ضرورت بازنگری دیوان عدالت اداری نسبت به مقررات حوزه فرهنگ


ضرورت بازنگری دیوان عدالت اداری نسبت به مقررات حوزه فرهنگ

هاشمی گفت:مدیریت فرهنگ و هنر ظرافت‌ها و دقت هایی دارد که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سطح جامعه آن را اعمال می‌کنیم.

امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد هاشمی در جلسه شورای هماهنگی حقوقی وزارتخانه که با محوریت جشنواره تخصصی تقدیر از نقد‌های برتر قوه قضاییه و با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدرضا حسینی دبیر جشنواره تقدیر از نقد‌های برتر درباره قوه قضاییه در این وزارتخانه برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه که به تازگی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، مبسوط‌ترین و مفصل‌ترین سیاست مربوط به سند تحول قوه قضائیه است و این امر برای کلان حکمرانی کشور موضوع بسیار مهمی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، امروز، مردم نظر مثبتی نسبت به قوه قضائیه دارند افزود: به نظر می‌رسد با تلاش‌هایی که ریاست سابق و فعلی قوه قضاییه دارند، آن حسی که مقام معظم رهبری در رابطه با قوه قضائیه می‌فرمایند که قوه قضاییه باید ملجأ و پناه مردم باشد، این اتفاق مبارک در حال تحقق است. ضمنا این کار بسیار مبارکی که در قوه قضاییه تحت عنوان جشنواره نقد برتر آغاز شده است، نشان از هوش مدیریتی بالا داشته و حتماً به حرکت تحولی قوه قضاییه سرعت خواهد بخشید.

دکتر سید محمد هاشمی در ادامه با تاکید بر اهمیت بازنگری فرآیند دادرسی فرهنگی گفت: مسائلی که بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضاییه باید مورد بررسی قرار گیرد بسیار زیاد است، اما به نظر می‌رسد مهمترین آن‌ها امروز، مسئله دادرسی فرهنگی است. مدیریت فرهنگ و هنر ظرافت‌ها و دقت‌هایی دارد که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن‌ها را اعمال می‌کنیم.

اما ممکن است در دادگاهی بدون توجه کافی به این ظرافت‌ها حکمی صادر شود که در نتیجه، دستاورد‌های حوزه فرهنگ و هنر نادیده گرفته شود. این مسئله است که بیش از پیش اهمیت بازنگری فرایند آیین دادرسی در حوزه فرهنگ و هنر را می‌رساند.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ در ادامه تصریح کرد: در فرایند بازنگری به عنوان مثال شاید مدلی مانند مدل رسیدگی در حوزه مطبوعات البته با برخی اضافات و کاستی ها، مدل قابل قبول یا تسری باشد که باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. اگر بتوانیم مسئله دادرسی فرهنگی را به نقطه مطلوب برسانیم، یکی از ثمرات ویژه‌ای خواهد بود که بعد‌ها به عنوان ثمره بزرگی از آن یاد خواهد شد.

بازنگری در رویکرد‌ها نسبت به مقررات حوزه فرهنگ در دیوان عدالت اداری ضروری است

در ابتدای این نشست حامد سهرابی مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت فکری و دبیر شورای هماهنگی امور حقوقی وزارت فرهنگ گفت: بازنگری در رویکرد‌ها نسبت به مقررات حوزه فرهنگ در دیوان عدالت اداری ضروری است.

وی با اشاره به عملکرد قوه قضائیه ادامه داد: برگزاری جشنواره نقد برتر درباره قوه قضاییه اقدام خوبی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تبلیغ و ترویج این جشنواره و حمایت معنوی می‌تواند همکاری‌های لازم را داشته باشد و اینکه دستور کار نشست امروز شورای هماهنگی حقوقی این موضوع قرار گرفته، نشان از این همراهی و همکاری است.

وی در ادامه گفت: رویکرد رئیس قوه قضاییه حل فوری مسائل و مشکلات قضایی است و تا رسیدن به حصول نتیجه دستورات لازم را برای پیگیری صادر می‌کنند.

سهرابی با اشاره به برخی از مسائل حقوقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:مقررات در حوزه فرهنگ و هنر دارای ظرافت‌های خاصی است و نباید به نحوی مورد رسیدگی و دادرسی قرار گیرند که دچار خلاء شویم.

همچنین گاهی با برخی از مسائل در حوزه فرهنگ مواجه هستیم که در قوانین نسبت به آن پیش‌بینی خاصی نداریم، اما جامعه از نهاد‌هایی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار ورود و اخذ تصمیم دارد و مبنای این انتظار، اخلاق حسنه، احترام و توجه به برخی از فرهنگ ها، عرف‌ها، مسائل و اقتضائات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی کشور است؛ بنابراین قضات محترم و مراجع مربوطه در قوه قضائیه در اعلام احکام خود خوب است که به این موضوعات توجه داشته باشند و رسیدگی تخصصی در حوزه فرهنگ با توجه به این ظرافت‌ها باید صورت گیرد.

سهرابی در بخش دیگری گفت: رویکرد بخش‌های نظارتی در قوه قضائیه باید به سمت اصلاح امور باشد نه تشکیل پرونده. در غیر این صورت نظام دولتی و قضایی اصلاح نمی‌شود. مدیران ملاحظه کار شده و عملا برای اینکه در آتیه مورد سوال قرار نگیرند، خلاقیت و کار را کنار می‌گذارند. البته برخورد با جرائم و تخلفات باید و حتما صورت گیرد، اما رویکرد باید پیشگیری و اصلاح امور باشد.

وی در پایان شناخت قضات از ساختار، تشکیلات، شرح وظایف و ماموریت‌های دولت را ضروری دانست و تاکید کرد، مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم توسعه بر بازنگری در سند تحول دستگاه قضایی تاکید کردند و این جشنواره می‌تواند زمینه مناسبی برای این بازنگری باشد.

در این نشست نمایندگان حقوقی بخش‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه نظرات و پیشنهاد‌های خود درباره چگونگی تعامل با قوه قضاییه در نظام حقوقی سازمان و بخش خود پرداختند.

در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا حسینی دبیر جشنواره تقدیر از نقد‌های برتر درباره قوه قضاییه گفت: با برگزاری چنین جشنواره‌ها و نشست‌هایی به دنبال گسترش عدل و احیای آزادی‌های مشروع در کشور هستیم.

وی ادامه داد: برای عملیاتی کردن این امر باید نقد‌ها را در جامعه جمع آوری و در مقابل پیشنهاد‌های آن را نیز دریافت کنیم و همچنین علاوه بر مردم باید از جامعه تخصصی نیز نقد‌های وارده بر عملکرد قوه قضاییه را هم جمع آوری کنیم.

حسینی افزود: برای جمع آوری نقد‌های موجود جامعه بر قوه قضاییه در قالب برگزاری جشنواره تقدیر از نقد‌های برتر درباره قوه قضاییه وارد اجرا و عمل شدیم. این جشنواره در دو مرحله عمومی و تخصصی تعریف شده است. در مرحله عمومی آن، فراخوانی خطاب به جامعه اعلام کردیم و در مرحله دوم و تخصصی آن به سراغ وزارتخانه‌هایی که دارای تجربیات مختلف در حوزه پرونده‌های قضایی هستند رفتیم چرا که معتقدیم آن‌ها دارای تجربیات مختلف به لحاظ ساختار‌های مختلف قضایی هستند. در تهران ۴۰ دستگاه را احصاء کردیم و همچنین دستگاه‌های درون و برون قوه قضاییه نیز از جمله کانون وکلا، کانون سردفتران، نظام پزشکی و ... را نیز در نظر گرفته‌ایم. در قوه مقننه نیز به سراغ بخش‌های مختلف از جمله دیوان محاسبات کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و ... رفتیم. در قوه قضاییه نیز به سراغ دادسرای رسانه، سازمان زندان‌های کشور و ... نیز رفتیم.

حسینی ادامه داد: در فراخوان‌های خود تاکید کردیم که جامعه و متخصصان به بیان دقیق نقد‌ها و در عین حال ارائه پیشنهادات خود بپردازند تا از طریق هم‌اندیشی تخصصی به نتایج مثبت و اجرایی برسیم.

وی با بیان اینکه نقد‌ها باید توام با راه حل باشد، تاکید کرد: در ارائه نقد‌ها ابتدا باید به بیان مسئله و بیان راه حل پرداخت تا بتوانیم به نتیجه مثبت در این جشنواره برسیم و مردم از این طریق به حکمرانی قرآنی کشور پی ببرند.

وی در پایان گفت: به دنبال این هستیم که مشکلات دستگاه‌ها را احصاء و با همکاری و هم اندیشی با رابطان حقوقی به راهکار‌های مناسب دست یابیم.
در پایان پس از جمع بندی مطالب مقرر شد نشست ویژه‌ای با محوریت روابط سازمان اوقاف و امور خیریه با قوه قضاییه در سازمان مزبور برگزار شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...