صرفه اقتصادی معدن‌کاری دیجیتال / کشورهای پیشتاز کدام‌اند؟


صرفه اقتصادی معدن‌کاری دیجیتال / کشورهای پیشتاز کدام‌اند؟

معدن‌کاری دیجیتال کارایی معادن را افزایش و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین به طور چشمگیری آمار مرگ کارگران و آسیب‌های احتمالی را پایین می‌آورد. آمریکا، کانادا و استرالیا از پیشتازان عصر معادن دیجیتال هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز، آخرین روز برگزاری نمایشگاه معدن‌کاری دیجیتال در تهران بود. معدن‌کاری دیجیتال استفاده از تکنولوژی‌های متصل به هم، در بخش معدن است. این تکنولوژی‌ها شامل تجهیزاتی مانند دوربین، حسگرها و پهپادها هستند که از طریق اینترنت به یکدیگر و به محیط اطراف خود متصل می‌شوند.

شبکه‌های متشکل از این دستگاه‌ها به خودکار شدن فرآیندها، ساده‌سازی عملیات، جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی و ارتباط بخش‌های مختلف فرآیند استخراج معدن کمک می‌کنند. با این تکنولوژی، کارایی معادن افزایش پیدا می‌کند و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود. همچنین کارگران ایمن‌تر خواهند بود و از آلودگی‌های غیرضروری نیز جلوگیری می‌شود.

تکنولوژی کلیدی پشت معدن‌کاری دیجیتال اینترنت اشیا (IoT) است که با استفاده از شبکه‌ای از سنسورها و دستگاه‌های متصل شده از طریق اینترنت تعریف می‌شود. هنگامی که IoT در صنایعی مانند معدن‌کاری استفاده می‌شود، به عنوان IIoT شناخته می‌شود که مخفف «اینترنت صنعتی اشیا» است. هدف IIoT بهبود کارایی صنعت از طریق اتصال دستگاه‌ها و حذف نیاز به دخالت انسان در جمع‌آوری داده‌ها است.

از اصلی‌ترین مزایای معدن‌کاری دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-کاهش هزینه‌های عملیاتی
-گردش کار و تصمیم‌گیری بهینه
-افزایش دقت در استخراج به شیوه حفاری و انفجار
-تعمیر و نگهداری پیشگویانه تجهیزات
-بهبود جذب نیروی انسانی و نگهداشت کارکنان
-ایمنی بهتر کارگران
-پیشگیری از حادثه محیطی

چشم‌انداز جهانی معدن‌کاری دیجیتال

در سال ۲۰۱۸، تعداد کل دستگاه‌های هوشمند نصب شده در بخش معدن زیر ۶۰۰ هزار مورد در سراسر جهان بود. پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۲۳ به ۱.۲ میلیون برسد. واضح است که این صنعت در حال پی بردن به اهمیت و ارزش به کارگیری و اجرای تکنولوژی اینترنت اشیا است. کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا نسبت به کشورهای دیگر جهان در گذار به معدن‌کاری دیجیتال پیشرفت بیشتری داشته‌اند.

شرکت مشاوره بازار جهانی فناوری، ABI Research، پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌های معدن‌کاران کانادا در بخش تکنولوژی دیجیتال با نرخ رشد مرکب سالانه ۵.۲ درصدی در طول این دهه رشد می‌کند و در سال ۲۰۳۰ به ۹.۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

با توجه به اینکه هزینه‌های عملیاتی کلی شرکت‌های بزرگ استخراج معدن در سراسر جهان به ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد، استخراج بهینه مواد خام یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حال حاضر معدن‌کاران است.

غیر قابل جایگزین شدن کمک انسان به بخش معدن را نمی‌توان انکار کرد اما وبسایت cengn تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۳۵، عصر استخراج هوشمند از طریق استخراج خودکار با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها و تکنولوژی‌های دیجیتال مانند هوش مصنوعی، سالانه بین ۲۹۰ تا ۳۹۰ میلیارد دلار در هزینه‌های تولید کنندگان مواد خام معدنی صرفه‌جویی خواهد کرد.

از جمله بزرگترین‌های شرکت‌های استخراج دیجیتال معدن که در رقابت با یکدیگر هستند می‌توان به شرکت ABB سوئیس، IBMآمریکا، کوماتسو ژاپن، کاترپیلار آمریکا و سیمبوتیک‌ویر کانادا هستند.

هند، معادن خود را دیجیتال می‌کند

هند را می توان به عنوان بازار بالقوه بعدی برای فروشندگان بزرگ جهانی معدن‌کاری دیجیتال در نظر گرفت چرا که تقاضای این کشور برای مواد معدنی در حال افزایش است.

سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌تواند تحولی در بازار هند به وجود بیاورد. به خصوص با وجود اینکه هند هدف بلندپروازانه‌ای در سر دارد و می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵، به میزان ۲۱۰ میلیارد دلار از بخش معدن و مواد معدنی به تولید ناخالص داخلی خود بیافزاید. این کشور شاهد نرخ بالایی از پذیرش تکنولوژی‌هایی مانند سیستم‌های تحلیل عملیات و داده‌ها، نظارت از راه دور و سیستم‌های ایمنی معدن است.

تحولات ناشی از معدن‌کاری دیجیتال در دهه پیش رو

پیش‌بینی می‌شود که معدن‌کاری دیجیتال در طول ده سال آینده بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار به ارزش این صنعت می‌افزاید. تقریبا ۱۹۰ میلیارد دلار نفع بخش معدن و ۱۳۰ میلیارد دلار به نفع بخش فلزات خواهد بود.

معادن دیجیتال باعث می‌شوند در ۱۰ سال آینده ۶۱۰ میلیون تن از آلاینده‌های کربنی کاسته شود که ارزش آن حدود ۳۰ میلیارد دلار به نفع جامعه و محیط زیست است.

بهبود ایمنی که معدن‌کاری دیجیتال به همراه دارد در ده سال آینده جان ۱۰۰۰ نفر را نجات خواهد داد و از زخمی شدن ۴۴ هزار نفر پیشگیری خواهد کرد. . این میزان برابر با ۱۰٪ کاهش مرگ و ۲۰٪ کاهش آسیب در این صنعت است.

اگر چه با پیشرفت و گسترش معادن دیجیتال در یک دهه آینده ۳۳۰ هزار شغل از بین می‌روند که تقریبا معادل با ۵ درصد نیروی کار جهانی است. کاهش نیاز به نیروی انسانی یکی از عواقب اجتناب ناپذیر دیجیتالی شدن است که باید در نظر گرفته شود و حتی‌الامکان از آن جلوگیری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته