این افراد حتی بعد از سیر شدن واقعی مغزشان گرسنه می ماند


این افراد حتی بعد از سیر شدن واقعی مغزشان گرسنه می ماند

نتایج بررسی های جدید انجام شده روی کودکان چاقی که به تازگی وزن زیادی را از دست داده اند نشان می دهد که این افراد حتی بعد از وقوع سیری واقعی در دستگاه گوارش، از لحاظ مغزی گرسنه می مانند!

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس تحقیقاتی که اخیرا منتشر شده اند، مغز کودکان مبتلا به چاقی که اخیراً وزن خود را کاهش داده اند، حتی بعد از غذا نیز هنوز فعالیت های مرتبط با گرسنگی را نشان می دهند. این فعالیت مغزی که احساس سیرنشدن را به فرد می دهد، حتی پس از آن اتفاق می افتد که سطوح هورمون‌های روده‌ تغییر کرده باشند تا گرسنگی واقعی را کاهش دهند.

این عدم ارتباط بین رضایت غذایی در مغز و دستگاه گوارش چنین افرادی، ممکن است همان دلیلی باشد که بر اساس آن، افراد حتی پس از یک رژیم غذایی سخت، دوباره دچار افزایش وزن می شوند. درک بهتر و پرداختن به این تداوم فعالیت مغزی تحریک کننده گرسنگی، می تواند به درمان های بهتر و پایدارتری برای چاقی در کودکان و بزرگ سالان منجر شود.

چاقی، امروزه یک بحران رو به رشد بهداشتی در سراسر جهان است و تخمین زده می شود که 124 میلیون کودک در سراسر جهان تحت تاثیر این بحران باشند. چاقی، خطر بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان را افزایش می دهد. این عارضه در کودکان اغلب از طریق رفتار درمانی مبتنی بر خانواده شامل جلسات سرپایی منظم که بر آموزش رژیم غذایی و فعالیت بدنی تمرکز دارد، مدیریت می گرددد.

در ایالات متحده آمریکا، استاندارد طلایی برای چنین برنامه هایی حداقل 26 ساعت تماس در یک دوره 6 ماهه است. با این حال، بسیاری از کودکان بلافاصله پس از اتمام برنامه دوباره دچار افزایش وزن می شوند.به گزارش سیناپرس، امری که مدت ها است محققان را دچار سردرگمی کرده است.

برای بررسی بیشتر این موضوع، محققانی از بیمارستان کودکان سیاتل در ایالات متحده، فعالیت تنظیم اشتهای مغزی را با پاسخ های هورمونی روده در کودکان مبتلا به چاقی قبل و بعد از یک برنامه کاهش وزن 24 هفته ای مقایسه کردند.

آن ها با استفاده از MRI عملکردی، الگوهای فعال سازی نواحی تنظیم کننده اشتها در مغز را در پاسخ به تصاویر کم کالری در مقابل تصاویر پس از غذا ارزیابی نمودند. سطح هورمون روده نیز قبل و بعد از غذا، در ابتدا و انتهای برنامه ارزیابی شد.

در پایان برنامه، کودکان همچنان سطوح بالایی از فعال شدن در نواحی مغزی مربوط به اشتها را پس از صرف غذا در پاسخ به تصاویر غذا نشان می دادند که نشان دهنده گرسنگی آن ها بود. با این حال، سطح هورمون های روده تنظیم کننده اشتها نشان دهنده سیری شان بود.

دراین میان، کودکانی که بیشترین وزن را طی برنامه از دست داده بودند، در پایان برنامه، به طور قابل توجهی، فعال مغزی بیشتر و شدیدتری را برای گرسنگی نشان می دادند.

به گفته این محققان، اگرچه ما هنوز در صدد هستیم به آزمایش های این گونه ادامه بدهیم و نتایج به دست آمده را مستحکم تر کنیم، ولی در کل به نظر می رسد برای درمان موفقیت‌آمیز چاقی در کودکان، باید از مداخلاتی که منجر به کاهش سریع وزن بدن می‌شوند خودداری کرده و در عوض تغییرات تدریجی‌تر و ثابت‌تری در شیوه زندگی آن ها پدید آوریم.

این نتایج جالب و عجیب در شصتمین نشست سالانه انجمن اروپایی غدد درون ریز کودکان ارائه شده اند.

منبع: سیناپرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !