اروپا و امریکا به دنبال صدور بیانیه شورای حکام آژانس علیه ایران


اروپا و امریکا به دنبال صدور بیانیه شورای حکام آژانس علیه ایران

سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان، بریتانیا به همراه آمریکا تلاش می کنند در جلسه بعدی شورای حکام (شورای مدیران) آژانس، علیه ایران بیانیه صادر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، برخلاف جلسه قبل شورای حکام که علیه ایران، قطعنامه صادر شد این بار این 4 کشور به دنبال صدور قطعنامه نیستند بلکه یک درجه پایین تر، تلاش می کنند بیانیه انتقادآمیزی علیه تهران صادر شود.

محتوای بیانیه هم نیز همان محتوای قطعنامه سابق شورای حکام (شورای مدیران) آژانس علیه ایران است.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت قدرت های غربی با دیگر کشورهای عضو شورای مدیران (شورای حکام) آژانس بین المللی انرژی اتمی لابی می کنند تا علیه تهران بیانیه صادر شود.

رویترز افزود: این بیانیه با هدف اعمال فشار بر ایران برای پاسخگویی به آژانس درباره منشاء آثار اورانیوم کشف شده در سه تاسیسات خود است. آژانس می گوید این سه تاسیسات از پیش اعلام نشده بودند.

در نشست قبلی آژانس، شورای حکام (شورای مدیران) متشکل از 35 کشور عضو دائم و غیردائم، قطعنامه ای را علیه ایران صادر کرد.

در این قطعنامه آمده بود آژانس "نگرانی عمیق خود را از ادامه عدم تفسیر وجود آثار اورانیوم به دلیل عدم همکاری کافی ایران اعلام می کند". قطعنامه همچنین از تهران خواسته بود بدون تاخیر با آژانس همکاری داشته باشد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد و مقر آن در شهر وین اتریش است.

آژانس می گوید از زمان قطعنامه سابق آژانس تاکنون، شاهد پیشرفتی در این باره نبوده است. ایران اما می گوید با آژانس همکاری کامل داشته است.

در پیش نویس بیانیه انتقاد آمیز از ایران آمده است: "از ایران می خواهیم فورا به تعهدات حقوقی خود عمل کند و درخواست مدیرکل آژانس را درباره توضیح همه مسائل معلق باقی مانده و حل آنها را قبول کند".

قدرت های غربی می گویند ماجرای منشا اورانیوم به مانعی در برابر مذاکرات هسته ای احیای برجام تبدیل شده است.

همچنین به نظر می رسد یکی از شرط های ایران برای توافق درباره احیای برجام، اعلام پایان موضوع تحقیق آژانس درباره منشاء اورانیوم است. شرطی که تاکنون امریکا و اروپا آن را رد می کنند و می گویند ایران باید خود در مذاکرات با آژانس، مسئله را حل و فصل کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هم درباره این موضوع گفته است: صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد. این نوع نتیجه‌گیری بر خلاف رویه و استانداردهای شناخته‌شده آژانس حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است.

بهروز کمالوندی همچنین گفته است: آژانس نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و بر اساس آن‌ها اعلام نظر کند. این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است. از آنجائی که آژانس تمام مواد هسته‌ای اظهارشده ایران را مورد حسابرسی قرار داده است و هیچ اختلاف حسابداری مواد مطرح نیست.

مذاکرات ایران با گروه 1+4 و آمریکا برای احیای برجام، هم اکنون متوقف مانده است. هدف از این مذاکرات، بازگشت امریکا به برجام، رفع تحریم های ضدبرجامی امریکا علیه ایران و بازگشت ایران به محدودیت های هسته ای برجامی است.

این مذاکرات از زمان آغاز ریاست جو بایدن در آمریکا یعنی در سال 1400 آغاز شد اما هم اکنون با بن بست مواجه شده است.

سه کشور اروپایی (فرانسه، بریتانیا و آلمان) هم روز شنبه در بیانیه ای مشترک، از جواب ایران در مذاکرات هسته ای احیای برجام به شدت انتقاد و به طور غیرمستقیم به موضوع اختلاف تهران و آژانس بر سر منشاء اورانیوم ایران اشاره کردند.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی هم گفت پاریس در حال مشورت و رایزنی با شرکای خود درباره بررسی چگونگی تعامل با بن بست فعلی در مذاکرات هسته ای و اماده سازی برای نشست بعدی شورای حکام آژانس در نوامبر آینده (آّبان - آذر ) است.

این دیپلمات فرانسوی افزود: "هم اکنون مذاکرات فعالی در کار نیست. قدرت های غربی تاکنون از دستیابی به راه حل دیپلماتیک مایوس نشده اند".

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403