پولیتیکو: نانسی پلوسی به ارمنستان سفر می‌کند


پولیتیکو: نانسی پلوسی به ارمنستان سفر می‌کند

جان کربی عصر سه شنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود ایالات متحده عمیقا نگران درگیری ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

یک رسانه آمریکایی عصر پنجشنبه به وقت محلی گزارش داد نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد اواخر این هفته میلادی با هدف حمایت از ارمنستان به این کشور سفر کند.

تارنمای پولیتیکو به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد پلوسی پس از اجلاس سران گروه هفت، به همراه جکی اسپیر عازم ارمنستان خواهند شد و انتظار می رود با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و سایر مقامات دولتی دیدار و گفتگو کند.

این رسانه آمریکایی نوشت که یکی از مسولان دفتر پلوسی در پاسخ به پرسشی درباره این سفر، گفت که نمی تواند سفر پلوسی را به علت پروتکل‌های امنیتی تایید یا تکذیب کند.

پیش از این، پلوسی سفری جنجالی به تایوان داشت که موجب تشدید تنش ها میان این جزیره و چین و نیز روابط واشنگتن - پکن شد ..

در همین حال، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده است هیچ راه حل نظامی برای درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود ندارد.

جان کربی عصر سه شنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود ایالات متحده عمیقا نگران درگیری ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

وی تصریح کرد با سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در تماس هستیم تا درگیری ها متوقف شود.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بصورت جداگانه درباره درگیری های مرزی میان دو کشور گفت وگو کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی افزود که بلینکن در گفتگو با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان خواستار توقف درگیری‌ها شد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، بلینکن تاکید کرد که ایالات متحده برای توقف فوری درگیری و صلح میان ارمنستان و آذربایجان تلاش خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا همچینن گفت که بلینکن در گفتگو با نیکول پاشینیان با ابراز نگرانی درباره این درگیری ها به به نخست وزیر ارمنستان اطمینان داد که ایالات متحده برای توقف فوری درگیری ها و صلح تلاش خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی همچنین گفت: اگر روسیه از نفوذ خود برای متوقف کردن خشونت و ایجاد صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان استفاده کند، اقدام مثبتی خواهد بود.

بلینکن همچنین ادعا کرد ایالات متحده نگران است که روسیه تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تشدید کند.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل همزمان با درگیری ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای دومین روز نشستی به درخواست ایروان دراین باره برگزار کرد.

میروسلاو جنچا معاون دبیرکل سازمان ملل در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت که به درخواست ارمنستان برگزار شد، با تاکید بر لزوم کاهش تنش در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان هشدار داد که درگیری های اخیر ظرفیت بی ثبات کردن منطقه را دارد.

معاون دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: درگیری های اخیر ارمنستان و آذربایجان می تواند ثبات منطقه را به خطر بیندازد.

این مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرد جامعه بین المللی باید تمام تلاش خود را برای تنش زدایی میان این دو کشور به کار بگیرد.

جنچا با ارائه گزارشی از درگیری های اخیر میان باکو و ایروان، از تاثیر احتمالی این درگیری ها بر غیرنظامیان اعلام نگرانی کرد و از طرفین خواست که اقداماتی فوری و ملموس برای کاهش تنش ها بردارند.

به گفته این مقام ارشد سازمان ملل، روند عادی سازی روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنان با موانعی جدی مواجه است و طرفین باید هر چه سریعتر به ترسیم مرزها در چارچوب به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت و تمامیت ارضی، گام بردارند.

در پی درگیری های جدید میان ایروان و باکو، نیروهای نظامی دو کشور در بیانیه هایی تلاش کردند تا دلایل بروز التهاب اخیر را از منظر خود توضیح دهند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای ارمنستانی مشغول فعالیت های تجسسی در مرز مشترک و نقل و انتقال جنگ افزار بوده و دوشنبه شب نیز دست به مین گذاری زده بودند. این وزارتخانه افزود که یگان های ارتش ارمنستان به تعدادی از مواضع، پناهگاه ها و استحکامات نیروهای نظامی این جمهوری با خمپاره و دیگر سلاح ها حمله کردند و در نتیجه تلفاتی به نیروها و خساراتی به زیرساخت های نظامی وارد شد.

از سوی دیگر وزارت دفاع ارمنستان نیز در بیانیه ای خبر داد که اوضاع در مناطق مرزی تا ساعت ۵ بامداد به وقت محلی ملتهب بوده و تیراندازی های شدید که "در نتیجه تحریکات گسترده طرف آذربایجانی آغاز شده"، کماکان ادامه داشته و نیروهای این کشور واکنش متناسبی به آن داده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند