تحریم‌های آمریکا نقض قوانین بین‌المللی است/هشدار به 3کشور اروپایی


تحریم‌های آمریکا نقض قوانین بین‌المللی است/هشدار به 3کشور اروپایی

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین ضمن تشریح عوامل وضعیت کنونی برجام، خواستار جبران وضعیت موجود از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی طرف «برجام» شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین در نشست شورای حکام با موضوع اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشریح علل و عوامل مسبب وضعیت کنونی برجام، خواستار جبران وضعیت موجود از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی طرف برجام شد و درباره ادامه رویه غلط پیموده شده از سوی آنها هشدار داد.

وی گفت: ادامه وجود علل ریشه‌ای ناشی از خروج غیرقانونی و غیرموجه آمریکا از برجام در کنار اعمال مجدد تحریم‌هایی که متعهد به لغو آن‌ها بوده و همچنین اعمال خودسرانه تحریم‌های جدید مغایر با تعهدات خود در چارچوب برجام، به خودی خود گویای حقایق هستند.

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین افزود: اعمال فراسرزمینی تحریم‌های یکجانبه، خود نقض قوانین بین‌المللی است، چه رسد به نقض تعهدات ایالات متحده براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت.

نذیری اصل تاکید کرد: به طرز عجیبی با وضعیتی مواجه هستیم که همان کشورهایی که فعل یا ترک فعل آن‌ها باعث این شرایط شده است نسبت به نتیجه اقدامات خود ابراز نگرانی می‌کنند. آن‌ها در زمانی که تصمیم به نقض تعهدات خود داشتند باید به این اثرات فکر می‌کردند، یا تصمیم می‌گرفتند آنچه را که از ابتدا باعث این وضعیت شده است، اصلاح کنند.

وی گفت: علی‌رغم رویه مأیوسانه ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران با حُسن نیت وارد مذاکرات با هدف احیای برجام شد. مذاکرات برجام فرصتی بی نظیر برای طرف‌های برجام و ایالات متحده فراهم کرد تا قصد صریح خود را برای بازگشت به اجرای کامل تعهدات خود از طریق لغو تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی به شیوه‌ای مؤثر و قابل راستی آزمایی ثابت کنند.

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین تاکید کرد: مایه تأسف است که دولت آمریکا هنوز آمادگی خود را برای کنار گذاشتن سیاست شکست خورده فشار حداکثری و اعتیاد طولانی مدت خود به استفاده از اقدامات قهری یکجانبه، احترام به قوانین بین‌المللی و در نتیجه اجرای کامل، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی تعهدات خود در رابطه با لغو تحریم‌ها و اتخاذ کلیه تصمیمات لازم که ممکن است مستلزم این امر باشد نشان نداده است.

نذیری اصل با بیان اینکه آژانس متأسفانه هنوز به تعهدات خود تحت موافقتنامه جامع پادمان در مورد محرمانه بودن اطلاعات در نتیجه فعالیت‌های راستی آزمایی خود عمل نکرده است، افزود: افشای چنین حجمی از جزئیات فنی و اطلاعات تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران در تناقض آشکار با اصل محرمانه بودن بین آژانس و کشورهای عضو است که متأسفانه آژانس تاکنون آن را به طور جدی مورد توجه قرار نداده است.

وی افزود: ایالات متحده باید به نگرانی‌های ناشی از سو رفتار قبلی خود رسیدگی کند، که کمترین آن این است که بتوان به اجرای آینده تعهدات این دولت اعتماد کرد. مهم است که نتیجه این تلاش‌ها تضمین کننده اجرای معنادار، مؤثر و قابل راستی آزمایی تعهدات سایر شرکت کنندگان برجام باشد.

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین با بیان اینکه سه کشور اروپایی طرف برجام و اتحادیه اروپا مسئول حمایت مستقیم و غیرمستقیم خود از ایالات متحده و موضع جانبدارانه خود در قبال رویکرد حداکثری ایالات متحده هستند، تصریح کرد: مایه تأسف است که اتحادیه اروپا به عمد مسیر اشتباه را برای منحرف کردن توجهات از مشکل واقعی که همان خروج آمریکا از برجام است، انتخاب کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟