غریب‌آبادی: گزارش‌ها از وضعیت حقوق بشر ایران، مملو از ادعاهای جعلی است


غریب‌آبادی: گزارش‌ها از وضعیت حقوق بشر ایران، مملو از ادعاهای جعلی است

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: صدور قطعنامه و ارائه گزارش‌های موازی و تکراری درمورد وضعیت حقوق بشر در ایران به نام دبیرکل سازمان ملل و گزارشگر به‌اصطلاح ویژه که مملو از ادعاهای بی‌اساس و جعلی است، مانع جدی در پیشبرد و توسعه روند همکاری‌هاست.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی - معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران - در ادامه برنامه‌های خود در جریان اجلاس ۵۱ شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل در ژنو، صبح چهارشنبه (۲۳ شهریور) با رئیس شورای حقوق بشر دیدار و گفت‌وگو کرد.

غریب‌آبادی در این دیدار، ضمن اشاره به همکاری‌ها و تعاملات سازنده جمهوری اسلامی ایران با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و همچنین گزارشگران ویژه موضوعی، اظهار کرد: رفتارهای تبعیض‌آمیز و غیرمنصفانه سازوکارهای حقوق بشری، با وجود دستاوردها و اقدامات فراوانی که ایران علیرغم فشار تحریم‌های یکجانبه آمریکا و چالش‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا در حوزه حقوق بشر داشته است، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر ضمن اشاره به اعتقاد و رویکرد اصولی ایران مبنی بر حمایت و ارتقای حقوق بشر، گفت: صدور قطعنامه و ارائه گزارش‌های موازی و تکراری درخصوص وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران به نام دبیرکل سازمان ملل و گزارشگر به‌اصطلاح ویژه که مملو از ادعاهای بی‌اساس و جعلی است، مانع جدی در پیشبرد و توسعه روند همکاری‌هاست.

وی همچنین با اشاره به انتظار جدی ایران در زمینه انعکاس واقعیت‌ها و پیشرفت‌های وضعیت حقوق بشر در کشور، ارزیابی ویژه آثار مخرب تحریم‌های یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر را از مهم‌ترین وظایف گزارشگران برشمرد که به بهانه‌های واهی از سوی گزارشگر ویژه و دبیرکل مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرند.

غریب‌آبادی، رویکرد گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران را سراسر خصمانه و سیاسی توصیف کرد و افزود: وی اخیرا در کنار اشکالات متودولوژیک از قبیل استفاده از منابع غیررسمی، استفاده گزینشی از اطلاعات، عدم اشاره به منابع و مستندات مورد استفاده، توجه ناکافی به پیشرفت‌های حقوق بشری ایران و اشاره ناکافی و ضعیف به پاسخ‌های ایران و درج مطالب توهین‌آمیز در گزارش رسمی خود، به زیر سوال بردن قانون اساسی ایران و ساختار سیاسی برخلاف ماموریت خود مبادرت ورزیده است. این اقدامات، هیچ راهی را برای تعامل با وی باز نمی‌گذارد؟

رئیس شورای حقوق بشر نیز ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه، رویکرد متعادل و دوری از گزینشگری و سیاسی‌کاری را از جمله ویژگی‌ها و ضرورت‌های اصلی ماموریت‌داران توصیف کرد.

غریب‌آبادی در پایان، از رئیس شورای حقوق بشر خواست تا موضوع آزادی خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی که چند ماه قبل به طور بی‌گناه و خودسرانه در آرژانتین بازداشت شده‌اند را از منظر حقوق بشری با مقامات مربوطه آرژانتین مطرح کرده و توجه آنها را به این موضوع مهم و انسانی جلب کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...