نگاهی به هفت خودروی فوق‌العاده‌ای که گوردون موری طراحی کرده است


نگاهی به هفت خودروی فوق‌العاده‌ای که گوردون موری طراحی کرده است

گوردون موری، مردی متولد آفریقای جنوبی، در حال حاضر مشغول ساخت هیجان‌انگیزترین سوپرکارهای صنعت خودروسازی است و به خاطر طراحی‌های فوق‌العاده‌اش شهرت دارد. وی نبوغ خود را برای اولین بار زمانی که در دههٔ ۷۰ به‌عنوان طراح ارشد تیم فرمول یک برابم فعالیت...

گوردون موری، مردی متولد آفریقای جنوبی، در حال حاضر مشغول ساخت هیجان‌انگیزترین سوپرکارهای صنعت خودروسازی است و به خاطر طراحی‌های فوق‌العاده‌اش شهرت دارد. وی نبوغ خود را برای اولین بار زمانی که در دههٔ ۷۰ به‌عنوان طراح ارشد تیم فرمول یک برابم فعالیت می‌کرد نشان داد. ذهن خلاق او منجر به ساخت خودروی باورنکردنی BT46 شد که به فن کار شهرت یافت. این خودرو از یک فن استفاده می‌کرد که گفته می‌شد موجب بهبود خنک‌کنندگی و تولید مقدار زیادی داون‌فورس می‌شود. این خودرو در یک مسابقه شرکت کرد و پیروز شد اما به دلایل سیاسی در بقیهٔ فصل از مسابقات کنار رفت.

نگاهی به هفت خودروی فوق‌العاده‌ای که گوردون موری طراحی کرده است

پس از برابم، موری به مک‌لارن رفت یعنی جایی که مک‌لارن MP4/4 افسانه‌ای را طراحی کرد. این خودرو در پانزده مسابقه از شانزده مسابقهٔ یک فصل پیروز شد و به آیرتون سنا در کسب اولین قهرمانی خود کمک کرد. موری دوران طولانی و موفقی در فرمول یک داشت اما در سال ۱۹۹۱ این ورزش را ترک کرد و در مقام ریاست مک‌لارن کارز با چالش جدیدی روبرو شد. او در آنجا سوپرکار جاده‌ای افسانه‌ای F1 را طراحی کرد که رکورد سرعت را شکست. حال در این مطلب، با کنار گذاشتن انبوهی از خودروهای مسابقه‌ای فوق‌العاده‌ای که موری طراحی کرده است، به مخلوقات جاده‌ای او مروری خواهیم داشت.

LCC راکت

نگاهی به هفت خودروی فوق‌العاده‌ای که گوردون موری طراحی کرده است

پیش از آنکه موری یکی از افسانه‌ای‌ترین سوپرکارهای تاریخ را خلق کند، شرکتی بنام لایت کار کمپانی یا به‌طور مخفف LCC را با همکاری رانندهٔ مسابقهٔ بریتانیای «کریس کرافت» تأسیس کرد. این شرکت فقط یک خودرو تولید کرد که راکت نام داشت. این خودرو تنها ۳۸۰ کیلوگرم وزن داشت که کمتر از کاترهام بود و از یک پیشرانهٔ ۱ لیتری چهار سیلندر موتورسیکلت یاماها با پنج سوپاپ در هر سیلندر استفاده می‌کرد که ۱۴۵ اسب بخار قدرت در دور خیره‌کنندهٔ ۱۰,۵۰۰ rpm تولید می‌کرد. این ترکیب، نسبت قدرت به وزنی مشابه بوگاتی ویرون را فراهم می‌کرد. این پیشرانه به یک گیربکس پنج سرعتهٔ سکوئنشال متصل شده بود. راکت فاقد در بود اما دو صندلی داشت که پشت سر هم نصب شده بودند. این محصول رؤیای یک مهندس برای ساخت خودروی پیست بود که امکان تردد در جاده‌های عمومی را هم داشته باشد. از راکت بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ تنها ۵۵ دستگاه ساخته شد.

مک‌لارن F1

نگاهی به هفت خودروی فوق‌العاده‌ای که گوردون موری طراحی کرده است

تقریباً هم‌زمان با ساخت راکت، موری روی طراحی سریع‌ترین خودروی جهان کار می‌کرد. مک‌لارن F1 یک هایپرکار هیجان‌انگیز بود که از پیشرانهٔ V12 ساخت ب‌ام‌و با ۶۱۸ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. شاسی فیبر کربنی تقویت‌شده با پلیمر و با نقاط اتصال آلومینیومی و منیزیومی این ماشین هم در سال ۱۹۹۲ واقعاً پیشگامانه بود. F1 با دستیابی به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی تولیدی آن زمان لقب گرفت و هرچند این رکورد بعداً توسط بوگاتی ویرون شکسته شد اما F1 همچنان سریع‌ترین خودروی تنفس طبیعی تاریخ محسوب می‌شود. وقتی آئرودینامیک جادویی و سیستم تعلیقی که توسط تیم مسابقه‌ای مک‌لارن طراحی شده بود هم به این سرعت فوق‌العاده اضافه می‌شود، F1 به مهم‌ترین دستاورد عمر موری تبدیل خواهد شد زیرا این یکی از بهترین سوپرکارهای تمام دوران به‌حساب می‌آید.

مرسدس بنز SLR مک‌لارن

نگاهی به هفت خودروی فوق‌العاده‌ای که گوردون موری طراحی کرده است

مرسدس بنز SLR مک‌لارن برای ادای احترام به مرسدس SLR 300 نمادین ۱۹۵۵ طراحی شد. این ماشین که از طریق همکاری مرسدس و مک‌لارن ساخته شد، یکی دیگر از شاهکارهای طراحی موری بود زیرا SLR نه یک سوپرکار خالص و نه یک گرند تورر خالص بود بلکه ترکیبی از هردوی آن‌ها محسوب می‌شد. زیر کاپوت کشیدهٔ SLR یک پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ دست‌ساز قرار گرفته بود که ۶۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این ماشین همچنین از تکنولوژی‌های پیشرفتهٔ خودروهای مسابقه‌ای مثل آئرودینامیک فعال و شاسی فیبر کربنی تقویت‌شده با پلاستیک هم بهره می‌برد. زمانی که SLR مک‌لارن در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، درعین‌حالی که ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و مثل خودروهای مسابقه‌ای به پیچ‌ها حمله می‌کرد، بسیار راحت بود و از گیربکس اتوماتیک، درهای گالوینگ و صندوق بار بزرگی بهره می‌برد.

موری T.25

نگاهی به هفت خودروی فوق‌العاده‌ای که گوردون موری طراحی کرده است

موری در سال ۲۰۰۷ شرکت گوردون موری دیزاین را تأسیس کرد و اولین محصول آن یک خودروی شهری کوچک بنام T.25 بود. این خودرو که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در انگلستان به نمایش عمومی درآمد، با ۲.۴ متر طول و ۱.۳ متر عرض، از اسمارت فورتو هم کوچک‌تر است. T.25 هم مثل F1، از ویژگی طراحی نمادین موری یعنی جایگاه مرکزی راننده بهره می‌برد و ظرفیت حمل سه نفر را دارد درحالی‌که به لطف ابعاد کوچک، می‌توان آن را به‌صورت عمودی در کنار خیابان پارک کرد. T.25 در عقب به یک پیشرانهٔ ۶۶۰ سی‌سی سه سیلندر با ۵۱ اسب بخار قدرت مجهز است و حداکثر سرعت آن به بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در ژوئن سال ۲۰۱۱ نیز نسخهٔ الکتریکی این خودرو با نام T.27 معرفی شد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب T.25 درب آن است که مثل کاناپی با سقف و شیشهٔ جلو باز می‌شود. در سال ۲۰۱۳ گفته شد طرح T.25 و T.27 به یک شرکت فرانسوی فروخته شده و قرار است از سال ۲۰۱۶ تولید شوند اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

OX تراک

نگاهی به هفت خودروی فوق‌العاده‌ای که گوردون موری طراحی کرده است

موری فقط در زمینهٔ طراحی خودروهای سریع مهارت ندارد و این را با همکاری در طراحی OX تراک نشان داد. این پیکاپ توسط موری برای شرکتی بنام GVT طراحی شد که به منظور فراهم کردن حمل‌ونقل ساده، مقرون‌به‌صرفه و کاربردی برای مناطق روستایی کشورهای درحال‌توسعه تأسیس شده بود. OX تراک به‌گونه‌ای طراحی شده است که از حداقل قطعات استفاده کند، هزینهٔ تولید پایینی داشته باشد و قطعات آن به‌راحتی قابلیت حمل و مونتاژ داشته باشند. موری چهار پروتوتایپ از این وسیله تولید کرد که گفته می‌شود اولین نمونهٔ آن‌ها را در کلکسیون خصوصی خود نگه داشته است.

TVR گریفیت

نگاهی به هفت خودروی فوق‌العاده‌ای که گوردون موری طراحی کرده است

شرکت بریتانیایی TVR در سپتامبر سال ۲۰۱۷ هم‌زمان با هفتادمین سالگرد تأسیس این برند، نسل جدید کوپهٔ گریفیت را معرفی کرد. این خودرو مثل دیگر طراحی‌های موری، وزن سبک ۱۲۵۰ کیلوگرمی دارد که به لطف استفادهٔ گسترده از فیبر کربن حاصل شده است. همچنین توزیع وزن ۵۰ به ۵۰ نیز موجب بهبود هندلینگ می‌شود. گریفیت از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 کایوت فورد متعلق به موستانگ استفاده می‌کند که توسط کاسورث اصلاح شده و ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این ماشین حدود ۴ ثانیه و حداکثر سرعت آن بیش از ۳۲۰ کیلومتر است. فرایند تولید گریفیت با چالش‌های فراوانی مواجه شد اما پس از فراز و نشیب‌های مختلف، طبق گفته‌ها سرانجام این کوپهٔ بریتانیایی سال آینده روی خط تولید خواهد رفت.

گوردون موری T.50

نگاهی به هفت خودروی فوق‌العاده‌ای که گوردون موری طراحی کرده است

موری در سال ۲۰۱۷ شرکت گوردون موری اتوموتیو را تأسیس کرد. وی که مک‌لارن اسپیدتیل را جانشین مناسبی برای F1 نمی‌دانست، اقدام به طراحی و ساخت یک جانشین واقعی برای این خودرو با نام T.50 کرد. این یک شاهکار مهندسی دیوانه کننده و به‌احتمال‌زیاد پایانی حماسی برای سوپرکارهای بنزینی خالص خواهد بود. T.50 از یک پیشرانهٔ ۳.۹ لیتری V12 ساخت کاسورث استفاده می‌کند که ردلاین آن به ۱۲,۱۰۰ rpm می‌رسد و ۶۵۰ اسب بخار قدرت دارد. چیزی که این موتور را جذاب‌تر می‌کند، اتصال آن به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی است. T.50 اما طبق سنت موری فقط خودرویی سریع یا خوش‌صدا نیست و با وزن تنها ۹۸۶ کیلوگرم، بسیار سبک است. پس از این ماشین، موری سوپرکار ضعیف‌تر و ارزان‌تر T.33 را هم معرفی کرد.

برچسب ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی