالا پاسخ داده شود و مضرات رنگ کردن موی سر را بررسی کنیم.

آیا رنگ کردن مو ضرر دارد؟

اگر زیاد موهات رو رنگ می کنی، منتظر این بیماری ها باش...

رنگ مو مانند رنگ چشم و پوست جز مواردی است که انسان با آن متولد می شود و خصوصیات آن بسته به نژاد انسان متفاوت است. گاه پیش می‌آید که اشخاص از رنگ موی خود راضی نیستند و در سنین بالا تصمیم می‌گیرند رنگ موهای خود را تغییر دهند.

امروزه در تمام فروشگاه‌های لوازم آرایشی‌، رنگ موهای مختلف در برندهای گوناگون موجود است و همین مورد رنگ کردن موها را تبدیل به امری ساده و ارزان کرده است. رنگ کردن موی سر در گذشته بیشتر در میان بانوان شایع بود، اما امروزه بسیاری از آقایان نیز به دلایل مختلف مانند سفیدی مو و یا حتی زیبایی اقدام به تغییر رنگ موهایشان می‌کنند.

حال سوال اینجاست که آیا رنگ کردن مو ضرر دارد؟ متاسفانه پاسخ در اینباره مثبت است. رنگ کردن بیش از اندازه و مکرر موها برای سلامت پوست و موی سر بسیار مضر است. در ادامه قصد بررسی مضرات و عوارض رنگ کردن مو را داریم.

عوارض رنگ کردن مو

رنگ مو مانند هر محصول و فرآورده آرایشی- بهداشتی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در ترکیبات آن دارای عارضه‌ها و مضراتی است که اگر به‌طور مداوم استفاده شود قطعا باعث آسیب جدی به سلامت موها می‌شود و حتی بر سلامت سایر قسمت‌های بدن هم تاثیر می‌گذارد.

در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که جزء مهم‌ترین عوارض رنگ مو محسوب می‌شود.

1- ایجاد حساسیت

یکی از شایع‌ترین عارضه‌های استفاده از رنگ مو، ایجاد حساسیت‌های پوستی در کف سر است. این واکنش‌های آلرژیک به‌خصوص در افرادی که مبتلا به بیماری‌های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس هستند ممکن است با نشانه‌هایی مانند خارش و سوزش پوست سر، قرمز شدن و تورم پوست، ایجاد شوره و تورم در اطراف چشم و مژه‌ها، بینی و صورت همراه باشند. لذا قبل از استفاده از رنگ مو، حتما نسبت به عدم داشتن حساسیت اطمینان حاصل کنید.

2- شکنندگی مو

موی انسان پس از استفاده مداوم از رنگ موهای شیمیایی به دلیل وجود ترکیباتی مثل آمونیاک و پراکسید خشک خواهد شد و این خشکی مو، نتیجه‌ای جز شکنندگی موها و از بین رفتن درخشندگی آنها در بر نخواهد داشت. لذا اگر سلامت و شادابی موهایتان برایتان مهم است، از رنگ موهای شیمیایی دوری کنید.

3- ریزش مو

از آنجایی که رنگ کردن مو از ریشه باعث می‌شود چربی مورد نیاز پوست سر هم از بین برود، همین امر موجب ضعیف شدن فولیکول مو شده و شرایط را برای ریزش مو فراهم می کند. ریزش در این افراد از ساقه و یا از ریشه صورت می گیرد.

4- موخوره

موخوره یکی از جدی‌ترین و بدترین عوارض و مضرات رنگ کردن مکرر مو است که می‌تواند شما را مجبور به کوتاه کردن موهایتان کند. برای آشنایی با روش‌های درمان موخوره می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

5- ایجاد مشکلات در بارداری

هرچند که جذب مواد شیمیایی از طریق مو بسیار ناچیز است، اما در هر حال توصیه می‌شود که خانم‌های باردار از رنگ مو برای رنگ کردن موهایشان بخصوص در سه ماه اول بارداری استفاده نکنند تا مشکلاتی برای جنین پیش نیاید.

6- آسم

یکی دیگر از عوارض رنگ مو که بسیار شایع می‌باشد، بروز آسم است. تحقیقات مختلف ثابت کرده است که آرایشگران و همچنین افرادی که به طور مکرر با مواد شیمیایی مانند رنگ مو سروکار دارند و استفاده آنها از این مواد بیش از اندازه است، بیشتر در معرض ابتلا به آسم قرار می گیرند.

اگر زیاد موهات رو رنگ می کنی، منتظر این بیماری ها باش...

این مشکل نتیجه قرار گرفتن در معرض PPDهایی است که در رنگ مو وجود دارند. استفاده و تنفس مداوم مواد شیمیایی در رنگ مو می‌تواند منجر به سرفه، خس خس سینه، التهاب ریه، ناراحتی در گلو و شدت گرفتن حملات آسم شود.

7- سفیدشدن موها زودتر از موعد

با وجود اینکه یکی از علت‌های عمده رنگ کردن مو در خانم‌ها و آقایان پنهان کردن موهای سفید سر می‌باشد، اما باید متذکر شد که همین رنگ کردن اگر در تعداد دفعات زیاد صورت پذیرد باعث سفیدشدن زود هنگام موها می‌شود.

دلیل این موضوع این است که فولیکول‌ها و رنگدانه‌های مو تحت تاثیر مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها قرار می‌گیرند و رنگ خود را با سرعت بیشتری از دست می‌دهند و به سمت سفیدشدن پیش می‌روند. درواقع تارهای مو سفید نسبت به سایر تارهای مو از مقاومت بیشتری در برابر رنگ و همچنین از قابلیت از دست دادن سریع رنگ برخوردارند.

8- ورم و التهاب چشم

در صورتی که در هنگام رنگ کردن موی خود، بخشی از این مواد و رنگ شیمیایی با چشم‌های شما تماس پیدا کنند و وارد چشم‌ها شوند، باعث ایجاد التهاب، قرمزی، آب ریزش و در مواقع خطرناک ورم ملتحمه چشم می‌گردد. پس به یاد داشته باشید که نکات و اقدامات مراقبتی و ملاحظات ضروری را در مواقع رنگ کردن حتما رعایت کنید.

9- تغییر تدریجی رنگ پوست

آمارها و بررسی‌ها حکایت از آن دارد که رنگ کردن مو به صورت مکرر رفته رفته به تغییر پوست منجر می‌شود، زیرا یکی از پروتئین‌های تشکیل‌دهنده پوست کراتین است که به دلیل واکنش با ترکیبات شیمیایی رنگ‌ها باعث تغییر در رنگ پوست می‌شود.

10- مبتلاشدن به سرطان

چنانچه موی خود را با انواع رنگ‌های شیمیایی و به صورت مکرر و پشت سرهم در فواصل زمانی کوتاه رنگ کنید، بدن خود را آماده ابتلا به انواع بیماری‌ها نظیر سرطان قرار خواهید داد. علت این امر به این خاطر است که در رنگ‌ها ماده شیمیایی به نام رزورسینول وجود دارد که باعث اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز و برهم خوردن تعادل همورمون‌ها می‌شود و بدن را مستعد سرطان می‌کند.

درواقع این عارضه یکی از خطرناک‌ترین عوارض رنگ مو به حساب می‌آید که باید تاحدامکان از آن پیشگیری کنید.

علت اصلی بروز عوارض رنگ کردن مو، استفاده بیش از اندازه و مکرر آن است. سعی کنید برای کاهش مضرات آن، استفاده از رنگ موهای شیمیایی را به حداقل برسانید و بین دفعات انجام آن فاصله زمانی زیادی قرار دهید تا موهای آسیب دیده بازسازی و ریکاوری شده و سلامت آنها به خطر نیفتند.

برای کاهش عوارض رنگ مو چه باید کرد؟

به هر حال رنگ کردن موها گاهی اجتناب‌ناپذیر است و انسان مجبور است برخی عوارض آن را بپذیرد و یا به دنبال راهی برای کاهش این عارضه‌های احتمالی باشد، اما آیا راهی برای کاهش این مضرات وجود دارد؟ خوشبختانه بله. با ما همراه باشید تا در ادامه این راهکارها را به‌طور مفصل شرح دهیم.

تست حساسیت

تست حساسیت مهمترین کاری است که باید قبل از رنگ کردن موهایتان انجام دهید. مقدار کمی از مواد رنگ را بر روی قسمت کوچکی از سر خود بمالید و کمی منتظر بمانید تا از عدم وجود حساسیت اطمینان حاصل کنید. پس از چند دقیقه بررسی می‌توانید فرایند رنگ کردن موهای کل سر را با خیال راحت آغاز کنید.

عدم تماس با پوست سر

در حین استفاده از رنگ مو، حتما از دستکش مخصوص استفاده کرده و با چرب کردن پوست پیشانی، اطراف گوش‌ها و گردن با وازلین، میزان تماس مواد رنگ مو با پوست صورت را کاهش دهید تا از عوارض آن در امان بمانید.

رعایت فاصله زمانی

همانطور که در طول مقاله بارها و بارها اشاره کردیم، دلیل اصلی عوارض رنگ مو، استفاده بیش از اندازه و مکرر آن است. سعی کنید برای کاهش مضرات آن، استفاده خود را به حداقل برسانید و بین دفعات رنگ مو فاصله زمانی زیادی قرار دهید تا موها بازسازی و احیا شوند.

استفاده کردن از رنگ‌های قابل شستشو

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که برای تنوع تصمیم به رنگ کردن موهایتان می‌گیرید، رنگ‌های قابل شست و شو را جایگزین رنگ‌های شیمیایی کنید. این رنگ‌های موقت کمک می‌کند که تنوع رنگ را در موهایتان و در مهمانی‌های مختلف داشته باشید بدون اینکه به ریشه موهایتان آسیب بزنید، ضمن اینکه این رنگ‌ها به ساقه موهای شما آسیب کمتری می رسانند.

شستشوی کمتر موهای رنگ شده

با رنگ کردن موی سر، منافذ پوست سر باز و بسیار تحریک‌پذیر می‌شود، از این رو شستشوی زیاد سر این تحریکات رو شدیدتر می‌کند که موجب چرب شدن یا خشکی پوست سر می‌گردد. همچنین شستن کمتر موی رنگ شده باعث می‌شود که رنگ برای مدت زمان بیشتری دوام داشته باشد یا به اصطلاح ثابت بماند.

استفاده از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده

یکی از راهکارهای مهم در کاهش مضرات رنگ کردن مو، استفاده از شامپوها به‌ویژه شامپوهایی که عاری از سولفات هستند و نرم‌کننده‌‌‌های مخصوص موهای رنگ شده است، زیرا مصرف و شستن موی سر با این شامپوها به موها حالت باطراوت و درخشانی می‌بخشد و از خشکی مو هم جلوگیری می‌کند.

نشستن موها با آب داغ در حمام

شستشوی موها با آب داغ برای موهای رنگ شده بسیار مضر است و از عوارض این کار می‌توان به شکنندگی و نازک شدن موها اشاره کرد. بنابراین بهتر است که موهای خود را با آب ولرم بشویید.

به‌کار بردن ماسک‌ آبرسان مو

یکی دیگر از راه‌حل‌های مفید برای در امان ماندن از خشکی موها و به‌طور کلی کاهش عوارض رنگ مو، استفاده از ماسک‌های آبرسان مو یا ماسک‌های خانگی مخصوص برای افزایش رطوبت و شادابی مو می‌باشد.

اجتناب از رفتن به استخر

کلر یک ماده شیمیایی است که مقادیر فراوان آن در آب استخر باعث تغییر رنگ مو و آسیب به ریشه و ساقه آن می‌شود. توصیه می‌شود اگر قصد رفتن به استخر دارید از تماس مستقیم موها با آب خودداری و حتی‌المقدور از کلاه شنا استفاده کنید.

فواید رنگ نکردن مو

افرادی هستند که وقتی درباره جنس موهایشان از آنها سوال می‌پرسید، نمی‌دانند باید چه بگویند، زیرا همیشه در حال رنگ کردن موهای خود هستند و نمی‌گذارند جنس اصلی موهایشان خود را نشان دهد.

اگر دست از تغییر رنگ موهایتان بردارید با جنس اصلی موهایتان رو برو خواهید شد و متوجه می‌شوید واقعا چه محصولاتی مناسب موی شماست و از محصولاتی استفاده کنید تا موهای شما براق‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد.

همچنین رنگ کردن مو باعث می‌شود که موی شما ضخیم‌تر به نظر برسد، اما این یک حس کاذب بیشتر نیست زیرا این اتفاق بخاطر متورم شدن کوتیکول مو و نشستن یک لایه رنگ بر روی ساقه موهای شماست، همین امر موجب می‌شود که موی شما حجیم‌تر دیده شود در حالی که خشک و وز شده است.

رنگ نکردن مو این موقعیت را برای شما فراهم می‌کند که با رسیدگی به موهایتان زیبایی را به خود هدیه دهید.

روش‌های خانگی برای رنگ کردن مو و کاهش عوارض آن

به‌طور عمده برای اینکه از عوارض رنگ مو و مضرات آن رهایی یابید و دیگر از این بابت نگرانی نداشته باشید، می‌توانید از روش‌های خانگی و طبیعی برای رنگ کردن موی خود بهره ببرید یا اینکه حداقل با انجام این روش‌ها به موهای خود استراحت دهید و آنها را تقویت کنید.

برخی از تاثیرگذارترین و بهترین روش‌ها در ادامه ذکر خواهد شد.

حنا

حنا از بهترین و مفیدترین رنگ‌کننده‌های طبیعی است که علاوه بر رنگ بخشیدن به موهای شما، از ریزش مو جلوگیری و به رشد آن کمک شایانی می‌کند. برای رنگ کردن موهای خود به وسیله حنا کافی است پودر حنا را با آب ترکیب کنید و سپس این مخلوط را به موها بمالید و بگذارید دو ساعت بماند و در آخر خوب آبکشی نمایید.

قهوه

اگر از عوارضی مانند خشکی، شکنندگی و کدری مو رنج می‌برید، استفاده از قهوه می‌تواند شما را نجات دهد. قهوه به دلیل داشتن فلانوئید و آنتی‌اکسیدان باعث تقویت و بهبود بافت مو می‌شود و موهای شما را نرم، براق و خوش‌حالت می‌کند.

روش رنگ کردن مو با قهوه به این صورت است که دو تا چهار فنجان قهوه را دم کنید و بگذارید کاملاً سرد شود و سپس موهایتان را با قهوه آغشته کنید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید و بعد آن را آب بکشید. لازم به ذکر است که استفاده از قهوه مو را تاحدودی تیره می‌کند.

دارچین

دارچین افزون بر خاصیت روشن‌کنندگی موی سر، یک روش مفید برای تسریع در رشد، درمان ریزش مو و یک لایه‌بردار خوب پوست سر است.

برای رنگ کردن مو با دارچین به موادی مانند آب لیمو و عسل هم نیاز دارید. هرکدام از این مواد را به اندازه یک قاشق غذاخوری به همراه دو قاشق غذاخوری پودر دارچین با هم مخلوط کنید و سپس ترکیب بدست آمده را به مدت 5 ساعت روی سر خود بگذارید و در انتها موها را شستشو دهید.

گردو

همان‌طور که کمی پیش اشاره کردیم یکی از عوارض رنگ مو، سفید شدن زودهنگام موها است. برای خلاص شدن از این مشکل می‌توانید از پوسته‌های سبز گردو بهره جویید. در این روش پوسته‌های گردو را به همراه آب بجوشانید و بگذارید سرد شود و سپس آنرا روی موها بمالید و پس از 30 دقیقه به شستشوی آن اقدام کنید.

توصیه ‌های لازم در هنگام رنگ کردن مو به منظور کاهش عوارض آن

برای پیشگیری و کاهش مضرات رنگ کردن مو بهتر است از توصیه‌های زیر استفاده کنید:

رنگ مویی را انتخاب کنید که دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت باشد.

از گذاشتن رنگ مو بر روی سر خود بیشتر از زمان لازم خودداری کنید.

چندین رنگ موی مختلف را به‌طور همزمان باهم استفاده نکنید، زیرا ممکن است که باهم واکنش شیمیایی دهند و به مو آسیب برساند.

سعی کنید که با فواصل زمانی طولانی‌تری موهای خود را رنگ کنید تا میزان و مقدار عارضه‌های ایجادشده کاهش قابل توجهی یابد.

منبع: فولیمو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس