آخرین وضعیت بیمار مبتلا به آبله‌ میمون در ایران


آخرین وضعیت بیمار مبتلا به آبله‌ میمون در ایران

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با تشریح آخرین وضعیت شیوع آبله میمونی در ایران با ارائه گزارشی انتقال این بیماری از انسان به حیوان در برخی کشورهای غربی خبر داد.

به گزارش مشرق، دکتر بهزاد امیری رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره آخرین اخبار پیرامون شیوع بیماری آبله میمونی در ایران، گفت: به جز همان یک مورد مبتلای شناسایی شده در کشور تاکنون هیچ مورد مثبت مبتلا به بیماری شناسایی نشده است. خوشبختانه آن یک نفر مبتلا هم با طی دوره بیماری بدون آنکه بیماری را به نزدیکان و اطرافیان خود انتقال دهد، بهبود یافته است. بین دو تا چهار هفته زمان لازم است تا ضایعات پوستی بیماری بهبود یابد که در مورد ایشان هم این اتفاق افتاد.

انتقال آبله میمونی از انسان به حیوانات

او با اشاره به احتمال انتقال آبله میمونی از انسان به حیوانات، توضیح داد: در مجله علمی پزشکی لانست روز ۱۱ آگوست گزارش شده است که یک سگ در پاریس از طریق یکی از صاحبانش به بیماری مبتلا شده است که علت ابتلا هم تماس مستقیم پوستی با ضایعات ناشی از بیماری در بدن انسان بوده است. دومین مورد انتقال بیماری از انسان به حیوان نیز از یکی از ایالات برزیل گزارش شده است.

وی افزود: خوشبختانه به جز همان یک مورد مبتلا به آبله میمونی، مورد دیگری در کشور شناسایی نشده است که بعد به سراغ ابتلای حیوانی برویم، اما اگر در آینده با یک مورد مبتلا به آبله میمونی در کشور مواجه شویم، قطعا یکی از مواردی که مورد بررسی قرار خواهد گرفت این است که ببینیم حیوان خانگی دارد یا خیر. در صورتی که فرد حیوان خانگی داشته باشد توصیه می‌کنیم تا زمانی که ضایعات پوستی بیماری برطرف شود، سعی کنند حیوان را به دست شخص دیگری بسپارند و در صورتی که امکان انتقال حیوان به شخص دیگری وجود نداشته باشد، فرد مبتلا نباید در تماس با حیوان قرار گیرد و مراقبت از حیوان باید توسط فرد دیگری صورت گیرد. در صورتی که حیوان هم مشکوک به بیماری باشد باید مشابه انسان مورد بررسی قرار گیرد. حیوانات هم می‌توانند پس از ابتلا به آبله میمونی بهبود یابند.

شباهت علائم آبله میمونی و آبله مرغان

او با اشاره به اینکه کلیه مواردی که تست آبله میمونی داده‌اند به جز یک مورد، منفی بوده‌اند، تصریح کرد: در شرایطی که موضوع ابتلا به آبله میمونی در کنار ابتلا به آبله مرغان مطرح است ممکن است شباهت‌هایی در علائم پوستی سبب شود که پزشکان فکر کنند بیمار مبتلا به آبله میمونی بوده است اما با انجام آزمایشات تکمیلی و بررسی روابط اپیدمیولوژیک مشخص شده است که ابتلا به آبله میمونی منتفی است.

چه کسانی موارد مشکوک بیماری هستند؟

وی افزود: آزمایش با کیت‌های تشخیصی آبله میمونی از کسانی گرفته می‌شود که جزو موارد محتمل بیماری باشند. موارد مشکوک شامل کسانی است که دارای علائم بالینی تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، کمردرد، ضعف، تورم غدد لنفاوی و بثورات پوستی باشد. در صورتی که یک رابطه اپیدمیولوژیک میان بیمار و بیماری وجود داشته باشد که یعنی بیمار با این علائم، مسافرتی به خارج از کشور داشته باشد یا تماس با موارد محتمل یا قطعی آبله میمونی داشته باشد و یا فردی که رابطه جنسی خارج از خانواده داشته باشد، مورد محتمل شمرده شده و حتما نمونه آزمایشگاهی از این افراد گرفته می‌شود.

وضعیت شیوع آبله میمونی در منطقه مدیترانه شرقی

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره شیوع آبله میمونی در کشورهای همجوار، اظهار کرد: سیستم مراقبت بهداشتی درستی برای رصد موارد مبتلا در عراق وجود ندارد و این موضوع بر کسی پوشیده نیست که به دلیل مشکلات مدیریتی و زیرساختی این شرایط در آنجا رخ می‌دهد؛ بنابراین اگر هم مورد مثبتی وجود داشته باشد بعید نیست که یا شناسایی نشود یا به موقع شناسایی نشود پس انتظار نداریم بر اساس اظهارات وزارت بهداشت عراق، سیستم مراقبت خود را دایر کنیم؛ ما مثل هر کشور دیگری که موارد ابتلا به آبله میمونی را گزارش کردند احتمال می‌دهیم موارد ابتلا به این بیماری در عراق هم وجود داشته باشد.

وی افزود: در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (اِمرو) طبق آخرین گزارشات اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت ۱۶ مورد ابتلا به آبله میمونی از کشور امارات متحده عربی، ۸ مورد در لبنان، ۸ مورد در عربستان سعودی، ۳ مورد در مراکش، ۳ مورد قطر، ۲ مورد سودان و یک مورد در ایران گزارش شده است و عراق حداقل تا یک هفته قبل هیچ گزارشی از ابتلا به آبله میمونی به سازمان بهداشت جهانی نداده است، ولی اینکه بیماری وجود نداشته یا نتوانستند شناسایی کنند را نمی‌دانیم. این عدم گزارش به منزله عدم وجود آبله میمونی در عراق نیست و آن کشور هم تبادلات خارجی دارد.

او تاکید کرد: اقدام اساسی ما ارتقای نظام مراقبت بیماری‌های واگیر بویژه بیماری‌های نوپدید و بازپدید از طریق مراقبت سندرومیک است و همکاران ما در مبادی ورودی مرزی موارد مشکوکی که با تب و بثورات پوستی وارد شوند را بررسی می‌کنند و تا زمانی که نتایج آزمایش مشخص شود در قرنطینه خواهند ماند.

انتقال آبله میمونی از طریق قطرات درشت تنفسی

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های انتقال آبله میمونی از طریق قطرات درشت تنفسی در فواصل نزدیک و به مدت طولانی است، بیان کرد: اگر چنین شرایطی ایجاد شود و فرد مبتلایی وجود داشته باشد امکان انتقال بیماری به سایرین وجود دارد، ولی فعلا نباید دغدغه برای مردم ایجاد شود. البته فراموش نکنیم کرونا هنوز هم وجود دارد و خیلی سریع‌تر از آبله میمونی قابلیت انتقال دارد، پس تجمعات در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند باعث شیوع موارد جدید کرونا شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل