تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای


تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای

آنچه در مقاله تست و بررسی برلیانس اچ ۳۳۰ می‌خوانید:مقدمه طراحی ظاهری کابین امکانات رفاهی امکانات ایمنی مشخصات فنی تجربه رانندگی هزینه‌های نگهداری جمع‌بندی جدول مزایا و معایبمقدمهقرارداد شرکت چینی برلیانس اتو در سال ۲۰۰۳ با بی ام و، بعد از ۱۱ این...

آنچه در مقاله تست و بررسی برلیانس اچ ۳۳۰ می‌خوانید:

مقدمه

قرارداد شرکت چینی برلیانس اتو در سال ۲۰۰۳ با بی ام و، بعد از ۱۱ این شرکت را در کانال خودروسازی سبک انداخت. برلیانس در سال ۲۰۰۳ با مونتاژ برخی از خودروهای برند محبوب بی ام و، بخش خودروهای سبک خود را راه انداخت. رفته‌رفته برلیانس دست از مونتاژ خودروهای شرکت‌ها برداشت و تصمیم گرفته تا خودش شروع به تولید خودرو کرد. پیشرفت این شرکت دولتی آن‌قدر پیشرفت داشت که در سال ۲۰۱۳ ششمین خودروساز بزرگ چین معرفی شد. به نقل از برخی منابع بعد از سال ۲۰۱۶ کم‌کم اوضاع مالی این شرکت خراب شد و نهایتاً در سال ۲۰۲۰ این خودروساز به‌پایان عمر ۲۸ ساله خود رسید. اما هنوز هم برخی در سایت رسمی برلیانس برخی از محصولات جدید این کمپانی به نمایش گذاشته می‌شود.

تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای

اما داستان سری اچ ۳۰۰ (H300) در ایران از سال ۹۳-۹۴ شروع شد. برلیانس اچ ۳۳۰ در چهار نسخه ۱.۵ لیتری دنده‌ای، ۱۰۵ لیتری اتوماتیک، ۱.۶۵ لیتری اتوماتیک و ۱.۶۵ لیتری دنده‌ای در بازار ایران توسط پارس‌خودرو مونتاژ شد. البته نسخه‌های ۱.۶۵ لیتری فقط در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مونتاژ شدند. در واقع تفاوت این نسخه‌ها فقط به امکانات رفاهی و مشخصات فنی محدود می‌شد. البته نسخه هاچ‌بک اچ ۳۳۰ با نام اچ ۳۲۰ و c3 به بازار ایران عرضه شد و به‌جز نداشتن صندوق و چند تفاوت ظاهری بسیار کم هیچ تفاوتی با اچ ۳۳۰ نداشت.

در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال مجله پدال به سراغ تست و بررسی برلیانس اچ ۳۳۰ ۱.۵ دنده‌ای رفته‌ایم تا ارزش خرید آن را در بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان بررسی کنیم. با پدال همراه باشید.

طراحی ظاهری برلیانس اچ ۳۳۰

جلوپنجره کلیوی که به تقلید از محصولات بی ام و روی این خودرو استفاده شده بیش از هر چیز توجه بیننده را به برلیانس جلب می‌کند. احجام پف کرده در همه جای طراحی این خودرو مخصوصاً قسمت جلویی آن دیده می‌شود. قاب مه شکن‌ها در طرفین سپر قرار گرفته‌اند. دو خط مورب از ستون‌های A شروع شده و رفته‌رفته جلوتر می‌آیند و به هم نزدیک‌تر می‌شوند. این سبک طراحی کاپوت باعث می‌شود زمانی که در جایگاه راننده قرار می‌گیرید حس عضلانی بودن خودرو به شما دست دهد.

تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای

نمای جانبی برلیانس اچ ۳۳۰ مانند اکثر خودروها ساده و بی‌پیرایه نیست و رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی و خط شانه پف کرد که از ابتدای گلگیر عقب شروع شده و در میانه گلگیر جلو پایان یافته به زیبایی این بخش افزوده‌اند. البته از نقش طراحی گلگیرهای پف کرده که در کمتر خودرویی دیده بودیم در افزودن زیبایی به نمای جانبی اچ ۳۳۰ نمی‌توان گذشت.

تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای

بلافاصله بعد از اینکه به قسمت انتهایی خودرو توجه کنید یاد نیسان تیانا میافتید. طراحی این بخش شاید مانند باقی قسمت‌های خودرو هماهنگ به نظر نرسد اما آن‌چنان هم ناامیدکننده نیست. چراغ عقب‌های کوچک و نبود کروم کاری در هیچ‌کدام یک از قسمت‌های این خودرو کمی ما را از طراحی این خودروی ۳۰۰-۵۰۰۰ میلیون تومانی ناامید می‌کند.

تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای

کابین برلیانس اچ ۳۳۰

طراحی کابین این خودرو تا حدودی شبیه به برخی از محصولات هیوندای و کیا است. خوشبختانه در کابین اچ ۳۳۰ از چند رنگ متفاوت استفاده شده و زیبایی کابین را دو چندان کرده. کیفیت متریال استفاده شده در کابین چندان رضایت‌بخش نیست و استفاده از پلاستیک خشک در بیشتر قسمت‌های این خودرو این موضوع را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد. اما کیفیت روکش صندلی و پارچه‌ای که بر روی درها استفاده شده کمی ما را راضی می‌کند.

تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای

برلیانس مورد تست ما تقریباً نو محسوب می‌شود و طبیعتاً بعد از حدود ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد افت کیفیتی در متریال استفاده شده در کابین به چشم نمی‌آید. دسترسی به ادوات داخل کابین نسبتاً ساده و بی‌دردسر است اما موقعیت قرارگیری دسته‌دنده کمی متفاوت و در ساعات اولیه استفاده از آن ممکن است کمی راننده را به دردسر بیاندازد.

تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای

فضای کابین برلیانس کمی بزرگ‌تر از پژو پارس و امثال آن است اما فضای صندوق عقب آن بسیار بسیار بزرگ‌تر از هم‌کلاسانش است. اما موقعیت قرارگیری صندلی‌های جلو در برلیانس آج ۳۳۰ به گونه بوده که سرنشین عقب به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند پای خود را زیر صندلی جلو ببرد و این موضوع باعث می‌شود در سفرهای طولانی موجب آزار سرنشینان عقب بشود. البته تعبیه نشدن فضای کافی برای قرار دادن اشیا در کابین از یک نقطه ضعف بزرگ برای این خودرو محسوب می‌شود.

امکانات رفاهی برلیانس اچ ۳۳۰

متأسفانه برلیانس اچ ۳۳۰ دنده‌ای در بحث امکانات رفاهی هیچ حرفی برای گفتن ندارد. برای مثال حتی بلندگوهای عقب، سنسور عقب و یا حتی استراحتگاه دست برای سرنشینان عقب هم در این نسخه به کار گرفته نشده. آینه‌های جانبی برقی،‌ کولر الکتریکی، ۴ شیشه برقی، تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت به‌صورت دستی، فرمان برقی و تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها جلو تنها امکانات برلیانس اچ ۳۳۰ دنده‌ای محسوب می‌شوند.

تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای
تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای
تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای
تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای

اما داستان در نسخه اتوماتیک این خودرو کاملاً متفاوت است. شما در نمونه‌های اتوماتیک برلیانس اچ ۳۳۰ می‌توانید شاهد سنسور و دوربین دنده عقب، مانیتور، سانروف، سیستم ورود بدون کلید، تنظیمات سیستم صوتی از روی فرمان و ناوبری باشید. اما هنوز جای خالی تنظیم برقی صندلی راننده و یا آینه تاشو برقی در این خودرو احساس می‌شود.

امکانات ایمنی

متأسفانه ایمنی ستاره‌های ایمنی که برلیانس در تست‌های بین‌المللی دریافت کرده مشخص نیست و حتی ممکن است روی این خودرو این تست‌ها صورت نگرفته باشد؛ اما هرچه باشد ایمنی آن از پراید بهتر است! ترمز ABS و EBD،ترمز دیسکی جلو (در نسخه اتوماتیک ترمز دیسکی عقب هم وجود دارد) و ایربگ راننده و سرنشین تنها امکاناتی ایمنی هستند که در اچ ۳۳۰ قابل تجربه است.

مشخصات فنی برلیانس اچ ۳۳۰

همان‌طور که می‌دانید سایپا در ابتدا نصمیم داشت شاهین را با موتور BM۱۶ برلیانس به بازار عرضه کند اما بعدها تصمیمش عوض شد و موتور M۱۵-T توربوشارژ را روی آن قرار دارد.

موتور و گیربکس اچ ۳۳۰ مطمئناً یکی از مزیت‌های بزرگ آن نسبت به رقیبانش محسوب می‌شود و این مورد در نسخه‌های ۱.۶۵ لیتری بیشتر نمود پیدا می‌کند.

تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی کامل نسخه ۱.۵ دنده‌ای اچ ۳۳۰ را مشاهده کنید.

برلیانس اچ ۳۳۰ ۱.۵ لیتری دنده‌ای
حجم موتور۱۵۰۰ سی‌سی
قدرت۱۰۳ اسب بخار
گشتاور۱۳۸ نیوتون متر
شتاب صفر تا صد۱۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی۶.۴ لیتر به ازای صد کیلومتر
حجم باک سوخت۵۵ لیتر
جرم خالص۱۲۴۴ کیلوگرم

تجربه رانندگی برلیانس اچ ۳۳۰

نوبتی هم باشد نوبت تجربه رانندگی با برلیانس آج ۳۳۰ است. موتور ۱.۵ لیتری برلیانس بسیار بی‌صدا و بی لرزش روشن می‌شود. شروع حرکت به‌آرامی شروع می‌شود. پس از کمی رانندگی با برلیانس متوجه می‌شوید که دید به اطراف به‌واسطه آینه‌های جانبی کوچک و داشبورد بسیار بزرگ کمی کم است. سیستم تعلیق برلیانس به واسط لاستیک‌هایی با فاق بلند قادر است به راحتی از پس چاله‌چوله‌های خیابان‌ها برآید.

تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای

شتاب و کشش برلیانس در نسخه ۱.۵ لیتری تا حدودی شبیه به خودرویی مانند پژو پارس است و شایید کمی بهتر. اما مطمئناً شتاب نسخه ۱.۵ لیتری به‌پای بسترن B30 نمی‌رسد. البته اشتباه نکنید، قدرت برلیانس برای یک استفاده معمولی کاملاً مناسب و راضی‌کننده است. عملکرد کولر در اچ ۳۳۰ بسیار خوب است و به راحتی می‌تواند کابین را خنک کند.

اوضاع تقریباً برای برلیانس اچ ۳۳۰ خوب پیش می‌رفت تا به اولین پیچ در جاده رسیدیم. می‌توان گفت هندلینگ این خودرو فدای سواری نرم آن شده و نبود ESP هم این موضوع را تشدید می‌کند. عایق‌بندی کابین در سرعت‌های بالا نسبتاً مناسب است و مانند اکثر خودروهای این رده قیمتی خبری از شنیده شدن زیاد صدای لاستیک‌ها در کابین نیست.

عملکرد ترمزهای اچ ۳۳۰ زمانی که خنک هستند بسیار عالی است اما بعد از داغ شدن، عملکرد آن‌ها به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد.

هزینه‌های نگهداری برلیانس اچ ۳۳۰

پیش از هر چیز باید بگوییم که به گفته مالک هزینه تعویض روغن و فیلتر هوا و روغن این خودرو حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان می‌شود که رقمی منطقی برای خودروهای این رده قیمتی است. در جدول زیر نیز می‌توانید قیمت برخی از قطعات برلیانس اچ ۳۳۰ را مشاهده کنید.

نام قطعهقیمت
لنت ترمز جلو۵۰۰ هزار تومان
تیغه برف‌پاک‌کن (راننده)۱۵۶ هزار تومان
شمع۳۲۵ هزار تومان
زنجیر تایم۲.۴ میلیون تومان
باتری۸۰۰ تا ۱.۳ میلیون تومان
دسته موتور جلو۱.۵ میلیون تومان
کمک‌فنر عقب۱.۳ میلیون تومان
سپر جلو بدون رنگ۲ میلیون تومان

جمع‌بندی

در کل باید گفت که برلیانس اچ ۳۳۰ دنده‌ای می‌تواند خودرویی مناسب برای یک خانواده چهار نفره باشد که چندان وابستگی به آپشن ندارند و بیشتر به کیفیت خودرو اهمیت می‌دهند. اگر بخواهیم این خودرو را با رقیبانش مقایسه کنیم باید بگوییم که مطمئناً از پژو پارس بهتر و به‌صرفه‌تر است اما ممکن است کمی از بسترن B30 عقب‌تر باشد. البته اگر نسخه‌های ۱.۶۵ لیتری اتوماتیک این خودرو را خریداری کنید ممکن است انتخاب بهتری نسبت به بسترن B30 باشد.
تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای
تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای
تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای
تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای
تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای
تست و بررسی تخصصی برلیانس اچ 330 (H330) دنده‌ای

در پایان از جناب آقای حسن رضایی، مالک خودرو جهت صرف وقت با تیم تست مجله پدال تشکر می‌کنیم.

جداول مزایا و معایب

ویژگی‌های مثبت اچ ۳۳۰ دنده‌ایمعایب برلیانس اچ ۳۳۰ دنده‌ای
موتور و گیربکس هماهنگامکانات ناامیدکننده به‌خصوص در نسخه دنده‌ای
مصرف سوختهندلینگ نه‌چندان مناسب
فراوان بودن قطعات یدکیکیفیت ساختی پایین‌تر از برخی رقبا (بسترن B30 و یا تندر نود پلاس)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن