اگر پوتین بمیرد، چه کسی جانشین او خواهد شد؟


اگر پوتین بمیرد، چه کسی جانشین او خواهد شد؟

در میان شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این پرسش مطرح می‌شود که در روسیه پساپوتین، چه کسی قدرت را در دست خواهد گرفت.

در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، وضعیت سلامتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، موضوع گمانه‌زنی‌های بسیار بوده است. در این ارتباط، شایعاتی درباره ابتلای او به سرطان، پارکینسون و حتی خبری درباره ترور نافرجام او منتشر شده است. در واکنش، نزدیکان به پوتین مدعی‌اند که وضعیت سلامت او به‌گونه‌ای است که حداقل تا ده سال آینده، رئیس‌جمهور روسیه باقی خواهد ماند؛ اما اگر این رهبر 69ساله به‌طور ناگهانی فوت کند و یا اینکه خود از قدرت کناره‌گیری کند، چه کسی جانشین او خواهد شد؟

در چنین شرایطی، نخست‌وزیر میخائیل میشوستین، به‌طور موقت و تا زمان برگزاری انتخابات، همزمان مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری را نیز بر عهده خواهد گرفت؛ اما او فردی نزدیک به پوتین نیست و نامزد معتبری برای هیچ انتخاباتی محسوب نمی‌شود. نبودِ پوتین به خلأ قدرتی در میان نخبگان روسی از طیف‌های مختلف امنیتی تا تجاری منجر خواهد شد و در شرایط فعلی، انتظار می‌رود که در کوتاه‌مدت، نیروهای محافظه‌کار و نخبگان امنیتی، به‌ویژه وزیر دفاع روسیه، دست بالا را برای جانشینی او داشته باشند. اما در میان‌مدت و بلندمدت، امنیتی‌ها شانس کمتری خواهند داشت و نخبگان تجاری می‌توانند با استناد به آسیب سیاست‌های پوتین برای اقتصاد این کشور، شانس جانشینی خود را بالا ببرند.

پوتین دو دوره از سال 2000 تا 2008 و از 2012 تاکنون رهبر روسیه بوده است و اگر دوران ریاست‌جمهوری مدودف را نیز عصر پوتین به‌حساب آوریم، او حتی بیشتر از استالین حکومت کرده و طولانی‌ترین دوره حکمرانی را داشته است. دوره ریاست‌جمهوری فعلی او در سال 2024 به پایان می‌رسد؛ اما با تغییرات صورت‌گرفته در قانون اساسی، پوتین این امکان را دارد که تا سال 2036 رئیس‌جمهور روسیه باقی بماند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عجیب  الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی! + عکس