مروری بر آثار شاعر دو زبانه ایران در برنامه صبح پارسی


مروری بر آثار شاعر دو زبانه ایران در برنامه   صبح پارسی

فرزند شیون فومنی گفت: یکی از ویژگی‌های فکری و ادبی شیون فومنی نگاه جان‌وطنی وی بود.

حامد فومنی، دکترای زبان و ادبیات فارسی و فرزند شیون فومنی گفت: پدر من میر احمد فخری‌نژاد نام داشت، اما تخلص شیون را گرفته بود؛ وی در حوزه شعر و ادبیات معاصر به صورت دوزبانه فعالیت می‌کرد.او در شعر گیلکی از نام‌آوران و قله‌های شعر و ادب گیلکی هستند و در زبان فارسی از غزل‌سرایان نامدار به حساب می‌آیند. وی همچنین برای آثار مشهور بسیاری ترانه‌سرایی کرده بودند.

وی افزود: آثار او در بخش‌های فارسی و گیلکی شامل کتاب‌های پیش پای برگ، از تو برای تو، یک آسمان پرواز و رودخانه در بهار می‌شود؛ ایشان اشعار گیلکی خود را در قالب دکلمه منتشر کردند و اوایل دهه ۶۰ به صورت نوار صوتی به بازار ارائه کردند. ایشان شش آلبوم گیلکی آماده کرده بودند و هفتیم آلبوم شیون فومنی پس از درگذشت‌شان تدوین شد.

فومنی عنوان کرد: خوانندگان سرشناس بسیاری مانند ناصر مسعودی، ایرج بسطامی و محمد نوری آثار شیون فومنی را خوانده‌اند و ما موفق شدیم آلبوم‌های دیگری را نیز از آثار ایشان تدوین کنیم.

او اظهار داشت: یکی از کار‌های نوآورانه‌ای که شیون فومنی در اوایل دهه ۶۰ انجام داد، ضبط دکلمه‌های گیلکی و انتشار آن‌ها در قالب نوار صوتی بود. به دنبال این کار، افراد بسیاری با اشعار ایشان آشنا شدند و شعر گیلکی شهرت بسیاری پیدا کرد. به طور کلی امروزه پس از اشعار بزرگانی مانند سعدی، فردوسی، مولانا، دکلمه‌های شیون فومنی در خانه هر گیلانی وجود دارد.

فرزند شیون فومنی گفت: یکی از ویژگی‌های فکری و ادبی شیون فومنی نگاه جان‌وطنی وی بود؛ او نگاهی به افق ادبیات ملی داشت و به همین دلیل به اشعار فارسی روی آورد و تلاش داشت افراد بیشتری را با این اشعار آشنا کند.

در حال حاضر تلاش داریم تا خانه مادری شیون فومنی را در شهر رشت به یک موزه تبدیل کنیم و به این صورت یاد ایشان را زنده نگه داریم.

وی افزود: شیون فومنی متاسفانه دچار نارسایی کلیه شدند و این بیماری بسیار آسیب‌زننده بود. ما تلاش کردیم برای ادامه دوره درمان به تهران بیاییم، اما متاسفانه پیوند کلیه موفقیت آمیز نبود و شیون فومنی در سن ۵۰ سالگی درگذشت.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی"که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارات از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع سالروز درگذشت شیون فومنی بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمد امین نبی‌اللهی وآلا‌ء خامه‌یار با حامد فومنی، دکترای زبان و ادبیات فارسی و فرزند شیون فومنی به گفتگو نشستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...