مزایای اقتصادی توسعه کریدور شمال – جنوب برای ایران


مزایای اقتصادی توسعه کریدور شمال – جنوب برای ایران

رحمان سعادت، کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه ازسرگیری روابط تجاری و اقتصادی در کریدور شمال – جنوب به برقراری ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از مسیر ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا منجر می‌شود، گفت: تحکیم روابط ایران و روسیه به‌عنوان دو قطب اقتصادی منطقه، با توسعه کریدور شمال – جنوب نتیجه مطلوبی برای ایران به دنبال خواهد داشت.

مزایای اقتصادی توسعه کریدور شمال – جنوب برای ایران

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی کشورمان به همراه معاونان نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و روسیه سندی در باکو امضا کردند که در آن بر تکمیل مسیر شمال و جنوب تأکید شده است. وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این نشست با بیان همکاری‌های مشترک منطقه‌ای در زمینه‌ حمل و نقل و ارتباطات گفت: اطمینان داریم اقدامات مشترک در این زمینه رشد و توسعه همه جانبه را برای هر سه کشور اصلی این مسیر فراهم کند.

وی افزود: متنوع سازی مسیر‌ها و شیوه‌های حمل و نقل در مسیر مواصلاتی سه کشور با تأکید بر به کارگیری راهکار‌های ابتکاری برای توسعه حمل و نقل ترکیبی، تسهیل در تردد‌های مرزی، رفع موانع ظرفیتی، بهره گیری از ساز وکار‌های دیجیتالی و اسناد الکترونیکی، ایجاد سهولت در صدور ویزا و کاهش یا حذف هزینه‌های تردد ترانزیتی و ایجاد دبیرخانه دائمی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب با مشارکت همه کشور‌های عضو از مهمترین موضوعات گفت و گو در این زمینه است.

توسعه و تقویت شبکه حمل و نقل داخلی اعم از جاده ای یا ریلی برای دستیابی ایران به منافع خود از مسیر کریدور شمال – جنوب بسیار مهم است

رحمان سعادت، کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره اهمیت توسعه کریدور شمال – جنوب و مزایای اقتصادی و ارتباطی این مسیر برای ایران گفت: ازسرگیری روابط تجاری و اقتصادی در کریدور شمال – جنوب به برقراری ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از مسیر ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اقیانوس هند و جنوب ‌شرقی آسیا منجر می شود. بخش مهمی از حمل و نقلی که در این کریدور انجام می شود، از خاک ایران است و به همین دلیل کشورهای مرتبط در این موضوع می توانند با هزینه ای کمتر و با سرعت بالاتر مسیر ترانزیتی را طی کنند و کالای خود را به مقاصدی در آسیا یا اروپا برسانند.


وی با بیان اینکه شبکه حمل و نقل داخلی برای استفاده هر چه بیشتر از مزایای کریدور باید به سرعت تقویت شود، افزود: توسعه و تقویت شبکه حمل و نقل داخلی اعم از جاده ای یا ریلی برای دستیابی ایران به منافع خود از مسیر کریدور شمال – جنوب بسیار مهم است. تقویت و توسعه شبکه حمل ونقل به انتقال ارزان تر کالای تولید داخل و ترغیب تولید کننده و صادرکننده برای افزایش تولید و صادرات به مقاصد مختلف کشورهای اروپایی و آسیایی منجر می شود.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل در زمینه دستاوردهای راه اندازی کریدور شمال به جنوب عنوان کرد: همکاری کشورها در راه اندازی و استفاده هر چه بهتر از مسیر ارتباطی شمال – جنوب باعث افزایش تجارت و تسهیل ترانزیت میان کشورها می شود که در نتیجه، شاهد افزایش حجم مبادلات کالا و همکاری اقتصادی و تجاری میان کشورهای منطقه خواهیم بود.

سعادت گفت: کشورهایی که از این فرصت به خوبی استفاده کنند، درآمد قابل توجهی خواهند داشت. علاوه بر این، تحکیم روابط ایران و روسیه به عنوان دو قطب اقتصادی منطقه که در دهه گذشته مورد توجه کشورهای همسایه و منطقه بوده است، با توسعه کریدور شمال – جنوب و راهبرد دولت سیزدهم که افزایش تجارت با کشورهای منطقه است، نتیجه مطلوبی برای ایران به دنبال خواهد داشت.

وی درباره توسعه همکاری تجاری و اقتصادی ایران با جمهوری آذربایجان تصریح کرد: بی تردید یکی ازحلقه های وصل روابط اقتصادی ایران و روسیه، جمهوری آذربایجان است. در نیم قرن گذشته بعد از فروپاشی شوروی سابق، آذربایجان همواره محل ترانزیت کالا از ایران به روسیه و از روسیه به ایران بوده، به طوری که آذربایجان روی تجارت میان ایران و روسیه بسیار تأثیر گذار بوده است.

در نیم قرن گذشته بعد از فروپاشی شوروی سابق، آذربایجان همواره محل ترانزیت کالا از ایران به روسیه و از روسیه به ایران بوده، به طوری که آذربایجان روی تجارت میان ایران و روسیه بسیار تأثیر گذار بوده است

این استاد اقتصاد بین الملل توضیح داد: در چند سال گذشته تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که به ایجاد مشکلاتی در منطقه منجر و روابط ایران با آذربایجان را دچار خدشه کرد، بر ترانزیت کالا نیز تأثیر گذاشت. خوشبختانه دولت سیزدهم با تقویت کریدورشمال – جنوب، به دنبال احیای روابط و تقویت مناسبات اقتصادی میان کشورهای مختلف منطقه است، موضوعی که بر اقتصاد ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان تأثیرات مثبتی بر جای می گذارد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: برگزاری اجلاس و صدور بیانیه در کشور آذربایجان به عنوان رابط میان ایران و روسیه نویدبخش روابط بهینه در منطقه بعد از گذشت چند سال تنش است. امید می رود کشورهای منطقه با حل چالش های مختلف به دنبال تقویت مراودات اقتصادی باشند تا مانع حاکم شدن مسائل سیاسی و نظامی در منطقه شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...