آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند


آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس کـه در 7 سپتامبر معرفی شدند، گوشی های‌ هوشمند پرچمدار جدید اپل هستند کـه درکنار آیفون 14 و آیفون 14 پلاس ارزان تر بـه فروش می‌رسند. مدل‌های‌ iPhone 14 Pro نسبت بـه مدل‌های‌ iPhone 14 دارای ویژگی‌های‌ بسیار...

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس کـه در 7 سپتامبر معرفی شدند، گوشی های‌ هوشمند پرچمدار جدید اپل هستند کـه درکنار آیفون 14 و آیفون 14 پلاس ارزان تر بـه فروش می‌رسند. مدل‌های‌ iPhone 14 Pro نسبت بـه مدل‌های‌ iPhone 14 دارای ویژگی‌های‌ بسیار بیشتری هستند و پیشرفت‌های‌ فناوری دوربین، قابلیت‌های‌ نمایش بهتر، تراشه A16 سریع‌تر و موارد دیگر را ارائه می دهند.

تفاوت های آیفون 14 و آیون 14 پرومکس

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

مدل‌های‌ 6.1 و 6.7 اینچی آیفون 14 پرو شبیه مدل‌های‌ آیفون 13 پرو با لبه‌های‌ صاف، محفظه فولادی ضد زنگ، پشت شیشه‌ای مات بافت، مقاومت در برابر آب IP68 و صفحه‌نمایش محافظ سرامیکی هستند، اما برجستگی‌های‌ دوربین بزرگ تر هستند. لنزهای جدید را در خود جای می دهد و صفحه نمایش نیز تغییر کرده اسـت.

دیگر بریدگی برای سیستم دوربین TrueDepth وجود ندارد، اپل در عوض آنچه را کـه جزیره پویا می‌نامد، بریدگی قرص‌دار در جلوی نمایشگر کـه تجهیزات دوربین را در خود جای میدهد و می تواند با استفاده از نرم‌افزار بسته بـه انچه کـه وجوددارد تغییر کند، استفاده می کند.

اپل میگوید جزیره پویا قرار اسـت خط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار را ترکیب کند. قادر اسـت در زمان واقعی خودرا تطبیق دهد، هشدارها، اعلان‌ها و فعالیت‌ها را در فضایی کـه بریدگی قبلاً وجود داشت نشان می دهد. هنوز هم سخت‌افزار زیر ان وجوددارد، اما دوربین TrueDepth فضای کمتری را اشغال میکند و جزیره پویا با بهره‌گیری بهتر از صفحه نمایش، ان رابا پس‌زمینه ترکیب میکند.

جزیره پویا میتواند تأییدیه‌های‌ پرداخت رابا Face ID، مسیرهای نقشه، تماس‌های‌ تلفنی، اطلاعات موسیقی، فعالیت‌های‌ زنده مانند امتیازات ورزشی، تایمر و موارد دیگر نشان دهد، بـه‌علاوه می توان با استفاده از حرکت ضربه و نگهداشتن با ان تعامل داشت.

بیشتر بخوانید: این سه گوشی آیفون مجوز دائم دریافت کرد

صفحه نمایش آیفون 14 و آیفون 14 پرو مکس

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس دارای یک صفحه نمایش جدید Super Retina XDR با فناوری بـه روز شده ProMotion هستند کـه امکان نمایش همیشه روشن را فراهم می کند، برای نخستین بار برای آیفون. نمایشگر Always-On از طریق نرخ تازه سازی جدید 1 هرتز تا 120 هرتز بـه همراه فناوری های‌ التیام یافته کارآمد امکان‌پذیر شده اسـت. وقتی صفحه نمایش همیشه روشن فعال اسـت، زمان، ویجت ها و فعالیت های‌ زنده همیشه دریک نگاه در معرض باقی می مانند و تصویر زمینه کم نور می شود.

علاوه بر فناوری Always-On، صفحه نمایش Super Retina XDR آیفون 14 پرو حداکثر روشنایی HDR را تا 2000 نیت ارائه می دهد کـه ان را همتراز با Pro Display XDR می کند. این بالاترین میزان روشنایی در فضای باز را در گوشی های‌ هوشمند ارائه می دهد ودر شرایط آفتابی دو برابر روشن تر از آیفون 13 پرو اسـت.

دوربین آیفون 14 و آیفون 14 پرو مکس

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

اپل یک دوربین 48 مگاپیکسلی Wide با سنسور چهار پیکسلی اضافه کرد کـه با عکس ثبت شده سازگار می شود، بنابر این جزئیات یک عکس 48 مگاپیکسلی دریک عکس 12 مگاپیکسلی فشرده می شود. برای اکثر عکس‌ها، هر چهار پیکسل دریک چهار پیکسل بزرگ برای عملکرد بهتر در نور کم ترکیب میشوند.

لنز 48 مگاپیکسلی همچنین حالت تله فوتو 2 برابری را فعال می کند کـه از 12 مگاپیکسل میانی برای عکس هایی با وضوح کامل و بدون زوم دیجیتال استفاده می کند. این بـه زوم 3 برابری موجود می‌پیوندد کـه توسط لنز اختصاصی Telephoto فعال شده اسـت، کـه همچنین التیام یافته اسـت.

مدل‌های‌ iPhone 14 Pro میتوانند با ProRAW با وضوح کامل 48 مگاپیکسلی عکاسی کنند و آیفون‌های‌ جدید را قادر می‌سازد تا عکس‌های‌ حرفه‌ای چشمگیر بگیرند. تثبیت‌کننده اپتیکال با تغییر سنسور نسل دوم لرزش و تاری را کاهش میدهد و دوربین جدید 12 مگاپیکسلی Ultra Wide پیکسل‌های‌ بزرگ‌تری برای عکسهای واضح‌تر با جزئیات بیشتر و حالت ماکرو بهتر دارد.

دوربین جلو TrueDepth دارای دیافراگم f/1.9 برای سلفی‌ها و ویدیوهای بهتر در نور کم اسـت و برای نخستین بار از فوکوس خودکار پشتیبانی میکند. فلاش تطبیقی ​​True Tone با آرایه ای از نه LED طراحی شده اسـت کـه بر اساس فاصله کانونی لنز الگوی خودرا تغییر می دهند. ویژگی هایی مانند حالت شب، هوشمند HDR 4؛ حالت پرتره، و سبک های‌ عکاسی همان‌ گونه در معرض هستند.

بیشتر بخوانید: عجیب ترین کارخانه آیفون در چین !+ عکس

تراشه A16 در آپل چیست؟

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

یک تراشه بـه‌روزرسانی‌شده A16 در مدل‌های‌ آیفون 14 پرو وجوددارد و این نخستین باری اسـت کـه اپل از تراشه‌های‌ مختلف برای آیفون 14 و آیفون 14 پرو استفاده می کند. A16 نخستین تراشه ای اسـت کـه بر روی فرآیند جدید 4 نانومتری ساخته شده اسـت و سرعت و کارایی را التیام می بخشد. A16 دارای یک CPU 6 هسته ای سریع تر، یک GPU 5 هسته ای شتاب دار با 50 درصد پهنای باند حافظه بیشتر و یک موتور عصبی 16 هسته ای بـه روز شده 17 تریلیون عملیات در ثانیه انجام می دهد.

تراشه A16 اپل یک موتور فوتونیک را تامین می کند کـه عملکرد در نور کم را در تمام لنزهای مدل های‌ آیفون 14 پرو التیام می بخشد. دوربین‌های‌ تله‌فوتو، واید و TrueDepth جلو، عملکردی 2 برابری در نور کم با موتور فوتونیک ارائه میکنند، در حالی کـه لنزهای Ultra Wide از عملکرد 3 برابری بهتر در نور کم پشتیبانی می کنند. موتور فوتونیک در Deep Fusion گسترش می یابد و جزئیات چشمگیری را در عین حفظ بافت‌های‌ ظریف و ارائه رنگ التیام یافته ارائه میکند.

آبشن های جدید آیفون 14 چیست؟

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

برای ویدیو، یک حالت اکشن وجوددارد کـه ویدیویی با ظاهری روان و تثبیت‌کننده تصویر بهتر از همیشه ارائه می کند. حالت اکشن می تواند با لرزش‌ها، حرکت و لرزش‌های‌ قابل توجه تنظیم شود، حتی زمانی کـه ویدیو در میانه‌ی اکشن ضبط میشود. حالت سینمایی التیام یافته اسـت ودر 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه و 4K با سرعت 24 فریم در ثانیه در معرض اسـت.

مدل‌های‌ آیفون 14 پرو شامل یک شتاب‌سنج دو هسته‌ای اسـت کـه میتواند تا 256Gs را اندازه‌گیری کند، و شتاب‌سنج و ژیروسکوپ محدوده دینامیکی بالا یک ویژگی تشخیص تصادف را تامین میکند کـه میتواند درصورت تصادف شدید و نرسیدن بـه ان با خدمات اورژانس تماس بگیرد. آیفون شـما همچنین از سنسورهای دیگری برای تامین انرژی این ویژگی استفاده میکند، بنابر این فشارسنج تغییرات فشار کابین را تشخیص میدهد، ساعت GPS تغییرات سرعت را مشاهده میکند و میکروفون می تواند صداهای تصادف ماشین را گوش کند.

اپل همچنین Emergency SOS از طریق ماهواره را اضافه کرده اسـت، گزینه ای کـه بـه آیفون 14 اجازه می دهد برای مقاصد ارتباطی در شرایط اضطراری کـه WiFi و تلفن همراه در معرض نیستند، مستقیماً بـه ماهواره ها متصل شود. SOS اضطراری از طریق ماهواره در مناطق باز با تعداد کمی درخت کار می کند و بـه کاربران اجازه می دهد پیامک هایی را برای پرسنل اورژانس ارسال کنند. بـه مدت دو سال رایگان اسـت ودر ایالات متحده و کانادا کار می کند. هنگامی کـه در حال پیاده روی یا کمپینگ در مناطق دور افتاده هستید، می توان از اتصال ماهواره ای برای بـه اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی خود با دوستان و خانواده در Find My استفاده کرد.

آیا به آیفون 14 سیم کار نمی خورد؟

مدل‌های‌ آیفون 14 پرو از اتصال 5G «زیر 6 گیگاهرتز و mmWave در ایالات متحده» پشتیبانی میکنند و از مودم جدید Qualcomm X65 استفاده می کنند. در ایالات متحده، مدل‌های‌ آیفون بدون سیم‌کارت فیزیکی ارسال می شوند، زیرا شرکت‌های‌ مخابراتی اکنون از eSIM استفاده می کنند.

حافظه آیفون 14 چگونه است

مدل‌های‌ آیفون 14 پرو در ظرفیت‌های‌ 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت عرضه میشوند. شارژ MagSafe تا 15 وات همان‌ گونه پشتیبانی می شود و شارژ سریع از طریق لایتنینگ با شارژر 20 واتی یا بالاتر در معرض اسـت. آیفون 14 پرو و ​​14 پرو مکس از وای فای 6 و بلوتوث 5.3 نیز پشتیبانی می کنند.

رنگ های آیفون 14

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

مدل‌های‌ آیفون 14 پرو در رنگ‌های‌ بنفش تیره، نقره‌ای، طلایی و مشکی فضایی عرضه میشوند.

طرح آیفون 14 پرو

مانند مدل‌های‌ آیفون 13 پرو، مدل‌های‌ آیفون 14 پرو نیز از همان طراحی صاف با لبه‌های‌ مربعی استفاده میکنند کـه بـه آیفون 4 بازمی‌گردد.

وقتی صحبت از شاسی بـه میان می آید، آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس تقریبا مشابه مدل‌های‌ آیفون 13 پرو با جلوی تمام شیشه‌ای و پشتی شیشه‌ای مات بافتی هستند کـه فریمی ساخته شده از فولاد ضد زنگ را در خود جای داده اسـت. رنگ قاب استیل ضد زنگ با رنگ شیشه پشتی مطابقت دارد تا ظاهری ساده داشته باشد.

اپل بریدگی مدل‌های‌ آیفون 14 پرو را حذف کرد و بـه جای ان چیزی را کـه «جزیره پویا» نامیده می شود، معرفی کرد کـه در ادامه با جزئیات بیشتر توضیح خواهیم داد. از نظر طراحی، جزیره پویا از یک بریدگی قرص شکل و یک برش دایره ای تشکیل شده اسـت کـه هر دوی آن ها سیستم دوربین TrueDepth را در خود جای داده اند. اپل بریدگی قرص شکل و بریدگی دایره ای را دریک قرص بزرگتر ترکیب می کند کـه 30 درصد کوچک تر از بریدگی اسـت.

باندهای آنتن در بالا و کناره های‌ گوشی بـه همراه پورت لایتنینگ برای شارژ وجوددارد. در ایالات متحده، دیگر اسلات سیم کارت در سمت چپ دستگاه وجود ندارد، اما در عده ای از کشورها، سخت افزار فیزیکی سیم کارت باقی میماند. یک نمایشگر مقاوم سرامیکی از جلوی دستگاه محافظت می کند. اپل میگوید کـه سپر سرامیکی با تزریق کریستال‌های‌ نانوسرامیکی بـه شیشه ساخته می شود و شفافیت را بهینه می کند. سپر سرامیکی برای محافظت بهتر در برابر خط و خش و سایش و پارگی روزمره طراحی شده اسـت.

یک برآمدگی دوربین مربعی در پشت مدل‌های‌ آیفون 14 پرو قرار دارد و این برجستگی بزرگ تر از سال گذشته اسـت تا فناوری جدید دوربین را در خود جای دهد. یک دوربین با لنز سه گانه وجوددارد و هر لنز جداگانه نیز از نظر اندازه بزرگتر اسـت.

اندازه آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

آیفون 14 پرو یک گوشی هوشمند 6.1 اینچی اسـت، در حالی کـه آیفون 14 پرو مکس دارای اندازه 6.7 اینچی اسـت. این گوشی همراه با آیفون 14 پلاس، بزرگ ترین آیفون اپل اسـت. در مقایسه با مدل‌های‌ آیفون 13 پرو، اندازه‌های‌ آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس کمی متفاوت اسـت. آیفون 13 پرو کمی بلندتر اسـت، در حالی کـه آیفون 14 پرو مکس کمی باریک تر اسـت. هردو مدل کمی ضخیم‌تر و یک لمس سنگین تر هستند.

آیفون 14 پرو دارای ارتفاع 5.81 اینچ «147.5 میلی متر»؛ عرض 2.81 اینچ «71.5 میلی متر» و ضخامت 0.31 اینچ «7.85 میلی متر» اسـت. آیفون 14 پرو مکس دارای ارتفاع 6.33 اینچ «160.7 میلی متر»؛ عرض 3.05 اینچ «77.6 میلی متر» و ضخامت 0.31 اینچ «7.85 میلی متر» اسـت.

وزن آیفون 14 پرو اپل 7.27 اونس یا 206 گرم اسـت، در حالی کـه پرو مکس 8.47 اونس یا 240 گرم وزن دارد.

رنگ های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس در رنگ‌های‌ نقره‌ای، طلایی، مشکی فضایی و بنفش عمیق عرضه می شوند. هردو رنگ مشکی فضایی و بنفش عمیق امسال رنگ‌های‌ جدیدی هستند و رنگ بنفش عمیق جای گزین رنگ آبی سیرا شده اسـت کـه در مدل‌های‌ آیفون 13 پرو موجود بود.

مقاومت در برابر آب

آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس دارای استاندارد IP68 ضد آب هستند. آن ها قادر بـه مقاومت در برابر مایعات تا عمق شش متری «19.7 فوت» تا 30 دقیقه هستند، مشابه مدل های‌ iPhone 13 Pro.

با شکستن IP68؛ 6 بـه مقاومت در برابر گرد و غبار اشاره دارد «و بـه این معنی اسـت کـه آیفون 13 پرو می تواند خاک، گرد و غبار و ذرات دیگر را تحمل کند»؛ در حالی کـه 8 مربوط بـه مقاومت در برابر آب اسـت. IP6x بالاترین درجه مقاومت در برابر گرد و غبار موجود اسـت. با رتبه بندی IP68 مقاومت در برابر آب، آیفون 14 پرو می تواند در برابر پاشش آب، باران و قرار گرفتن در معرض تصادفی آب مقاومت کند، اما درصورت امکان باید از قرار گرفتن در معرض آب عمدی خودداری شود.

بـه گفته اپل، مقاومت در برابر آب و گرد و غبار شرایط دائمی نیستند و بـه مرور زمان در نتیجه سایش طبیعی بدتر می شوند. گارانتی اپل آسیب های‌ مایع را پوشش نمیدهد، بـه این معنی کـه بهتر اسـت هنگام قرار گرفتن مدل های‌ آیفون 14 پرو در معرض مایع احتیاط کنید.

بیشتر بخوانید: دلیل زود پر شدن حافظه و ازاد کردن آن در ایفون

نمایشگر آیفون 14 پرو

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس بـه نمایشگر ارتقا یافته OLED Super Retina XDR مجهز هستند کـه انعطاف پذیر اسـت ودر بدنه هر دستگاه گسترش می یابد. نسبت کنتراست 2,000,000:1 بـه مشکی‌های‌ سیاه‌تر و سفیدهای روشن‌تر اجازه میدهد و حداکثر روشنایی تا 2000 نیت در فضای باز وجوددارد تا نمایشگر را در زیر نور خورشید آسان‌تر ببینید. نمایشگر آیفون 14 پرو دو برابر روشن تر اسـت.

حداکثر روشنایی معمولی 1000 نیت اسـت، اما حداکثر روشنایی 1600 نیت برای HDR پشتیبانی می شود و صفحه نمایش بسیار روشن تر از نمایشگر آیفون 13 پرو اسـت. آیفون 13 پرو 6.1 اینچی دارای رزولوشن 2556 در 1179 با 460 پیکسل در هر اینچ اسـت، در حالی کـه آیفون 13 پرو مکس 6.7 اینچی دارای رزولوشن 2796 در 1290 با 460 پیکسل در هر اینچ اسـت.

پشتیبانی از رنگ گسترده، رنگ‌های‌ زنده و واقعی را ارائه میکند، و True Tone تعادل رنگ سفید نمایشگر رابا نور محیطی اتاقی کـه دستگاه در ان قرار دارد، تطبیق می دهد تا تجربه تماشای کاغذ مانندی داشته باشد کـه برای چشم‌ها آسان‌تر اسـت. همچنین یک پوشش اولئوفوبیک مقاوم در برابر اثر انگشت و پشتیبانی از لمس لمسی وجوددارد کـه هنگام تعامل با نمایشگر، بازخورد لمسی را ارائه می دهد.

جزیره پویا

هیچ بریدگی در مدل‌های‌ آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس وجود ندارد و اپل طرحی را کـه از آیفون X 2017 استفاده کرده بود حذف کرد. اپل سخت‌افزار دوربین TrueDepth را بازطراحی کرد و سنسور مجاورت را زیر نمایشگر قرار داد و از بریدگی‌های‌ کوچک‌تری برای دوربین استفاده کرد. دوربین، پروژکتور نقطه‌ای و سایر اجزا.

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

جزیره پویا آیفون 14 پرو

صفحه نمایش دارای یک بریدگی دایره ای کوچک در سمت راست اسـت کـه برای دوربین اسـت و یک برش قرص شکل در سمت چپ برای سیستم TrueDepth برای Face ID اسـت. اپل از نرم‌افزاری برای ترکیب این دو برش دریک بریدگی قرص‌دار استفاده میکند کـه «جزیره پویا» نامیده میشود.

جزیره پویا فقط یک برش نیست، اپل ان را بـه بخشی از رابط تبدیل کرده اسـت. شکل میگیرد و شکل ان را تغییر میدهد تا با انچه روی صفحه نمایش آیفون اسـت قرار بگیرد، و بـه عنوان نوعی مرکز اطلاعات جلو و مرکز استفاده میشود.

اپل جزیره پویا رابا استفاده از نمایشگر ترکیب می کند تا اطلاعاتی را دریک نگاه درباره برنامه ها و خدماتی کـه در آیفون خود استفاده می کنید ارائه دهد. بـه عنوان مثال، هنگام پرداخت Apple Pay، Dynamic Island بـه شکل مربع گسترش می یابد تا با رابط تأیید Face ID مطابقت داشته باشد، و هنگام تماس تلفنی، بزرگتر می شود تا بتوانید بازرسی های‌ تلفن را دقیقاً در نوک انگشتان خود داشته باشید.

آیفون 14 فیس آیدی جزیره پویا

این می تواند همه ی چیز را از مسیرهای Maps گرفته تا تایمر گرفته تا Apple Music و وضعیت اتصال AirPods را نمایش دهد. با Live Activities در iOS 16 برای ردیابی امتیازات ورزشی، سواری Uber و موارد دیگر درست از بالای صفحه نمایش آیفون بدون خروج از برنامه ای کـه در ان هستید، ادغام می شود.

تقسیم جزیره پویا

اگر میخواهید ببینید چه چیزی روی صفحه‌نمایشتان اسـت، می تواند جمع شود، یا اگر روی ان ضربه بزنید، باز می شود تا بتوان با محتوا تعامل کرد. عملکردی وجوددارد کـه بـه ان اجازه می دهد بـه دو برش جداگانه تقسیم شود کـه اطلاعات متفاوتی را نشان می دهد و برنامه های‌ شخص ثالث نیز می توانند پشتیبانی از Dynamic Island را اضافه کنند.

آپدیت های آیفون 14

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس نور پس زمینه صفحه نمایش کم مصرف را بـه روز کرده اند کـه از نرخ تازه سازی ProMotion پشتیبانی می کند، دقیقاً مانند مدل های‌ آیفون 13 پرو. آیفون‌های‌ امسال نرخ‌های‌ تازه‌سازی تطبیقی ​​را ارائه میکنند کـه از 1 هرتز تا 120 هرتز متغیر اسـت، در مدل‌های‌ سال گذشته از 10 هرتز بـه 120 هرتز کاهش مییابد.

نرخ تازه سازی نمایشگر بر اساس انچه روی صفحه اسـت تغییر می کند. بنابر این اگر در حال خواندن وب‌سایتی هستید کـه ثابت اسـت، آیفون از نرخ تازه‌سازی کمتری استفاده می کند، اما اگر در حال انجام یک بازی، تماشای یک فیلم یا پیمایش در محتوا هستید، نرخ رفرش 120 هرتزی بالاتری را مشاهده میکنید کـه نرم‌افزاری روان‌تری ارائه میکند.

نمایشگر همیشه روشن آیفون 14

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

گزینه جدید نرخ تازه سازی 1 هرتز، ویژگی نمایشگر همیشه روشن را فعال می کند کـه برای نخستین بار برای آیفون اسـت. اپل واچ چند سالی اسـت کـه از فناوری صفحه نمایش همیشه روشن برخوردار اسـت، اما این نخستین باری اسـت کـه اپل توانسته اسـت ان را بدون تخلیه بیش از حد باتری روی آیفون کار کند.

با نمایشگر همیشه روشن، زمان و ویجت‌ها روی صفحه قفل فعال میمانند، در حالی کـه تصویر زمینه تیره میشود تا ظاهری ظریف بـه ان ببخشد. وقتی نمایشگر فعال نیست، نوار وضعیت، چراغ قوه و دکمه‌های‌ دوربین پنهان میشوند.

هنگامی کـه آیفون در جیب یا رو بـه پایین اسـت، صفحه نمایش بـه طور کامل خاموش می شود تا عمر باتری حفظ شود.

تراشه A16 آیفون 14

اپل یک تراشه A16 Bionic را برای آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس طراحی کرد و این نخستین تراشه ای اسـت کـه بر روی یک فرآیند جدید 4 نانومتری ساخته شده اسـت. این شامل دو هسته با کارایی بالا و چهار هسته با کارایی بالا اسـت و تا کنون پیشرفت‌های‌ کمی نسبت بـه تراشه A15 در آیفون 13 پرو نشان داده اسـت.

A16 امتیاز تک هسته ای 1887 و امتیاز چند هسته ای 5455 را بـه دست آورد، در حالی کـه A15 امتیاز 1707 را در عملکرد تک هسته ای و 4659 را در عملکرد چند هسته ای کسب کرد. این التیام بـه ترتیب 10.5 و 17.1 درصد اسـت. A16 Bionic شامل یک پردازنده گرافیکی 5 هسته ای با 50 درصد پهنای باند حافظه بیشتر اسـت.

یک موتور عصبی 16 هسته ای بـه روز شده در A16 وجوددارد و قادر بـه انجام نزدیک بـه 17 تریلیون عملیات در ثانیه اسـت. تراشه A16 همچنین شامل یک پردازشگر سیگنال تصویر اسـت کـه ویژگی‌های‌ عکاسی آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس رابا حداکثر چهار تریلیون عملیات در هر عکس ارائه می کند.

فضای ذخیره سازی آیفون 14

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

6 گیگابایت رم در آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس وجوددارد کـه این میزان رم در مدل های‌ آیفون 13 پرو برابر اسـت. فضای ذخیره سازی برای مقرون بـه صرفه ترین نسخه های‌ آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس از 128 گیگابایت شروع می شود، اما گزینه های‌ 256 گیگابایتی، 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی نیز در معرض هستند.

دوربین TrueDepth و Face ID آیفون 14

مدل های‌ آیفون 14 پرو از Face ID پشتیبانی می کنند، سیستم تشخیص چهره کـه نخستین بار درسال 2017 معرفی شد. اجزای Face ID در سیستم دوربین TrueDepth قراردارند کـه در بریدگی قرص شکل در جلوی نمایشگر قرار دارد.

Face ID برای باز کردن قفل آیفون، احراز هویت پرداخت‌ها، جایگزینی رمز عبور و موارد دیگر استفاده می شود. Face ID از طریق مجموعه ای از سنسورها و دوربین ها کار می کند. یک پروژکتور نقطه ده ها هزار نقطه مادون قرمز نامرئی را روی سطح پوست بـه نمایش میگذارد تا یک اسکن سه بعدی صورت ایجاد کند کـه منحنی ها و سطوح هر چهره را ترسیم می کند.

نقشه عمق بـه تراشه A16 منتقل می شود، جایی کـه بـه یک مدل ریاضی تبدیل می شود کـه آیفون برای احراز هویت از ان استفاده می کند. Face ID در نور کم ودر تاریکی و با کلاه، ریش، عینک، عینک آفتابی، روسری و از iOS 15؛ ماسک صورت کار می کند.

ویژگی های دوربین جلو آیفون 14

یک دوربین TrueDepth جلوی جدید با دیافراگم f/1.9 وجوددارد کـه می تواند عملکرد بهتری در نور کم برای عکس‌ها و ویدیوهای سلفی ارائه دهد. دوربین جلو نیز برای نخستین بار از فوکوس خودکار پشتیبانی می کند، بنابر این می تواند در نور کم سریع تر فوکوس کند و سلفی های‌ گروهی را از دورتر ثبت کند.

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

دوربین عقب سه لنزی آیفون 14

یک لنز واید 48 مگاپیکسلی ارتقا یافته در آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس وجوددارد کـه از تثبیت‌کننده اپتیکال تغییر سنسور نسل دوم استفاده می کند و دارای سنسور چهار پیکسلی اسـت. این لنز دارای فاصله کانونی 24 میلی متری و دیافراگم f/1.78 اسـت.

برای معقول نگه داشتن اندازه فایل، سنسور چهار پیکسلی هر چهار پیکسل را دریک پیکسل کـه معادل 2.44 میکرومتر اسـت ترکیب میکند و اساساً عکس 48 مگاپیکسلی را بـه یک عکس 12 مگاپیکسلی با جزئیات چشمگیر و عملکرد در نور کم تبدیل میکند، زیرا پیکسل‌های‌ ترکیبی اجازه 4 برابر بیشتر را میدهند.

سنسور چهار پیکسلی یک گزینه تله فوتو 2 برابری را فعال می کند کـه از 12 مگاپیکسل وسط سنسور برای عکس هایی با وضوح کامل و بدون زوم دیجیتال استفاده می کند.

در حالت ProRAW، آیفون می تواند عکسهای ProRAW رابا اندازه کامل 48 مگاپیکسلی برای جزئیات بیشتر ثبت کند، کـه اپل میگوید گردش‌های‌ کاری خلاقانه جدیدی را برای کاربران حرفه‌ای فعال میکند. برنامه های‌ دوربین شخص ثالث نیز می توانند از لنز 48 مگاپیکسلی بهره ببرند و عکسهایی با وضوح کامل ثبت کنند.

لنز فوق عریض آیفون 14

یک لنز جدید 12 مگاپیکسلی Ultra Wide با پیکسل های‌ بزرگتر 1.4 میکرومتری برای ارائه عکسهای واضح تر با جزئیات بیشتر و ارائه جزئیات بیشتر برای عکس های‌ ماکرو وجوددارد. لنز شش عنصری دارای فاصله کانونی 13 میلی متری، دیافراگم f/2.2 و میدان دید 120 درجه اسـت.

لنز تله فوتو آیفون 14

دوربین تله فوتو التیام یافته زوم اپتیکال 3 برابری را ارائه می دهد کـه می تواند درکنار زوم 2 برابری فعال شده توسط دوربین Wide استفاده شود. لنز شش عنصری دارای فاصله کانونی 77 میلی متری با دیافراگم f/2.8 و پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال تصویر اسـت.

موتور فوتونیک آیفون 14

Photonic Engine یک ویژگی نرم افزاری جدید اسـت کـه مبتنی بر Deep Fusion اسـت ودر مراحل اولیه تصویربرداری از ان برای ارائه جزئیات بیشتر، حفظ بافت های‌ ظریف و التیام رنگ در عکس استفاده می کند.

اپل میگوید کـه موتور فوتونیک «جهشی عظیم» برای عملکرد عکس‌های‌ متوسط ​​تا کم نور در عکس‌ها در تمام دوربین‌ها ارائه می کند. عملکرد در نور کم در دوربین Wide تا 2 برابر بهتر، در دوربین Ultra Wide تا 3 برابر، در دوربین تله فوتو 2 برابر ودر دوربین TrueDepth جلو 2 برابر بهتر اسـت.

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

قابلیت های ویدیویی آیفون 14

آیفون 14 پرو و ​​پرو مکس فیلم برداری تا 4K رابا سرعت 24؛ 25؛ 30 یا 60 فریم بر ثانیه ارائه می دهند. ضبط HDR، ویدیوی ProRes، ویدیوی slo-mo و time-lapse همگی پشتیبانی می شوند.

اپل یک حالت اکشن جدید را اضافه کرده اسـت کـه برای ارائه ویدیویی صاف طراحی شده اسـت کـه لرزش، حرکت و لرزش را نادیده می گیرد. Action Mode تا 2.8K با سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط می کند.

بیشتر بخوانید: 20 ترفند جالب برای گوشی های آیفون

سایر ویژگی های دوربین آیفون 14

فلاش تطبیقی ​​True Tone – فلاش با آرایه ای از نه LED طراحی شده اسـت کـه می تواند الگوی خودرا بر اساس فاصله کانونی لنز تغییر دهد. فلاش در عکس های‌ تله فوتو تا 2 برابر روشن تر اسـت و 3 برابر یکنواختی بهتر برای عکس های‌ Ultra Wide ایجاد می کند.

حالت سینمایی – حالت سینمایی در 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه و 4K با سرعت 24 فریم در ثانیه در معرض اسـت.

عکاسی ماکرو – دوربین Ultra Wide در مدل های‌ Pro می تواند در 2 سانتی متر فوکوس کند کـه ان را برای عکس های‌ ماکرو ایده آل می کند. میتوانید عکس‌های‌ ماکرو یا ویدیوهای ماکرو، از جمله حرکت آهسته و تایم لپس بگیرید.

Smart HDR 4 – حداکثر چهار نفر را دریک صحنه تشخیص می دهد و کنتراست، نور و حتی رنگ پوست را برای هر فرد بهینه می کند تا همه ی بـه بهترین شکل ظاهر شوند.

سبک های‌ عکاسی – استایل های‌ عکاسی فیلترهای هوشمند و قابل تنظیمی هستند کـه می توانند کارهایی مانند تقویت یا بی صدا کردن رنگ ها را بدون تأثیر بر رنگ پوست انجام دهند. بر خلاف فیلتری کـه روی کل تصویر اعمال می شود، سبک ها بـه طور انتخابی روی یک تصویر اعمال می شوند. سبک‌های‌ عکاسی شامل پر جنب و جوش «رنگ‌ها را تقویت می کند»؛ کنتراست غنی «سایه‌های‌ تیره‌تر و رنگ‌های‌ عمیق‌تر»؛ گرم «رنگ‌های‌ طلایی را برجسته‌تر میکند»؛ یا سرد «رنگ‌های‌ زیرین آبی را برجسته می کند». Tone و Warmth برای هر سبک قابل تنظیم هستند، بنابر این می توانید ظاهر دقیقی را کـه می خواهید بدست آورید.

حالت شب – یکسری عکس را در چند ثانیه می گیرد و انها رابا هم جمع می کند تا در موقعیت های‌ بسیار کم نور عکاسی شود. حالت شب در مدل‌های‌ Pro با حالت پرتره بـه لطف اسکنر LiDAR و با هر سه لنز کار می کند.

Deep Fusion – در شرایط نوری متوسط ​​تا کم کار می کند و بافت و جزئیات را در تصویر نشان می دهد. با Photonic Engine، حتی زودتر در فرآیند ثبت تصویر در مدل‌های‌ آیفون 14 کار میکند.

حالت پرتره – سوژه عکس را در فوکوس نگه می دارد در حالی کـه پس زمینه را محو می کند.

نورپردازی پرتره – نور عکس‌های‌ حالت پرتره رابا افکت‌هایی کـه شامل طبیعی، استودیو، کانتور، استیج، استیج مونو و تک‌کلید بالا می شود، تغییر میدهد.

پانوراما – عکس های‌ پانوراما تا 63 مگاپیکسل می گیرد.

حالت پشت سر هم – بـه شـما امکان می دهد مجموعه ای از عکسهای را بـه طور هم زمان ثبت کنید کـه برای عکس های‌ اکشن بالا خوب اسـت.

عمر باتری آیفون 14

آیفون 14 پرو تا 23 ساعت پخش ویدئو، تا 20 ساعت پخش ویدئو و تا 75 ساعت پخش صدا را ارائه می دهد. آیفون 14 پرو مکس تا 29 ساعت پخش ویدئو، حداکثر 25 ساعت پخش ویدئو و تا 95 ساعت پخش صدا را ارائه می دهد.

در مقایسه با آیفون‌های‌ نسل قبل، مدل‌های‌ آیفون 14 پرو حدود یک ساعت عمر باتری اضافی برای پخش ویدیو ارائه میکنند. هردو دستگاه قابلیت شارژ سریع دارند و میتوانند با آداپتور برق 20 وات یا بالاتر تا 50 درصد در 30 دقیقه شارژ شوند.

قابلیت اتصال 5G

آیفون 14 و آیفون 14 پرومکس چه تفاوت هایی با هم دارند

مدل های‌ آیفون 14 پرو بـه مودم کوالکام اسنپدراگون X65 مجهز شده اند کـه از اتصال 5G پشتیبانی می کند. در ایالات متحده، دارندگان آیفون می توانند بـه هردو شبکه mmWave و زیر 6 گیگاهرتز متصل شوند، در حالی کـه سایر کشورها بـه زیر 6 گیگاهرتز محدود می شوند.

شبکه‌های‌ mmWave 5G سریع‌ترین شبکه‌های‌ 5G هستند، اما mmWave کوتاه‌برد اسـت و میتواند توسط ساختمان‌ها، درختان و سایر موانع پنهان شود، بنابر این استفاده از ان بـه شهر های اصلی و مناطق شهری همراه با مکان‌هایی مانند کنسرت‌ها، فرودگاه‌ها و مکان‌های‌ دیگر محدود میشود. جایی کـه افراد زیادی در ان جمع می شوند.

5G زیر 6 گیگاهرتز در مناطق شهری، حومه‌ای و روستایی در سراسر ایالات متحده و سایر کشورها گسترده‌تر ودر معرض اسـت. در بیشتر موارد، وقتی از شبکه 5G استفاده می کنید، از 5G زیر 6 گیگاهرتز استفاده خواهید کرد. 5G زیر 6 گیگاهرتز طبق معمولً سریع تر از LTE اسـت، بـه خصوص زمانی کـه از طیف باند میانی استفاده می شود، اما همیشه ان 5G سریعی نیست کـه انتظار دارید.

در پایان

آیفون 14 و 14 پلاس آیفون‌های‌ مدرن مقرون‌بـه‌صرفه‌تر اپل برای کسانی هستند کـه خواهان طول عمر و کارایی هستند، اما بدون همه ی زنگ‌ها و سوت‌های‌ مدل‌های‌ Pro.

در مقایسه با آیفون 14 پرو و پرو مکس، آیفون 14 6.1 اینچی و آیفون 14 پلاس 6.7 اینچی دارای فناوری دوربین پایین تری، تراشه نسل قبلی A15؛ بدون ProMotion، بدون نمایشگر همیشه روشن و بدون جزیره پویا هستند.با این حال، انها بهبودهای دوربین، تشخیص تصادف و کمک های‌ فوری اضطراری را از طریق ماهواره ارائه می دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی