تلاش دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ارتقای جایگاه با استفاده از شاخص‌های جدید علم‌سنجی


تلاش دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ارتقای جایگاه با استفاده از شاخص‌های جدید علم‌سنجی

نشست مشورتی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعضای پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به عنوان پایلوت برای یکپارچه سازی وب سایت مراکز و ارتقای جایگاه این دانشگاه با شاخص‌های جدید سنجش برگزار شد.

تلاش دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ارتقای جایگاه با استفاده از شاخص‌های جدید علم‌سنجی

به گزارش ایران اکونومیست، با هدف اجرای طرح یکپارچه‌سازی وب‌سایت پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست مشورتی اعضای روابط عمومی دانشگاه با مسئولان و کارشناسان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به‌عنوان پایلوت این طرح برگزار شد.

در این نشست دکتر ماشاءالله ترابی؛ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر افشین استوار؛ رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دکتر ایرج بیژنی؛ معاون توسعه، مهندس سارا نعیمی؛ رئیس اداره اطلاع‌رسانی الکترونیک و جمعی از کارشناسان واحد فناوری اطلاعات و روابط عمومی دانشگاه و پژوهشگاه و همچنین کارشناس ناظر شرکت طرف قرارداد حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه دکتر افشین استوار، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با بیان اینکه عزم جدی ما در پژوهشگاه حرکت در راستای سیاست‌های دانشگاه است، گفت: ما آمادگی داریم تا در مسیر برنامه‌های دانشگاه ازجمله یکپارچه‌سازی وب‌سایت‌های واحدهای تابعه حرکت کنیم و به‌عنوان مرکز پایلوت در این طرح همکاری کنیم.

وی با بیان این‌که با توجه به مأموریت‌های پژوهشگاه که همانا فراهم کردن شواهد در حوزه علوم غدد و متابولیسم برای سیاست‌گذاری و بهبود وضع سلامت کشور است، تصریح کرد: روابط عمومی پژوهشگاه تاکنون همکاری‌های خوبی در انعکاس فعالیت‌ها و یافته‌های پژوهشی و همچنین مشارکت با وزارت بهداشت در افزایش آگاهی‌های عمومی از طریق برگزاری کمپین‌های ملی خصوصاً در حوزه تشخیص به‌موقع دیابت و استئوپروز داشته است و امیدواریم که بتوانیم بیش‌ازپیش در این زمینه‌ها با روابط عمومی دانشگاه همکاری بهتر و مؤثرتر داشته باشیم.

سپس دکتر ترابی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه پژوهشگاه علوم غدد به‌عنوان یکی از ارکان بخش تحقیقات پزشکی در کشور فعالیت‌هایی با ابعاد اجتماعی گسترده را انجام می‌دهد، گفت: لازم است مردم بیش‌ازپیش از نتایج و پیامدهای آنچه در مراکز تحقیقاتی ازجمله طرح‌های تحقیقاتی و پژوهش‌های پزشکی انجام می‌شود، آگاه شوند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تلاش بر این است که وب‌سایت‌های دانشگاه و واحدهای تابعه از بهترین ابزار فناوری رسانه بهره‌مند شوند. به همین دلیل در هرم مدیریت ماژولی که تعبیه شده است، در تلاش بوده‌ایم تا نیازهای هر واحد را با توجه به نوع فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی مناسب‌سازی کنیم.

وی افزود: در طراحی فرم و شکل صفحات به نحوی عمل شده است تا بتوانیم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم؛ به‌نحوی‌که ابتدا دستاوردهای مهم علمی و افتخارات نمایش داده شود.

وی ادامه داد: در سامانه جدید محدودیت زبان و ارائه آن به مخاطبان را نداریم و بستگی به تولید محتوا و ظرفیت واحد دارد که چگونه از آن استفاده کند. در استانداردهای جدید وبومتری به‌روزرسانی محتوا در وب‌سایت‌ها یک برتری محسوب می‌شود و باید دوره‌های زمانی مشخص برای به‌روزرسانی داشته باشیم که اگر رعایت نشود، باعث کاهش رتبه خواهد شد.

دکتر ترابی تصریح کرد: ظهور نمایه‌سازی جدید علمی مانند آلتمتریکس در کنار شاخص‌های قدیمی سنجش مثل اچ ایندکس و… به این معنا است که یک موضوع علمی جدید چقدر ازنظر جامعه مهم است و این شاخص استنادات و اثرگذاری مقالات علمی را در شبکه‌های اجتماعی ارزیابی می‌کند و این‌که یک موضوع علمی چقدر رسانه‌ای شده است.

وی با اشاره به پایش سایت دانشگاه و مراکز بر اساس شاخص وبومتریک، گفت: کارهایی که در راستای بهبود سایت‌های مراکز دانشگاه در حال انجام است، بر اساس شاخص‌های به‌روز دنیا است تا بتوانیم رتبه علمی و آموزشی خود را نیز در این حیطه ارتقا دهیم.

وی افزود: وبومتریک دو خصوصیت دارد که هم دانشگاه را به‌صورت کلی ارزیابی می‌کند و هم مرکز زیر دامنه دانشگاه را به‌صورت جزئی و در بین تمامی مراکز مشابه خود بررسی و رتبه‌بندی می‌کند.

دکتر ترابی ادامه داد: در حال حاضر رتبه دانشگاه در وبومتریک ۴۷۵ است، اما بسیاری از مراکز تحقیقاتی حتی در رتبه‌بندی حضور ندارند و ابراز امیدواری کرد تا با همکاری تمامی واحدهای تابعه دانشگاه و تولید محتوا به‌صورت مویرگی رتبه دانشگاه به زیر ۲۰۰ برسد.

وی افزود: در همین راستا، رسانه سینا در دانشگاه همه محتواها را جمع‌آوری می‌کند و آن را در سایت مرتبط نمایش می‌دهد که این امتیاز سایت را افزایش می‌دهد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه از تحول سامانه رزومه اساتید دانشگاه با امکاناتی ازجمله به‌روز شدن اتوماتیک اطلاعات پروفایل علم‌سنجی اساتید، کارت ویزیت و شبکه‌های اجتماعی و… سخن گفت.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر این‌که تولید محتوای وب‌سایت تنها بر عهده مراکز نیست، ضمن درخواست اهتمام و همکاری همه همکاران ازجمله اعضای هیئت‌علمی برای تحقق هدف پیش رو در زمینه تغییر وب‌سایت‌ها، گفت: هر آنچه در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام می‌شود، مهم است و ما انتظار داریم هر مقاله علمی که منتشر می‌شود، اطلاعاتی در خصوص آن ازجمله ایده اولیه، مخاطبان، یافته‌ها و اینکه این تحقیق زمینه‌ساز چه تحقیقات آتی خواهد بود، از سوی نویسنده مقاله که بیش از هرکسی بر جزئیات آن پژوهش آگاه است، در رسانه سینا منعکس شود.

در ادامه این جلسه، مهندس سارا نعیمی، مدل و طرح پیشنهادی برای پژوهشگاه علوم غدد و مراکز تحقیقاتی وابسته را با توجه به فعالیت‌ها و محتواهای موجود نمایش داد و با ارائه صفحه و پنل جدید برای وب‌سایت توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد و به سؤالات حاضران پاسخ داد.

مهندس نعیمی اظهار کرد: وب برندینگ یک شاخه پروژه فناوری در رسانه است که طراحی ساختار آن درنتیجه یک فرایند مطالعاتی روی دانشکده‌های دنیا که در این حوزه موفق بوده‌اند، انجام‌شده است.

بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در پایان این جلسه مدل پیشنهادی به تائید حاضران رسید و مقرر شد هماهنگی‌ها از سوی روابط عمومی پژوهشگاه برای پایلوت شدن وب‌سایت در زمان پیش رو و پیاده‌سازی، آموزش و انجام بقیه مراحل صورت گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!