استاندار زنجان: صندوق کارآفرینی امید صندوق ناامیدی است!/ معاون صندوق: استاندار شوخی کرد            


استاندار زنجان: صندوق کارآفرینی امید  صندوق ناامیدی  است!/ معاون صندوق: استاندار شوخی کرد            

استاندار زنجان از عدم همکاری صندوق کارآفرینی امید در زمینه حمایت از طرح توسعه یک واحد تولیدی در منطقه محروم استان انتقاد کرد.

به گزارش تسنیم، روز سه شنبه 22 شهریور ماه امسال جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در حالی برگزار شد که این جلسه برخی حواشی نیز داشت؛ در این جلسه موضوعات مختلفی از جمله موانع پیش رو برای گسترش واحدهای تولیدی و تسهیلات مورد نیاز شرکت‌ها و کارخانه‌ها مطرح شد که عدم همکاری برخی بانک‌ها از جمله صندوق کارآفرینی امید سبب شد محسن افشارچی استاندار زنجان انتقاد تندی را به مدیران این صندوق در استان وارد کند؛ حتی استاندار خطاب به معاون مدیر صندوق کارآفرینی امید گفت که باید از این پس نام این صندوق را "صندوق کارآفرینی ناامید" بنامیم.

موضوع از این قرار بود که مدیرعامل شرکت زرین سفال طارم برای طرح توسعه خود و ارتقای تولید به تسهیلات 6 میلیارد تومانی نیاز داشت و در این جلسه اعلام کرد خود شرکت 4 میلیارد تومان آورده دارد و با تزریق 6 میلیارد تومان دیگر طرح توسعه راه‌اندازی می‌شود.

وی اذعان کرد چندین ماه است درخواست وام 6 میلیارد تومانی خود را به صندوق کارآفرینی امید ارسال کرده است ولی متأسفانه این صندوق به هیچ وجه حاضر نیست این تسهیلات را پرداخت کند.

همین موضوع کافی بود که استاندار زنجان انتقادهای تند خود را از صندوق کارآفرینی امید آغاز کند. این مسئول معتقد بود عدم همکاری صندوق کارآفرینی امید تنها مختص به بحث امروز نیست و این صندوق در مباحث مربوط به تسهیلات ریاست جمهوری نیز همکاری لازم و کافی را نداشته است.

استاندار با ما شوخی کرد!

در همین راستا عباس عسگری معاون مدیر صندوق کارآفرینی امید استان زنجان در خصوص موضوع جلسه روز سه شنبه ستاد تسهیل گفت‌وگو کرد که این مسئول درباره اعتراض استاندار به عملکرد این صندوق گفت: استاندار واژه "صندوق کارآفرینی ناامید" را با شوخی و مزاح عرض کرد و درخواستمان این است که رسانه‌ها این صحبت استاندار را جدی تلقی نکنند.

وی با اشاره به انتقاد استاندار در زمینه عدم همکاری این صندوق برای پرداخت تسهیلات سفر ریاست جمهوری گفت: بنده بعد از جلسه توضیحاتی را در این زمینه به استاندار ارائه کردم و عرض کردم که مقصر ما نیستیم. البته در این مدت کمی اعتراضات مردمی از این صندوق به گوش استاندار رسیده بود و دلیل ناراحتی این مسئول به خاطر همین موضوع بود.

معاون صندوق کارآفرینی امید استان زنجان در ادامه به موضوع اصلی یعنی اختلاف با شرکت "زرین سفال طارم" اشاره کرد و گفت: این صندوق سال 97 ، تسهیلات 2 میلیارد تومانی (یک میلیارد و 800 میلیون تومان وام ماشین آلات و 200 میلیون تومان سرمایه در گردش) به این شرکت پرداخت کرد. ولی از آنجایی که در همان سال با افزایش قیمت ناگهانی ارز مواجه شدیم قیمت ماشین آلاتی که قرار بود این شرکت خریداری کند چند برابر شد؛ این شرکت تقاضای تزریق اعتبار از محل افزایش هزینه‌ها کرد و سرانجام مرکز با اعطای 1.5 میلیارد تومان اعتبار دیگر موافقت کرد و این رقم پرداخت شد.

وی گفت: مجدداً پس از چندی مدیر این مجموعه از ما تقاضای وام برای احداث سوله 2 هزار متری داشت ولی مسئولان کشوری این صندوق در جلساتی که برگزار کردند به این نتیجه رسیدند که ماهیت این کارخانه نیازی به سوله ندارد و با درخواست این شرکت موافقت نشد.

عسگری ادامه داد: هر طرح توجیهی یک بار بررسی می‌شود و سپس پس از پرداخت تسهیلات پرونده مختومه می‌شود و این طور نیست که مدیرعامل این شرکت و کارخانه هر سری که تقاضای وام داشتند، صندوق موظف باشد طرح توجیهی آن را مجدداً بررسی کند. شاید اگر طرح توجیهی زرین سفال در وهله نخست حدود 10 میلیارد تومان تسهیلات درخواست می‌کرد ، صندوق موافقت می‌کرد ولی بررسی کردن یک طرح برای چند بار از نظر قانونی غیرمجاز است و باید به مسئولان نظارتی پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به اینکه این کارخانه در طرح توسعه خود استارت کاری خود را آغاز نکرده است، عنوان کرد: چند سال است که تسهیلات توسعه این کارخانه پرداخت شده ولی این کارخانه طرح توسعه خود را آغاز نکرده است. چندین بار به این کارخانه اعلام کردیم که شما طرح توسعه خود را آغاز کنید و اگر نیاز به تسهیلات داشتید در آینده مطرح کنید.

معاون مدیر صندوق کارآفرینی امید استان زنجان اضافه کرد: 24 آذر ماه سال گذشته جلسه ستاد تسهیل برگزار شد و در آن جلسه مصوب شد وام‌های این شرکت استمهال شود و 24 ماه دیگر فرصت بازپرداخت تمدید شود. دومین مصوبه هم این بود که 6 میلیارد تومان دیگر به این کارخانه تسهیلات پرداخت شود. با تمام این موضوعات، مقرر شد ظرف 10 روز کاری نامه‌ای با امضای استاندار به مدیرعامل این صندوق در مرکز ارسال شود.

وی افزود: متأسفانه این نامه سر موعد مقرر ارسال نشد و 16 بهمن ماه این نامه به مدیرعامل صندوق ارسال شد. البته پیگیری ما سبب شد نامه بهمن ماه ارسال شد چرا که ارسال این نامه از سوی دبیرخانه ستاد تسهیل فراموش شده بود. اردیبهشت ماه امسال هم مدیرعامل این کارخانه به بنده مراجعه کرد و پیگیر نامه ارسالی از سوی استانداری به مدیرعامل صندوق شد که با پیگیری‌های بنده متوجه شدیم اصلاً نامه از طریق شبکه دولت فرستاده نشده و به دست مدیرعامل صندوق در مرکز نرسیده است و مجدداً نامه در اردیبهشت و یا خرداد ماه امسال فرستاده شد.

عسگری تشریح کرد: ما می‌توانستیم نامه را پیگیری نکنیم ولی هدف ما کمک به زنجیره تولید است و با تمام توان تلاشمان این است که کار تولید بر زمین نماند ولی واقعیت این است که برخی محدودیت‌های قانونی و محدود بودن اختیارات در سطح استان سبب می‌شود که کاری از دست ما ساخته نیست.

وی گفت: البته با استمهال وام‌های این واحد تولیدی موافقت شد که در این راستا تسهیلات 2 میلیارد تومانی 24 ماه و همینطور تسهیلات 1.5 میلیارد تومانی 18 ماه استمهال شد. البته پیش‌بینی ما این است که این تولید کننده نمی‌تواند در این بازه زمانی هم، تسهیلات خود را پرداخت کند و اگر پرداخت نشود طبق قانون برخورد خواهیم کرد.

این مسئول تأکید کرد: این شرکت تعهد محضری داده است که مابقی تکمیل طرح را از منابع شخصی خواهد آورد و واقعیت این است که این شرکت به تعهدات خود عمل نکرده است و با اینکه تعهد محضری داده بود که با تزریق اولیه و ثانویه طرح را تکمیل خواهد کرد ولی نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و به این ترتیب با ارائه تسهیلات مجدد به مقدار 6 میلیارد تومان موافقت نخواهیم کرد.

عسگری گفت: تقاضای ما از مسئولان استانی این است که همانطور که به ما فشار می‌آورند که تسهیلات مجدد پرداخت کنیم، به دیگر بانک‌های عامل فشار بیاورند که 6 میلیارد تومان به این واحد آجرپزی تسهیلات ارائه دهند. تنها راهکار این است که بانک دیگری برای این واحد تولیدی تسهیلات پرداخت کند.

3.5 میلیارد تومان اعتبار کافی برای طرح توسعه زرین سفال نیست

از سوی دیگر ناصر فغفوری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: به خاطر صعب العبور بودن راه درسترسی به شهرستان طارم، تلاش ما این است که یک واحد تولیدی در زمینه تولید مصالح ساختمانی در تمامی زمینه‌ها در این شهرستان مستقر باشد. زرین سفال هم پیش از این توانسته به خوبی آجر مصرفی این شهرستان را تأمین کند ولی به خاطر وجود پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن ، این کارخانه نیازمند طرح توسعه است، نیازمند تولید آجر بسیار زیادی است و در همین راستا برای طرح توسعه خود نیازمند تسهیلات بانکی است.

وی افزود: از محل تفاهم نامه نهاد ریاست جمهوری و صندوق کارآفرینی امید در خصوص مناطق محروم، بخشی از تسهیلات با نرخ یارانه‌ای به زرین سفال تخصیص داده شده است ولی ما معتقد هستیم که از سال 97 قیمت برخی تجهیزات و ماشین‌آلات با گرانی مواجه شده و از سوی دیگر 3.5 میلیارد تومان رقم کافی برای توسعه این کارخانه نیست و باید صندوق کارآفرینی امید تسهیلات بیشتری به این طرح بپردازد.

ناصر فغفوری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تشریح کرد: متأسفانه طرح توسعه این کارخانه راکد مانده است و با اینکه بیش از یک سال است که در زمینه حل مشکل زرین سفال جلسات متعددی برگزار می‌کنیم ولی صندوق کارآفرینی امید با وجود اینکه وظیفه مشارکت کننده در طرح را دارد حاضر به همکاری نیست.

وی افزود: انتظار ما این بود که این صندوق به عنوان مشارکت کننده، در مشکل و سختی هم در کنار زرین سفال قرار بگیرد و کارشناسان بارها اعلام کرده‌اند که 3.5 میلیارد تومان تسهیلات کافی برای طرح توسعه زرین سفال نیست ولی مدیران این صندوق همچنان معتقد هستند که 3.5 میلیارد اعتبار در دو مرحله پرداخت شده و دیگر نیازی به تزریق مجدد نیست.

فغفوری با تأکید بر اینکه پروژه طرح توسعه زرین سفال در رهن کامل صندوق کارآفرینی امید قرار دارد و هیچ بانک دیگری به کارخانه‌ای که در رهن صندوق کارآفرینی قرار دارد "تسهیلات" پرداخت نمی‌کند، مطرح کرد: این مشکل همچنان پابرجا باقی مانده و مدیران این صندوق حاضر به همکاری و حمایت از زرین سفال در منطقه محروم نیستند و باید چاره‌ای برای آن اندیشید. رقم تسهیلات مجدد حدود 6 میلیارد تومان است و این رقم بزرگی نیست و صندوق به راحتی می‌تواند برای راه‌اندازی طرح توسعه زرین سفال این رقم را تزریق کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس