پیشنهاد مضحک ترامپ به پادشاه اردن


پیشنهاد مضحک ترامپ به پادشاه اردن

کتابی که قرار است به تازگی منتشر شود از یکی از پیشنهادات مضحک رئیس‌جمهور سابق آمریکا به پادشاه اردن پرده برداشته است.

کتاب جدیدی که قرار است چاپ شود ادعا می‌‌کند دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به «عبدالله دوم»، پادشاه اردن پیشنهاد داده بود که کنترل کرانه باختری به کشور او سپرده خواهد شد.

کتاب «The Divider: Trump in the White House 2017-2021» که قرار است منتشر شود مدعی شده ترامپ در آن زمان چنین توافقی را «توافقی بزرگ» توصیف کرده بود.

پادشاه اردن این پیشنهاد را ژانویه 2018 از دونالد ترامپ دریافت کرده، حال آنکه رئیس‌جمهور آمریکا از هیچ اختیاری برای تعیین اینکه چه کسی باید در این منطقه اشغالی ساکن شود برخوردار نیست.

پیشنهاد مضحک ترامپ به پادشاه اردن

ارائه این پیشنهاد تنها یک ماه بعد از آن صورت گرفت که دولت ترامپ با نقض سیاست‌های چند دهه‌ای آمریکا سفارت این کشورش را از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل کرد.

مطابق آنچه در کتاب نوشته شده بعد از آنکه عبدالله دوم این پیام را دریافت کرد به یکی از دوستانش گفت: «فکر می‌کردم دچار حمله قبلی شده‌ام. نفسم بالا نمی‌آمد. [احتمالاً از شدت خنده] روی زمین پهن شدم.»

روزنامه ایندیپندنت نوشته ترامپ در زمان پیشنهاد این طرح ناممکن احتمالاً به دنبال راهی برای تسهیل تلاش‌های دولتش جهت برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها بوده است.

یکی از اصلی‌ترین موانع در تلاش‌های بلندپروازانه ترامپ برای برقراری صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، بعد از اقدام او در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ایجاد شد.

با آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت صهیونیست‌ها اقدام ترامپ را ستود، این تمجید به بهای خارج شدن دولت ترامپ از مذاکرات سازش به دست آمد. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در آن زمان گفت که تا زمانی که ترامپ در مذاکرات سازش حضور داشته باشد دولت او در چنین مذاکراتی حضور نخواهد داشت.

محمود عباس گفت: «ما از کسی دستور نمی‌گیریم. به ترامپ گفتیم هیچ وقت طرح صلح او را نخواهیم پذیرفت. طرح معامله قرن آن، سیلی به صورت قرن است و ما آن را نخواهیم پذیرفت.»

اردن بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۷ کنترل کرانه باختری را به دست داشت اما بعد از جنگ ۶ روزه، بخش زیادی از سرزمین‌های ما بین اردن و فلسطین اشغالی به اشغال صهیونیست‌ها درآمد.

ساکنان اراضی اشغالی با ساخت واحدهای مسکونی جدید و با کمک ارتش رژیم صهیونیستی در حال ورود به بخش‌های اشغال‌شده هستند. این اقدام توسط قوانین بین‌المللی و بسیاری از کشورها در سراسر دنیا محکوم شده است.

در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ساخت شهرک‌های صهیونیستی در اراضی اشغالی کرانه باختری گسترش یافت. این روند، در دوران ریاست‌جمهوری بایدن هم ادامه داشته است.

صدها هزار اسرائیلی در شهرک‌هایی یهودی‌نشین که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ ۱۹۶۷ و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است سکونت دارند.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می‌دانند زیرا این رژیم در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانه باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷ هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش روزه امتناع می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...