موکب‌هایی در مسیر دلدادگی/ «قافله عاشقی» با کارکرد تربیتی


موکب‌هایی در مسیر دلدادگی/ «قافله عاشقی» با کارکرد تربیتی

جاماندگان از اربعین حسینی با برپایی موکب‌هایی در مسیر دلدادگی هرچه دارند در طبق اخلاص می‌گذارند تا شاید رنج نرفتن به کربلا و جاماندن از قافله عاشقی را با خدمت به زائران التیام بخشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، اربعین از راه رسید و موکب‌های اربعین به‌منظور خدمات رسانی به زائران پیاده در مسیرهای منتهی به مرزها برپا شده تا ایسنگاهی باشند برای زائرانی که برای فرار از از گرما دقایقی را در خنکای موکب‌ها به استراحت بپردازند. موکب‌هایی که با مشارکت فعال جوانان در کنار جاده‌ها برپا شده تا خادم زائران حضرت سیدالشهدا(ع) باشند، زائرانی که راهی کوی دل شدند تا خالق حماسه‌ای وصف ناشدنی از وحدت امت بر مدار عشق به سیدالشهدا(ع) باشند و خدمت به آنان مرهمی باشد برای دل جاماندگان.

موکب‌هایی در مسیر دلدادگی که برای نوکری زائران حسینی هرچه دارند در طبق اخلاص می‌گذارند تا شاید رنج نرفتن به کربلا و جاماندن از قافله عاشقی را با خدمت به زائران التیام بخشند.

کانون‌های مساجد کشور نیز در کنگره عظیم اربعین حسینی ۲۰۰ موکب را با شعار « از مسجد محل تا آسمان حرم» برای خدمات رسانی به زوار در داخل ایران، مرزهای ورودی به عراق و مسیر نجف تا کربلا برپا کرده‌اند که به گفته رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از این تعداد ۵۰ موکب در کشور عراق و ۱۵۰ موکب در داخل کشور مستقر هستند. همچنین در بین الحرمین و در طول مسیر نجف به کربلا نیز غرفه‌های هنرهای تجسمی به همت اعضای کانون‌های مساجد برپا شده است تا به وسیله زبان هنر، فرهنگ عاشورایی تبیین شود.

موکب‌هایی در مسیر دلدادگی/ «قافله عاشقی» با کارکرد تربیتی

یکی از این موکب‌ها، موکب « قافله عاشقی» در اتوبان رشت، شهر لوشان است که پذیرای دلدادگان حسینی است. موکبی که با اهتزار پرچم‌های « یا حسین» و «یا ابوالفضل» و طنین نوای مداحی تداعی گوشه‌ای از همایش اربعین حسینی برای جاماندگان است. خدام با لباس‌های سبز و مشکی در گوشه گوشه این موکب حال و هوای خاصی بدان بخشیده و جوانان هر کاری که از دستشان برمی‌آبد برای خدمت به زائران انجام می‌دهند. این موکب با کمک مردمی و مشارکت جوانان راه اندازی شده و اعضای کانون‌های مساجد شهرستان رودبار حضوری فعال در آن برای پذیرایی از زائران و مسافران دارند. جوانانی که جهاد در خدمات‌رسانی را از مساجد آغاز کرده و در این مکان مقدس تربیت شده‌اند.

«موسی بقایی‌نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با اشاره به راه اندازی موکب «قافله عاشقی» منجیل با همکاری کانون حضرت محمد رسول الله(ص) منجیل گفت: این موکب از2 شهریور به صورت خودجوش و مردمی بدون کمک از هیچ سازمان و نهادی در ورودی شهر لوشان آغاز به کار کرد.

مسئول کانون حضرت محمد رسول الله(ص) مسجد حضرت ابوالفضل(ع) شهرک باباییان منجیل با بیان اینکه این موکب از سال 95 شکل گرفت افزود: موکب قافله عاشقی به مدت چهار سال تا سال 1398 در خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی فعال بود اما با شیوع ویروس کرونا به مدت دو سال تعطیل شد.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا این موکب به مدت دوسال تعطیل شد اما با برپایی کارگاه‌های دوخت ماسک، ضدعفونی و فعالیت‌های جهادی به کار خود ادامه داد.

موکب‌هایی در مسیر دلدادگی/ «قافله عاشقی» با کارکرد تربیتی

بقایی‌نژاد با بیان اینکه امسال موکب با مشارکت جوانان در خروجی استان در شهر لوشان راه اندازی شد افزود: این موکب در مسیر زائران بوده و پذیرای زائران اربعین گیلان و استان‌های همجوار، کشورهای حاشیه دریای خزر، آذربایجان، گرجستان، ترکیه و حتی برخی از زوار اروپایی است.

وی از تشکیل کمیته‌های متعدد برای خدمات رسانی بهتر به زئران در موکب قافله عاشقی خبرداد و بیان کرد: توزیع زیارت‌نامه اربعین همراه با تصاویر شهدای مدافع حرم به نیابت از این شهدا، توزیع کیسه‌های جمع‌آوری زباله، توزیع ماسک، اهدای سربند و بنرهای کوچک "ما ملت امام حسینیم" و "لبیک یا حسین" از خدمات کمیته فرهنگی و تبلیغی است.

به گفته مسئول کانون حضرت محمد رسول الله(ص) فراهم آوردن خدمات رفاهی برای زوار، ایجاد غرفه دلنوشته، اقامه نماز جماعت با هکاری روحانیون اعزامی از دیگر برنامه‌های کمیته فرهنگی است.

وی در ادامه برپایی کمیته خواهران به‌منظور پاسخگویی به سوالات و جمع‌آوری نذورات مردمی برای پذیرایی از زوار را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در کمیته بهداشت و سلامت از ظرفیت جوانان عضو هلال احمر جهت ارائه کمک‌های اولیه به زوار بهره گرفته شده است.

موکب‌هایی در مسیر دلدادگی/ «قافله عاشقی» با کارکرد تربیتی

بقایی‌نژاد ایجاد امنیت، رفع ترافیک در مسیر راهپیمایی زوار و هدایت زائران در جاده( آزاد راه رشت- قزوین) را از وظایف کمیته امنیتی و انتظامات و پذیرایی از زائران را از وظایف کمیته پذیرایی اعلام کرد.

وی از اسکان موقت زائران خبرداد و بیان کرد: با تجهیز و آماده سازی ساختمان مجاور موکب، شرایط لازم برای زائرانی که قصد اسکان موقت داشته باشند، فراهم شده است.

بقایی‌نژاد با بیان اینکه امسال در موکب قافله عاشقی شاهد حضور جوانان مخلص و متعهد جهت خدمات‌رسانی به زائران ابا عبدالله الحسین(ع) هستیم اذعان کرد: جوانان را پای کار آورده و با تشکیل جبهه‌ای متحد از همه مجموعه‌های فرهنگی از ظرفیت جوانان بهره گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: کارکرد مهم موکب ما کارکرد فرهنگی و تربیتی است که حضور جوانان ذر آن نشانگر این امر است.

پایان پیام/84

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول