ژان لوک گدار فیلمساز شهیر فرانسوی درگذشت


ژان لوک گدار فیلمساز شهیر فرانسوی درگذشت

ژان لوک گدار – Jean Luc Godard بنیانگذار موج نوی سینمای فرانسه و فیلمساز جهان، روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر در ۹۱ سالگی در‌گذشت.ژان لوک گدار، کارگردان فرانسوی-سوئیسی که جنبش فیلمسازی سینما را در اواخر دهه 1950 و 60 به راه انداخت، در سن 91 سالگی درگذشت....

ژان لوک گدار – Jean Luc Godard بنیانگذار موج نوی سینمای فرانسه و فیلمساز جهان، روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر در ۹۱ سالگی در‌گذشت.

ژان لوک گدار، کارگردان فرانسوی-سوئیسی که جنبش فیلمسازی سینما را در اواخر دهه 1950 و 60 به راه انداخت، در سن 91 سالگی درگذشت. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که او در حالی که همسرش آن ماری میویل در کنارش بود در خانه‌اش در سوئیس درگذشته است.

خبرگزاری لیبراسیون به نقل از یکی از اعضای خانواده گدار گزارش داد که مرگ گدار خودخواسته بوده و این امر در سوئیس قانونی است. این شخص همچنین گفته:

او بیمار نبود، فقط از زندگی کردن خسته شده بود. بنابراین تصمیم گرفت که به آن پایان دهد. این تصمیم او بوده و برایش مهم بود که دیگران این موضوع را درک کنند.

همچنین امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در توئیتی نوشت: ما یک گنجینه ملی، یک نابغه را از دست دادیم. او گفت گدار استاد سینما بود. از جمله فیلمسازانی که به گدار ادای احترام کردند، می‌توان به ادگار رایت، کارگردان فیلم شب گذشته در سوهو اشاره کرد. که او گدار را را یکی از تأثیرگذارترین فیلمسازان سنت شکن خواند.

بیوگرافی ژان لوک گدار

ژان لوک گدار در سوم دسامبر سال 1390 میلادی و در پاریس متولد شد. هنگام آغاز جنگ دوم جهانی پدر و مادرش او را به سوئیس فرستادند. گدار در سال 1949 به پاریس بازگشت و از دانشگاه سوربن مدرک مردم‌شناسی را دریافت کرد. سپس با دوستان خود از جمله کلود شابرول و فرانسوا تروفو و در رشته سینما به تحصیل پرداختند.

ژان لوک گدار فیلمساز شهیر فرانسوی درگذشت

گروه دوستان گدار ماه‌نامه سینمایی به نام لا گازت دو سینما (La Gazette du Cinema) را آفریدند که به مدت پنج ماه منتشرشد. وی نخستین فیلم بلند داستانی خود را با نام از نفس افتاده در سال ۱۹۵۹ بر پایه داستانی از فرانسوا تروفو ساخت. این فیلم از مشهورترین آثار موج نوی سینمای فرانسه و معروف‌ترین فیلم گدار است.

همچنین مطالعه کنید: محبوبترین فیلم های تاریخ از نگاه سوپراستارهای سینمای جهان

گدار دومین فیلم تاثیرگذارش را با نام سرباز کوچک در سال 1960 میلادی ساخت. اما مقامات فرانسه بدون فوت وقت این فیلم را از نمایش بازداشتند. این فیلم درمورد ضدقهرمانی‌ست که جاسوس کشور فرانسه است. او مأموریت می‌یابد که رهبر عرب یک گروه چپ‌گرای زیرزمینی را بکشد.

گدار پربارترین کارگردان سنت‌شکن صاحب سبکی بود که از موج نو سر برآورد. او از نخستین فیلمش، از نفس افتاده، تاکنون بیش از ۴۰ فیلم ساخته است. او همچنین توانست جوایزی چون خرس طلا، خرس نقرهای از جشنواره برلین، یوزپلنگ افتخاری جشنواره لوکارنو و شیر طلای جشنواره ونیز را از آن خود کند.

آکادمی هنر و سینمای آمریکا نیز در سال 2010 اعلام کرد که با اعطای جایزه اسکار به ژان لوک گدار، از خدمات وی به دنیای سینما قدردانی میکند.

منبعTheguardian

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا