چطور در خانه اسپرسو درست کنیم؟ + نکات استفاده از موکاپات


چطور در خانه اسپرسو درست کنیم؟ + نکات استفاده از موکاپات

درست کردن اسپرسو با موکاپات امکان پذیره؟ چطوری اسپرسوی غلیظ از موکاپات بگیریم؟ اگر شما ماشین اسپرسوساز در خانه ندارید و دلتون می خواد یک اسپرسوی غلیظ درست کنید خبر خوبی برای شما داریم.

نکاتی که قبل استفاده از موکاپات باید بلد باشی

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این مقاله به شما چندتا ترفند آموزش میدیم که می تونید فقط با یک موکاپات ساده یک اسپرسوی غلیظ درست کنید.

اگر عاشق قهوه باشید احتمالا تا به حال به موکاپات برخوردین. طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات اصلا کار سختی نیست و چندتا نکته ی ظریف داره که با دونستن آنها میتونید بهترین قهوه ها رو عصاره گیری کنید.

با اینکه موکا پات اغلب به عنوان اسپرسو ساز شناخته میشه، اما به شما اسپرسوی واقعی مثل اونی که با دستگاه های اسپرسو در کافه ها درست میشه، نمیده! چرا که اون دستگاه ها از فشار خیلی بالا برای عصاره گیری بهترین اسپرسو استفاده میکنند و خب طبعاً قیمتشون هم خیلی بالاست.

اما ما در این مطلب میخوایم چندتا راهکار به شما یاد بدیم تا درست کردن اسپرسو با موکاپات را در خانه یاد بگیرید.

طراحی موکاپات طوریه که مستقیم میشه آن را روی گاز قرار داد و در محفظه ی زیرین آب ریخته میشه و سبد فیلتر که در بین دو محفظه قرار داره جای قهوه شماست، محفظه بالایی جاییه که قهوه تازه دم شده آنجا جمع آوری میشه.

روشی که برای درست کردن اسپرسو با موکاپات در این مطلب به شما یاد میدیم روش ناپولی است. در این روش کرمای اسپرسو به روش دستی درست میشه.

مواد لازم برای درست کردن اسپرسو با موکاپات

برای درست کردن اسپرسو با موکاپات به روش ایتالیایی به مواد زیر نیاز دارید:

پودر قهوه اسپرسوی مرغوب

شکر

آب سرد

موکاپات

ظرف برای هم زدن اسپرسو

فنجان کوچک (ترجیحا سرامیکی).

راهنمای کامل درست کردن اسپرسو با موکاپات

زمان کل: 10 دقیقه 10 دقیقه

1# درون محفظه آب سرد بریزید

چطور در خانه اسپرسو درست کنیم؟ + نکات استفاده از موکاپات

معمولا داخل محفظه یک پیج وجود داره که باید تا آنجا محفظه رو پرکنید. دقت کنید که موقع قرار دادن سبد، نباید آب به درون آن نفوذ کنه چون قهوه رو خراب میکنه.

2# سبد قهوه را داخل محفظه قرار بدین

میتونید ابتدا سبد را سرجاش بگذارین و سپس اون رو از قهوه پرکنید.

3# قهوه را اضافه کنید

سبد رو از قهوه پر کنید و حواستون باشه هیچ دانه قهوه ای دور سبد نمونه. باید محفظه بالایی و پایینی خوب به همدیگه چفت بشن تا وقتی آب شروع به جوش آمدن کرد بیرون نپاشه. فقط کافیه قهوه اضافی رو با انگشتتون پاک کنید.

هشدار: قهوه اسپرسو رو فشار ندین! اگر قهوه را فشار بدین یا اصطلاحا تمپ کنید، آنها به هم میچسبند و راه عبور آب گرفته میشه و فشار خیلی زیادی به وجود میاد. این کار خطرناکه.

پس از پر کردن سبد ، باید این شکلی باشه. این حالت تپه ای قهوه باعث میشه با قرار دادن محفظه بالایی روی اون، قهوه تراز بشه. در نتیجه یک اسپرسو با طعم قوی تر درست میشه.

4# موکاپات رو ببندید

مطمئین بشین که قهوه ای دور محفظه نریخته، محفظه بالایی رو روی محفظه پایینی قرار بدین و بچرخونید تا سفت بسته بشه.

5# قهوه ساز رو روی حرارت قرار بدین

شعله رو کم کنید و موکا پات رو روی اون بگذارید. با کم کردن شعله زمان عصاره گیری بیشتر میشه که عطر و طعم اسپرسو رو بهتر میکنه. بهتره که زیر آن شعله پخش کن قرار بدین.

6# شکر رو آماده کنید

همینطور که اسپرسو داره درست میشه، شکر رو بریزید داخل یک ظرف. میتونید به ازای هر فنجان یک قاشق چایخوری شکر اضافه کنید و اگر شیرین تر دوست داشتید بیشترش کنید.

7# قهوه رو بریزید و با شکر میکس کنید

چطور در خانه اسپرسو درست کنیم؟ + نکات استفاده از موکاپات

این مرحله خیلی ضروریه و باید تمرین کنید تا درست انجام بدین. لحظه ای که اسپرسو شروع به عصاره گیری کرد، قهوه ساز رو از روی حرارت بردارید و مقداری از قهوه رو روی شکرها بریزید.

اگر فقط یکم قهوه اضافه کنید خیلی بهتر از اینه که بیش از حد بریزید. بعد از اضافه کردن اسپرسو شروع به هم زدن کنید. نتیجه نهایی یه مایع غلیظ هست. اگر دیدین خیلی خشکه هربار کمی اسپرسو به آن اضافه کنید تا به غلظت مناسب برسید.

اگر اسپرسوتون تمام شد دوباره موکاپات رو روی اجاق قرار بدین تا قهوه بیشتر ی درست بشه. شما باید از اولین شات اسپرسویی که عصاره گیری میشه استفاده کنید چون غلیظ ترین حالت خودشو داره. نذارید کل آب از محفظه بیرون بیاد و بعد به شکر اضافش کنید. چون طعم جالبی نمیده.

این تقریبا غلظت مناسبه، شاید کمی رقیق باشه اما کارسازه. اگه تصادفا آب زیادی ریختین میتونید شکر بیشتری اضافه کنید (که توصیه نمیشه چون ممکنه زیادی شیرین بشه) یا اینکه از بقیه اسپرسو که ته موکاپات مونده استفاده کنید. همون فوم رو به شما نمیده اما قابل نوشیدنه.

8# بیشتر بریزید

وقتی جوشیدن اسپرسو تمام شد، نصف اون رو داخل ظرف همزن بریزید.

9# هم بزنید، بقیه اسپرسو رو اضافه کنید و دوباره هم بزنید

سعی کنید با شدت هم بزنید تا حباب های هوا داخل اسپرسو ایجاد بشه و فوم ضخیمی به وجود بیاره. وقتی خوب مخلوط شد بقیه اسپرسو رو اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

مقدار فومی که درست میشه به تکنیک و مقدار شکر استفاده شده بستگی داره. فقط با کمی تمرین میتونید هربار بهترین اسپرسو رو درست کنید، درست مثل یک ایتالیایی اهل ناپولی.

10# سرو کردن

این بهترین قسمتشه. اسپرسو رو داخل فنجان های سرامیکی بریزید. اگر لازم بود برای ریختن فوم داخل فنجان از یک قاشق استفاده کنید.

از اونجایی که فنجونا کوچک هستن اسپرسو میتونه سریع سرد بشه. برای اینکه بیشتر داغ بمونه قبل از درست کردن اسپرسو، فنجان ها رو داخل آب داغ قرار بدین.

2 فنجان قهوه اسپرسو در 10 قدم ساده!

درست کردن اسپرسو با موکاپات کار سختی نیست، بخشی از لذت بردن از قهوه درواقع درست کردن اونه.

منبع: لویا کافی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا