بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]


بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

لپ‌تاپ گیمینگ اچ‌پی OMEN با اتکا به پردازنده و گرافیک AMD، راه سختی را برای رقابت با مدل‌های مشابه و هم‌قیمت خود در بازار پیش‌رو دارد. با بررسی لپ‌تاپ HP OMEN 16.1 همراه زومیت باشید.

سری OMEN، خط اصلی لپ‌تاپ‌های گیمینگ اچ‌پی به‌حساب می‌آیند و سخت‌افزار مورد نیاز گیمرها را با کیفیت ساخت و فُرم‌فکتور لپ‌تاپ‌های استاندارد ارائه می‌کنند. برخلاف بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ که با زبان طراحی خاصی تولید می‌شوند، اچ‌پی در سری OMEN از به‌کارگیری المان‌های نورپردازی و طرح‌های پر زرق و برق خودداری کرده است؛ انتخابی که باعث می‌شود افراد بیشتری بتوانند با طراحی و ظواهر لپ‌تاپ ارتباط برقرار کنند.

در کنار سری OMEN که نام جاافتاده‌تری در خط لپ‌تاپ‌های گیمینگ اچ‌پی به حساب می‌آید، برند آمریکایی خط جدید دیگری تحت نام VICTUS را نیز برای گیمرها در نظر گرفته است که با برچسب قیمتی کمتری نسبت به سری OMEN راهی بازار می‌شود. البته اگر سری به بخش محصولات اچ‌پی در وب‌سایت خود شرکت بزنید، متوجه خواهید شد که هر دو سری VICTUS و OMEN مشخصات فنی مشابهی را ارائه می‌کنند و به نظر می‌رسد فقط در بخش طراحی و کیفیت ساخت، اندکی با یکدیگر متفاوت هستند. پیش‌تر در زومیت یکی از مدل‌های VICTUS را بررسی کرده بودیم و حالا در مقاله‌ی پیش‌رو به سراغ مدلی از خانواده‌ی OMEN می‌رویم که با نمایشگر ۱۶٫۱ اینچی، پردازنده‌ی Ryzen 7 5800H و گرافیک Radeon RX 6600M برای بررسی دراختیار ما قرار داشت. از شما دعوت می‌کنیم با بررسی لپ‌تاپ اچ‌پی OMEN 16.1 همراه زومیت باشید.

لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 را فروشگاه اینترنتی نوآور برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

بررسی ویدیویی اچ‌پی OMEN 16

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت اچ‌پی OMEN 16

اصلی‌ترین تفاوت سری‌های VICTUS و OMEN، در بخش کیفیت ساخت خود را نمایان می‌کند. همان‌طور که از رده‌بندی سری لپ‌تاپ‌های اچ‌پی می‌توان حدس زد، کیفیت ساخت سری OMEN اندکی از هم‌برندهایش در سری VICTUS بهتر است و از نظر طراحی نیز تفاوت‌هایی هرچند اندک دارد. در ساخت بدنه از ترکیب فلز و پلاستیک استفاده شده است که استحکام قابل قبول بدنه را در پی دارد.

اچ‌پی همچون سری VICTUS در لپ‌تاپ‌های OMEN هم زبان طراحی ساده و مینیمال را حفظ می‌کند. به جز لوگوی لوزی‌شکل سری OMEN که روی در لپ‌تاپ با رنگ گرادیانی و به‌صورت هولوگرامی درج شده است، از عناصر نورپردازی مجزا در بدنه‌ی لپ‌تاپ خبری نیست و طرح‌ها و الگوهای خاص لپ‌تاپ‌های گیمینگ هم روی بدنه مشاهده نمی‌شود؛ بنابراین لوگو جلوه‌ی خاصی دارد و تقریباً تنها چیزی است که در نگاه اول توجهتان را جلب می‌کند.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]
بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]
بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]
بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

نمایشگر ۱۶٫۱ اینچی لپ‌تاپ را حاشیه‌هایی نه‌چندان باریک احاطه می‌کنند. حاشیه‌ی پایین نمایشگر ضخامت قابل توجهی دارد و نام OMEN در همین قسمت خودنمایی می‌کند. ابعاد لپ‌تاپ ۲٫۳ × ۲۴٫۸ × ۳۶٫۹ سانتی‌متر است تا لپ‌تاپ گیمینگ اچ‌پی در عمل چندان هم جمع‌وجور نباشد. وزن لپ‌تاپ نیز تقریباً به ۲٫۵ کیلوگرم می‌رسد و تقریباً همان‌قدر سنگین است که از یک لپ‌تاپ گیمینگ انتظار داریم. در روی دو لولا باز و بسته می‌شود. در حالتی که در لپ‌تاپ را باز کرده باشید، لولاها چندان قرص و محکم نیستند و اصابت دست یا تکان دادن لپ‌تاپ باعث می‌شود در در جای خود نوسان کند.

برای اینکه کلیدهای کیبورد در زمان بسته بودن در لپ‌تاپ به نمایشگر آسیب وارد نکنند، مجموعه‌ی کیبورد حدودا چند میلی‌متر درون بدنه‌ی لپ‌تاپ جای گرفته است و وقتی در لپ‌تاپ را می‌بندید، سه پایه که در دو طرف و بالای کیبورد تعبیه شده‌اند، وزن در را تحمل می‌کنند. نوار بالای کیبورد را روزنه‌های ریزی فراگرفته‌است و اسپیکرهای لپ‌تاپ نیز در همین بخش قرار دارند.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

زیر لپ‌تاپ، دریچه‌های متعددی برای ورود هوای خنک به درون دستگاه تعبیه شده است. فن‌ها نیز زیر همین دریچه‌ها قرار گرفته‌اند و هوای گرم را به سمت شیارهای خروجی در لبه‌ی سمت راست و پشت بدنه هدایت می‌کنند. پایه‌هایی که زیر بدنه‌ی لپ‌تاپ قرار دارند نیز فاصله‌ی مناسبی بین بدنه و سطح ایجاد می‌کنند تا هوا بهتر وارد فن‌های خنک‌کننده شود.

با در نظر داشتن برچسب قیمتی لپ‌تاپ hp OMEN، کیفیت ساخت و استحکام بدنه‌ی آن را مناسب ارزیابی می‌کنیم، اما در صورتی که به نورپردازی و جلوه‌های رنگارنگ RGB علاقه‌مند باشید، شاید طراحی ساده و مینیمال hp OMEN چندان مورد پسندتان نباشد.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های اچ‌پی OMEN 16

درحالی‌که لپ‌تاپ‌های سری VICTUS، بخش عددی یا همان Numpad کیبورد را دراختیار قرار می‌دهند، لپ‌تاپ‌های OMEN راه متفاوتی را در پیش گرفته‌اند و در بخش Numpad کلیدهای جهت را به همراه سه ردیف کلید کمکی از جمله کلیدهای Insert و Home و End ارائه می‌کنند. کلیدهای جهت فاصله‌ی زیادی با کلیدهای قسمت بالا دارند و همین مسئله باعث می‌شود فضای قابل توجهی روی کیبورد خالی باقی بماند و یکپارچگی بصری این بخش تا حد زیادی از بین برود. چینش کلیدها در بقیه‌ی قسمت‌ها تا حد قابل قبولی استاندارد به نظر می‌رسد، اما مثلاً کنار هم قرار گرفتن کلیدهای Delete و پاور، باعث می‌شود هرازگاهی به‌جای پاک کردن، لپ‌تاپ را خاموش کنید.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

کلیدها عمق حرکتی خوبی ارائه می‌کنند و با اینکه بازخورد آن‌ها هنگام فشرده شدن اندکی بیشتر از حد انتظار است، اما مشکل چندانی برای تایپ کردن به‌وجود نمی‌آورد. البته شاید تایپ طولانی مدت با کیبورد بعد از مدتی دستانتان را خسته کند. ضمنا فاصله‌ی مناسب کلیدها از یکدیگر و چینش جزیره‌ای آن‌ها، احتمال اشتباه فشردن کلیدهای مجاور را کاهش می‌دهد. کیبورد نور پس‌زمینه هم دارد که الگو و رنگ‌های آن را می‌توان با استفاده از نرم‌افزار Omen Gamin Hub به دلخواه تنظیم کرد.

ترک‌پد لپ‌تاپ سطح وسیعی دارد و دقت خوبی حین اجرای فرامین ارائه می‌کند. سطح ترک‌پد به‌اندازه‌ی کافی لغزنده است و هنگامی که انگشتانتان را روی آن حرکت می‌دهید، اصطکاک خوبی با دستانتان حس می‌کنید. کلیدهای فیزیکی ترک‌پد هم با آن یکپارچه هستند و حتی اگر نواحی بالای ترک‌پد را بفشارید، فعال می‌شوند.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

تنوع درگاه‌های لپ‌تاپ گیمینگ hp OMEN کاملاً برای گیمرها و کاربران حرفه‌ای راضی‌کننده خواهد بود. درحالی‌که لبه‌ی سمت راست تنها دو درگاه را در خود جای می‌دهد، لبه‌ی سمت چپ، هشت درگاه را میزبانی می‌کند و بسیار شلوغ‌تر از چیزی است که معمولاً در لپ‌تاپ‌ها می‌بینیم.

درگاه‌ی لبه‌ی سمت چپ لپ‌تاپ

  • دو درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه

درگاه‌های لبه‌ی سمت راست لپ‌تاپ

  • ورودی برق
  • درگاه شبکه‌ی RJ-45
  • درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A با پهنای باند ۵ گیگابیت‌برثانیه و پشتیبانی از تکنولوژی Sleep and Charge اچ‌پی
  • درگاه مینی DisplayPort
  • درگاه HDMI 2.1 با قابلیت پردازش سیگنال 8K در ۶۰ هرتز و 4K در ۱۲۰ هرتز
  • درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه، پشتیبانی از استاندارد DisplayPort 1.4 و تکنولوژی Sleep and Charge اچ‌پی
  • درگاه SDCard

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

وبکم لپ‌تاپ گیمینگ OMEN، در حاشیه‌ی بالای نمایشگر قرار گرفته است و وضوح تصویر 720p یا HD را دراختیار قرار می‌دهد تا برای برقراری تماس‌های تصویری و ویدیو چت، در حد کفایت و نه بیشتر، کارتان را راه بیندازد.

صفحه‌نمایش و اسپیکر اچ‌پی OMEN 16

اچ‌پی برای این مدل از لپ‌تاپ‌های OMEN، نمایشگر ۱۶٫۱ اینچی IPS LCD با وضوح Full HD یا ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل که از نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند، در نظر گرفته است. پنل مدلی که برای بررسی دراختیار ما قرار داشت، توسط شرکت BOE تولید می‌شود و نسبت تصویر استاندارد ۱۶:۹ را دراختیار می‌گذارد. پوشش مات روی نمایشگر، بازتاب و تابش نور محیط از سطح نمایشگر را به حداقل می‌رساند.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

در صفحه‌ی مشخصات لپ‌تاپ، بیشینه‌ی روشنایی نمایشگر حدود ۲۵۰ نیت ذکر شده است. در اندازه‌گیری‌های ما، بیشینه‌ی روشنایی نمایشگر کمتر از مقدار وعده داده شده توسط hp و برابر با ۱۷۷٫۱۵ نیت به دست آمد. همان‌طور که در جدول نتایج مشاهده می‌کنید، مدل مشابه لپ‌تاپ مورد بررسی ما، یعنی مدلی که از پردازنده‌ی اینتل و گرافیک انویدیا استفاده می‌کند، بیش از دو برابر روشنایی به دست می‌دهد. در ضمن لپ‌تاپ اچ‌پی VICTUS نیز در این بخش، عملکرد بهتری نسبت به هم‌خانواده‌ی گران‌قیمت‌تر خود ارائه می‌کند.

عملکرد صفحه‌نمایش HP OMEN دررابر لپ‌تاپ‌های دیگر
لپ‌تاپ / آزمایشتصویر سفیدتصویر مشکینسبت کنتراستAdobeRGBsRGBDCI-P3
حداکثر روشناییحداقل روشناییمیانگین روشناییNativeپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطا
HP OMEN
(AMD)
۱۷۷٫۱ نیت۸٫۸ نیت۱٫۰۵ نیت۱۶۸٫۷۱۴۹٫۱--۶۵٫۹۴٫۹۴۸٫۸۶٫۳
HP OMEN
(Intel)
۴۰۹٫۵ نیت۱۸ نیت۵٫۶ نیت۷۳٫۱۷۶٫۹۳٫۳۹۸٫۷۲٫۷۷۸٫۳۲٫۸
HP VICTUS۲۱۱ نیت۲ نیت۱٫۱ نیت۱۹۲۴۸۶٫۴۶۵۴٫۳۴۸۵٫۷
MSI GF66 Katana۱۶۸ نیت۸٫۰۰ نیت۱٫۲۷ نیت۱۳۲٫۲۴۷٫۹--۶۴۴٫۰۴۷٫۶--
Asus Strix G15۲۳۳ نیت۱۱٫۶ نیت۲٫۴۷ نیت۹۴٫۱۴۷۵٫۶۵٫۶۹۹٫۷۲٫۹۷۷۴٫۷
Asus Zephyrus M16۴۷۷ نیت۲۴٫۷ نیت۵٫۶۶ نیت۸۴٫۲۷۷۶٫۵۴٫۳۹۹٫۷۲٫۶۷۷٫۸۳٫۶
سرفیس لپ‌تاپ استودیو۴۲۳٫۲ نیت۱٫۵۲ نیت۰٫۴۵ نیت۹۴۰٫۴۷۹٫۴--۹۹۲٫۱۸۳٫۸۲٫۷
سرفیس بوک ۳ ۱۵ اینچی۴۰۵ نیت۳٫۴ نیت۰٫۵۳ نیت۷۶۴۶۵۳٫۸۹۴۱٫۳۷۴۳٫۴
MSI GE66 Raider۱۸۱٫۷ نیت۸٫۱۱ نیت۱٫۱۶ نیت۱۵۶٫۱۷۳٫۱--۹۹۳٫۶۷۵٫۴--
ایسر ConceptD 7 Ezel Pro۲۹۴٫۶ نیت۱۵٫۷ نیت۲٫۴۲ نیت۱۲۱٫۷۱۰۰۲٫۵۱۴۳٫۴۵٫۴۹۲٫۹۳٫۶
* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.
با اندازه‌گیری روشنایی رنگ مشکی، کنتراست نمایشگر را برابر با ۱۶۸ به دست آوردیم که برای نمایشگری با چنین سطح روشنایی، قابل قبول به‌نظر می‌رسد. در شرایطی که تنظیمات Brightness را تا آخرین حد پایین بیاورید، نمایشگر حدودا ۸ نیت روشنایی تولید می‌کند تا کار کردن با آن در شرایطی با نور محیطی اندک یا تاریک، چشم را کمتر خسته کند. متأسفانه نمایشگر از استانداردهای HDR پشتیبانی نمی‌کند و بنابراین روشنایی صفحه هنگام نمایش محتوای HDR افزایش نمی‌یابد.

پنل ۸ بیتی لپ‌تاپ قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ را دارد. عملکرد نمایشگر در پوشش‌دهی فضاهای رنگی چندان خوب نیست و نمی‌تواند انتظاراتمان را از یک لپ‌تاپ گیمینگ برآورده کند. نمایشگر تنها حدود ۷۰ درصد فضای پایه‌ی sRGB را پوشش می‌دهد و در فضاهای بزرگ‌تر Adobe RGB و DCI P3 به پوشش کمتر از ۵۰ درصدی دست پیدا می‌کند. خطای تولید رنگ‌ها در پروفایل sRGB عالی نیست اما برای یک نمایشگر IPS LCD قابل قبول است. از طرفی، بازهم مدل مشابه مجهز به پردازنده‌ی اینتل از نظر عملکرد رنگی نیز عملکرد به‌مراتب بهتری از خود نشان می‌دهد.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

اچ‌پی اسپیکرهای دوگانه‌ی لپ‌تاپ OMEN را با کمک برند شناخته شده‌ی Bang Olufsen تولید و تنظیم کرده است. اسپیکرها در حاشیه‌ی بالای کیبورد جای گرفته‌اند و از تکنولوژی‌های DTS:X Ultra و HP Audio Boost پشتیبانی می‌کند. برای مواردی از قبیل تماشا کردن فیلم و سریال، حجم صدای اسپیکرها شما را راضی خواهد کرد؛ اما برای پخش موسیقی یا شنیدن جزئیات صدای بازی‌ها، بهتر است از هدفون استفاده کنید.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری اچ‌پی OMEN 16

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، دو مدل مشابه از سری hp OMEN برای بررسی دراختیار ما قرار داشت. مدلی که در مقاله‌ی پیش‌رو به آن خواهیم پرداخت، از پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 5800H در قلب خود بهره می‌برد. پردازنده‌ی نسل پنجمی AMD با لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC تولید می‌شود و از هشت هسته و ۱۶ رشته پردازشی استفاده می‌کند که هسته‌ها به ‍۱۶ مگابایت کش مشترک دسترسی دارند. هسته‌ها می‌توانند در شرایط Boost شده به بیشینه‌ی فرکانس ۴٫۴ گیگاهرتز دست پیدا کنند و فرکانس پایه‌ی هسته‌ها نیز ۳٫۲ گیگاهرتز است.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

توان طراحی حرارتی (TDP) نامی پردازنده ۴۵ وات است، اما سازندگان بنابه صلاحدید خود می‌توانند این پارامتر را بین ۳۵ تا ۵۴ وات تنظیم کنند. پردازنده‌ی Ryzen 7 5800H برای انجام پردازش‌های گرافیکی از ماژول یکپارچه‌ی AMD Radeon Vega بهره می‌برد؛ البته لپ‌تاپ گیمینگ اچ‌پی برای اینکه از پس پردازش‌های گرافیکی سنگین و اجرای بازی‌ها بربیاید از پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی AMD Radeon RX 6600M استفاده می‌کند. پردازنده‌ی گرافیکی AMD به هشت گیگابایت حافظه‌ی ویدیویی GDDR6 مجهز شده است.

با حفظ همین مشخصات فنی، لپ‌تاپ اچ‌پی را می‌توان با یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و حافظه‌ی رم ۱۶ یا ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت خریداری کرد. مدل مورد بررسی ما ۱۶ گیگابایت رم از نوع DDR4-3200 را به صورت دو ماژول ۸ گیگابایتی دراختیار قرار می‌داد.

عملکرد در بنچمارک‌ها

برای تغییر پروفایل‌های عملکرد لپ‌تاپ، می‌توان از نرم‌افزار Omen Gaming Hub استفاده کرد و پروفایل را بین حالت‌های Performance یا Balanced تغییر داد. برای اجرای بنچمارک‌های معمول، پروفایل عملکرد را در حالت Performance قرار دادیم و تمام آزمون‌های این بخش را با وصل بودن لپ‌تاپ به برق اجرا کردیم.

حین اجرای بنچمارک‌ها روی ویندوز ۱۱ با مشکلات زیادی اعم از به‌روز نبودن درایورهای گرافیک AMD، بهینه نبودن درایورها و اجرا نشدن برخی بازی‌ها و نرم‌افزارهای بنچمارک مواجه شدیم؛ درحالی‌که هیچ‌کدام از مشکلات مذکور را با مدل متکی به گرافیک انویدیا و پردازنده‌ی اینتل نداشتیم. همین مسئله بر پشتیبانی ضعیف‌تر AMD در مقایسه با به‌روزرسانی‌های متعدد Nvidia اشاره دارد. با توجه به همه‌ی موارد، برخی از بنچمارک‌های جدول روی ویندوز ۱۱ و سایر بنچمارک‌های ناسازگار، روی ویندوز ۱۰ اجرا شده‌اند.

عملکرد حافظه HP OMEN دررابر لپ‌تاپ‌های دیگر
مدل‌ها / عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
HP OMEN (AMD)۳۵۷۸٫۳۲۳۰۱۱٫۲
HP OMEN (Intel)۷۰۰۱٫۶۲۲۲۳۱٫۴۲
HP VICTUS۳۲۹۳٫۵۹۳۰۷۲٫۳۳
ASUS Strix G15۳۱۸۲٫۴۶۱۷۲۹٫۸۸
MSI Katana GF66۱۹۸۵٫۹۲۹۶۳٫۰۸
MSI Raider GE66۳۳۹۲٫۴۰۳۱۰۴٫۱۳
Acer ConceptD 7 Ezel Pro۳۵۶۲٫۸۷۳۰۲۷٫۲۲
Microsoft Surface Book 3 15۲۰۷۱٫۸۷۸۰۵٫۹۵
*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
در کاربری‌های روزمره و وبگردی، لپ‌تاپ گیمینگ اچ‌پی مجهز به پردازنده‌ی AMD، عملکردی تقریباً برابر با مدل اینتل ارائه می‌کند. در آزمون CineBench R23 که عملکرد CPU را در رندرگیری ارزیابی می‌کند، پردازنده‌ی AMD در تست چندهسته‌ای حدود ۹ درصد بهتر از پردازنده‌ی شرکت ظاهر می‌شود، بنابراین می‌توان گفت حداقل در کاربری‌های متکی به CPU، تفاوت قابل ذکری بین پردازنده‌های AMD و اینتل وجود ندارد.

برای مقایسه‌ی دو کلاس پردازنده‌های سری ۵۰۰۰ رایزن، به سراغ نتایج به دست آمده در تست لپ‌تاپ Strix G15 ایسوس، مجهز به Ryzen 9 5900HX‌ می‌رویم. همان‌طور که در نمودار شکل زیر مشاهده می‌کنید، Ryzen 9 در تست CineBench حدود ۱۱ درصد سریع‌تر از هم‌خانواده‌ی هم‌نسلش عمل می‌کند.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

در بخش عملکرد گرافیک‌محور، تفاوت دو لپ‌تاپ هم‌خانواده بیشتر به چشم می‌آید؛ تقریباً در تمام سناریوها به جز شبیه‌ساز بازی، پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3070 برتری خود را به RX 6600M دیکته می‌کند. مثلاً در تست Wild Life در نرم‌افزار 3DMark، پردازنده‌ی گرافیکی AMD حدودا ۷۰ درصد ضعیف‌تر از 3070 ظاهر می‌شود. از نظر توان محاسباتی نیز، RX 6600M با اختلاف تقریباً ۳۴ درصدی پشت‌سر 3070 قرار می‌گیرد.

عملکرد HP OMEN دررابر لپ‌تاپ‌های دیگر (Plugged)
لپ‌تاپ / بنچمارکمشخصات فنیعملکرد روزمرهوب‌گردیشبیه‌ساز بازیعملکرد در گرافیکعملکرد CPU در رندرتوان محاسباتی CPUتوان محاسباتی GPU
PCMark 10Speedometer 2.0GFXBench3DMarkCineBench R23GeekBench 5GeekBench 5
Aztec Ruins High TierTime SpyWild LifeNight RaidSingle
Multi
Single
Multi
OpenCL
DirectX 12/MetalDirectX 12Vulkan/MetalDirectX 12iGPU
dGPU
HP OMEN (AMD)Ryzen 7 5800H
Radeon RX 6600M
۷۴۸۱۲۰۵۲۰۴٫۴
فریم‌برثانیه
۷۷۱۷۱۷۰۷۴۴۴۹۹۵۱۳۸۸
۱۲۲۲۶
۱۴۵۲
۸۱۵۴
۱۶۸۳۴
۷۵۴۴۵
HP OMEN (Intel)Core i7-11800H
RTX 3070
۷۳۱۴۲۱۲۲۱۸
فریم‌برثانیه
۹۵۴۰۵۸۰۸۱۵۳۶۶۱۱۴۶۷
۱۱۱۳۱
۱۵۶۷
۹۲۸۳
۸۷۰۴
۱۱۴۹۴۵
HP VICTUSCore i7-11800H
RTX 3060
۶۵۵۰۱۸۰۱۸۸٫۷
فریم‌برثانیه
۷۸۲۳۴۴۷۵۱۴۳۰۶۸۱۴۸۳
۱۰۸۸۵
۱۵۸۷
۹۰۸۸
۸۶۶۱
۱۰۰۸۴۶
Katana GF66Core i7-11800H
RTX 3060
۶۶۸۰۱۸۰٫۸۱۷۵٫۳ فریم‌برثانیه۷۱۷۷۴۱۹۴۵۳۹۹۸۸۱۴۹۹
۱۰۷۷۹
۱۵۵۴
۷۶۷۳
۸۴۰۷
۹۸۸۵۵
Strix G15Ryzen 9 5900HX
RTX 3060
۷۲۱۵۱۷۰٫۴۲۱۹٫۹ فریم‌برثانیه۸۴۷۴۴۸۵۷۹۴۳۵۵۴۱۴۸۲
۱۳۵۹۹
۱۴۹۱
۸۴۷۰
۱۷۳۸۶
۱۱۰۰۱۱
Zephyrus M16 2021Core i7-12800H
RTX 3070
۶۶۹۸۲۰۸٫۵۲۲۱٫۰ فریم‌برثانیه۷۶۳۴۳۰۶۸۴--۱۵۰۲
۱۳۲۸۲
۱۴۴۲
۷۲۷۵
--
۱۱۷۵۴۶
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
نکته‌ی جالبی که ذکر آن را لازم می‌دانیم، برتری قابل توجه ماژول گرافیک یکپارچه در پردازنده‌ی AMD نسبت به GPU-ی یکپارچه‌ی اینتل است. با ملاک قرار دادن امتیاز به دست آمده در تست GeekBench 5، پردازنده‌ی گرافیکی Vega حدود ۹۳ درصد بهتر از Intel Iris Xe ظاهر می‌شود. باتوجه به اینکه گرافیک یکپارچه‌ی Xe از نسل دهم پردازنده‌های اینتل بدون تغییر و به‌روزرسانی خاصی در CPU-های سه نسل اخیر مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین عملکرد ضعیف‌تر آن نسبت به گرافیک به‌روز AMD کاملاً توجیه‌پذیر خواهد بود.

عملکرد در اجرای بازی‌ها

لپ‌تاپ گیمینگ اچ‌پی در اجرای بازی‌ها، عملکردی قابل قبول و نه فوق‌العاده از خود به جای می‌گذارد. درحالی‌که موفق به اجرای بنچمارک بازی Forza Horizon 5 نشدیم، بازی سنگین دیگر لیستمان یعنی Red Dead 2 روی بالاترین تنظیمات گرافیکی، با نرخ فریم میانگین ۵۳ فریم‌برثانیه اجرا می‌شود که در حد انتظارمان از یک لپ‌تاپ گیمینگ نیست. بد نیست اشاره کنیم که لپ‌تاپ رده‌پایین‌تر و ارزان‌تر VICTUS اچ‌پی، با اتکا به گرافیک 3060 می‌تواند Red Dead 2 را با نرخ میانگین ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کند. گرافیک Radeon RX 6600M در بازی GTA V نیز به ۶۳ فریم‌برثانیه دست می‌یابد اما بازی Gears 5 را با نرخ ۸۳ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند.

عملکرد لپ‌تاپ HP OMEN در بازی‌‌ها
بازی / عملکردتنظیمات گرافیکینرخ‌فریم میانگین
Forza Horizon 5--Failed
Red Dead Redemption 2Ultra۵۳٫۳ فریم‌برثانیه
Far Cry 6Ultra۶۸ فریم‌برثانیه
Gears 5Ultra۸۳٫۸ فریم‌برثانیه
Immortals Fenyx RisingUltra High۵۵ فریم‌برثانیه
GTA VVery High۶۳ فریم‌برثانیه
* تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
با توجه به نتایج به دست آمده در این بخش، پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که به‌دنبال نرخ‌فریم‌های بالای ۶۰ فریم‌برثانیه در بازی‌های سنگین و جدید هستید، به‌دنبال مدل‌هایی با گرافیک انویدیا باشید.

عملکرد در کاربری‌های حرفه‌ای

با توجه به نتایج متوسطی که لپ‌تاپ اچ‌پی در اجرای بازی‌ها به دست می‌آورد، به سراغ بنچمارک‌ها و کاربری‌های حرفه‌ای همچون فوتوشاپ، پریمیر پرو، MATLAB و SolidWorks می‌رویم تا ببینیم ترکیب پردازنده و گرافیک AMD می‌تواند کاربران حرفه‌ای را راضی نگاه دارد یا خیر. در بنچمارک PugetBench برای فوتوشاپ، مدل متکی به سخت‌افزار AMD، تفاوت عملکرد چندانی با مدل اینتل ندارد و تنها پنج درصد ضعیف‌تر نشان می‌دهد.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

در بنچمارک PugetBench برای پریمیر پرو که قدرت GPU در تدوین و ویرایش ویدیو را به چالش می‌کشد، تفاوت سطح گرافیک‌های AMD و انویدیا بار دیگر خود را به وضوح نشان می‌دهد. در این بخش، RTX 3070 با برتری ۴۸ درصدی نسبت به RX 6600M رادئون، آزمون را به پایان می‌رساند.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

بنچمارک متلب با اجرای شش تسک در هر دور آزمون، سرعت سیستم را در انجام محاسبات ریاضی به دست می‌دهد و می‌تواند دید خوبی از عملکرد سیستم در کاربردهای مهندسی و حرفه‌ای به دست دهد. لپ‌تاپ اچ‌پی با اتکا به سخت‌افزار AMD، یک دور آزمون متلب را در مدت زمان ۲٫۳۴ ثانیه به انجام می‌رساند. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، اختلاف عملکرد دو لپ‌تاپ OMEN کاملاً مشهود است و اچ‌پی OMEN با اتکا به پردازنده‌ی نسل یازدهمی اینتل و گرافیک انویدیا، همین آزمون را در مدت زمان ۱٫۷۸ ثانیه یعنی حدود ۳۳ درصد سریع‌تر به پایان می‌رساند.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

با نگاهی به نتیجه‌ی به دست آمده در هزار دور اجرای پیاپی بنچمارک متلب نیز، اختلاف زمانی دو مدل مشهودتر می‌شود و مدل مورد بررسی ما، به حدودا ۳۴۰ زمان بیشتر برای به پایان رساندن بنچمارک نیاز دارد.

عملکرد لپ‌تاپ HP OMEN در هزار دور اجرای پیاپی بنچمارک MATLAB

کامپیوتر/پارامترمشخصاتزمان (ثانیه)
HP OMENRyzen 7 5800H
Radeon RX 6600M
۱۹۹۷٫۱
HP OMENCore i7-11800H
RTX 3070
۱۶۵۸٫۱
HP VICTUSCore i7-11800H
RTX 3060
۱۶۷۱٫۸
ASUS Zephyrus M16Core i9-12900H
RTX 3070 Ti
۱۶۵۱٫۰۷
در نهایت، از بنچمارک SPECapc SOLIDWORKS 2021 برای بررسی عملکرد CPU و GPU در نرم‌افزار مهندسی Solidworks استفاده کردیم. از نتایج درج شده در جدول زیر، می‌بینیم که تفاوت امتیاز دو لپ‌تاپ OMEN در عملکرد CPU و GPU چندان قابل ذکر نیست.
بنچمارک SPECapc برای ارزیابی عملکرد کامپیوترها حین اجرای SOLIDWORKS 2021
کامپیوتر/پارامترمشخصاتامتیاز عملکرد CPUامتیاز عملکرد GPU
HP OMENRyzen 7 5800H
Radeon RX 6600M
۱٫۷۲۲٫۷۶
HP OMENCore i7-11800H
RTX 3070
۱٫۶۱۲٫۶۲
HP VICTUSCore i7-11800H
RTX 3060
۱٫۶۰۲٫۱۱
ASUS Zephyrus M16Core i9-12900H
RTX 3070 Ti
۲٫۰۸۲٫۶۶

آزمون پایداری عملکرد CPU

به منظور بررسی رفتار لپ‌تاپ در کاربری‌های پرفشار و طولانی مدت، آزمون‌های پایداری عملکرد را با محوریت عملکرد CPU و GPU در دو حالت متصل به برق و متکی به باتری و در پروفایل عملکرد Performance روی اچ‌پی OMEN اجرا و رفتار سیستم را در طول آزمون پایش کردیم. استرس تست CineBench R23 به مدت ۳۰ دقیقه، پردازنده را در رندرگیری تحت فشار قرار می‌دهد. پردازنده‌ی Ryzen 7 5800H در حالت متصل به برق، با صرف توان اولیه‌ی ۸۵ وات به فرکانس Boost برابر با ۴۰۰۰ مگاهرتز دست پیدا می‌کند، اما بلافاصله وارد فاز پایدار خود می‌شود. در دقایق بعدی آزمون و در شرایط پایدار، پردازنده با مصرف توان ۶۰ وات به فرکانس ۳۷۰۰ مگاهرتز دست پیدا می‌کند. دما نیز در تمام طول آزمون نوسان‌های پایداری در مجاورت ۹۰ درجه سانتی‌گراد دارد.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

همان‌طور که در نمودارها مشاهده می‌کنید، در شرایطی که لپ‌تاپ را از برق می‌کشیم عملکرد پردازنده با افت قابل توجهی مواجه می‌شود. توان مصرفی در این حالت به ۲۵ وات، یعنی حدود ۶۰ درصد توان در حالت متصل به برق افت می‌کند تا فرکانس نیز به حوالی ۲۰۰۰ مگاهرتز برسد. در مقایسه با حالت متصل به برق، فرکانس حدودا ۴۵ درصد کاهش را تجربه می‌کند.

آزمون پایداری عملکرد GPU

بررسی پایداری عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی Radeon RX 6600M را با استناد به نتایج استرس تست ۲۰ دقیقه‌ای TimeSpy در نرم‌افزار 3DMark انجام می‌دهیم. در شرایطی که لپ‌تاپ به برق متصل باشد، گرافیک به فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز دست پیدا می‌کند که عملکردی عجیب و بیش از حد انتظار است. به نظر می‌رسد AMD برای جبران نقاط ضعف و بهینه نبودن گرافیک، از حربه‌ی بالا بردن فرکانس مصرفی استفاده می‌کند. برای رسیدن به چنین محدوده‌ی فرکانسی، GPU-ی AMD حدود ۱۱۰ وات توان مصرف می‌کند، اما در ادامه‌ی آزمون با کاهش توان مصرفی به ۸۰ وات، فرکانس هم به حدود ۲۱۰۰ مگاهرتز افت می‌کند. دمای گرافیک نیز در وضعیت پایدار در مجاورت ۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

تغییر رفتار گرافیک با از برق کشیدن لپ‌تاپ به‌شدت خود را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی، فرکانس گرافیک به‌حدود ۵۰۰ مگاهرتز و توان مصرفی آن به حوالی ۵۰ وات افت می‌کند. درواقع فرکانس در حالت متکی به باتری، حدودا ۷۸ درصد کمتر از حالت متصل به برق به دست می‌آید. همان‌طور که در نمودارها نیز مشاهده می‌شود، در هر دو سناریوی Plugged و Unplugged، رفتار پردازنده و گرافیک کاملاً پایدار نشان می‌دهد، بعلاوه دمای دستگاه نیز به خوبی مدیریت می‌شود.

در نهایت برای درک بهتر افت عملکرد گرافیک، بنچمارک بازی Gears 5 را یک‌بار در حالت متکی به باتری نیز روی لپ‌تاپ اجرا کردیم که نتایج به دست آمده از افت ۴۰ درصدی نرخ فریم حکایت دارند. جمع‌بندی عملکرد در حالت متصل به برق و با باتری را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

عملکرد لپ‌تاپ HP OMEN در حالت متصل به برق و با باتری
وضعیت لپ‌تاپامتیاز در دور نخست آزمون استرس CPUامتیاز پس از ۳۰ دقیقه آزمون استرس CPUاجرای بازی Gears 5 با وضوح FHD‌ و گرافیک اولترا
متصل به برق۱۲۲۲۶۱۲۰۸۱۸۳٫۸
با باتری۷۵۵۲۶۸۴۹۵۰٫۸
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شارژدهی باتری

اچ‌پی برای لپ‌تاپ گیمینگ خود باتری ۷۰ وات‌ساعتی را در نظر گرفته است که با استفاده از آداپتور ۲۳۰ واتی همراه لپ‌تاپ شارژ می‌شود. در تست‌های شارژدهی و با در نظر داشتن کاربری روزمره، لپ‌تاپ اچ‌پی سه ساعت و نیم شارژدهی دارد که در مقایسه با مدل مجهز به پردازنده‌ی اینتل، یک ساعت بیشتر است. اچ‌پی OMEN همچنین با یک‌بار شارژ می‌تواند چهار ساعت و ۲۰ دقیقه ویدیو پخش کند و همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، در مقایسه با سایر محصولات هم‌رده، عملکرد بسیار خوبی به حساب می‌آید.
عملکرد باتری HP OMEN دررابر لپ‌تاپ‌های دیگر
لپ‌تاپ / آزمایشنمایشگرباتری ویدئو PCMark 10GFXBench Manhattan 3.1
ابعاد و رزولوشنوات‌ساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعتطول‌عمر باتری
(دقیقه)
کم‌ترین نرخ فریم
(فریم‌برثانیه)
HP OMEN (AMD)۱۶٫۱ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۷۰۴:۲۰۳:۳۲۱۰۲٫۷۸۹٫۹
HP OMEN (Intel)۱۶٫۱ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۷۰۲:۴۲۲:۳۰۶۰٫۴۶۱۴۲٫۳
HP VICTUS۱۶٫۱ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۷۰۳:۵۰۴:۱۰۸۱٫۸۸۰٫۳
ASUS Strix G15۱۵٫۶ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۹۰۱۰:۳۳۶:۳۸۵۹٫۸۲۵۸٫۲
MSI Katana GF66۱۵٫۶ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۵۲۳:۵۴۲:۳۲۵۱٫۲۹۷٫۸
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
در نهایت تست باتری Manhattan در نرم‌افزار GFXBench، طول عمر باتری را ۱۰۲ دقیقه و پایین‌ترین نرخ فریم به دست آمده در شرایط آزمون را ۸۹٫۹ فریم‌برثانیه ارزیابی می‌کند. در صورتی که به تست باتری لپ‌تاپ دیگر OMEN در جدول نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که برتری ۷۰ درصدی شارژدهی مدل مورد بررسی ما، به بهای کاهش ۳۷ درصدی در مقدار کمترین نرخ فریم ممکن شده است.

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

لپ‌تاپ گیمینگی که در این مقاله به بررسی عمیق آن پرداختیم، یکی از مدل‌های خانواده‌ی OMEN است که از پردازنده‌ی Ryzen 7 5800H و گرافیک RX 6600M قدرت می‌گیرد. اچ‌پی از سری OMEN به‌عنوان لپ‌تاپ‌های گیمینگ بالارده‌ی خود یاد می‌کند اما حداقل در کشور ما، تفاوت چندانی بین برچسب قیمتی این سری با سری پایین‌تر گیمینگ اچ‌پی یعنی VICTUS وجود ندارد. با توجه به مشخصات سخت‌افزاری لپ‌تاپ‌های OMEN و VICTUS، شاید اصلی‌ترین تفاوت دو خانواده را بتوانیم در بخش طراحی و کیفیت ساخت جستجو کنیم؛ جایی که لپ‌تاپ‌های OMEN در این دو مقوله بهتر از سری VICTUS نشان می‌دهند.

ما هم‌زمان با مدل مجهز به سخت‌افزار AMD، مدلی مشابه مجهز به پردازنده‌ی نسل یازدهمی اینتل i7 - 11800H و گرافیک RTX 3070 انویدیا را نیز دراختیار داشتیم. از نظر برچسب قیمتی، مدل AMD برخلاف بازارهای جهانی در ایران اندکی گران‌تر به‌فروش می‌رسد. با توجه به نتایج بنچمارک‌ها و تست‌های متعدد زومیت، می‌توان گفت تفاوت دو لپ‌تاپ در بخش عملکرد پردازنده چندان قابل توجه نیست و هر دو مدل، ارزش خرید تقریباً یکسانی ارائه می‌کنند.

بررسی لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 2021 مدل AMD [به‌همراه ویدیو]

درحالی‌که AMD در بخش پردازنده با قدرت به رقابت با حریف قدرتمندش اینتل برمی‌خیزد، در بخش عملکرد گرافیک شرایط کاملاً متفاوتی رقم می‌خورد و متوجه می‌شویم که AMD همچنان راه زیادی برای رسیدن به انویدیا پیش رو دارد. فارغ از عملکرد، از نظر پشتیبانی و به‌روزرسانی درایورهای گرافیک نیز به‌هیچ‌وجه نمی‌توان AMD را با انویدیا مقایسه کرد. شاهد این مدعا را می‌توانیم در دشواری‌هایی که برای اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای متعدد روی لپ‌تاپ داشتیم، جستجو کنیم.

به‌عنوان جمع‌بندی، پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که عملکرد گرافیک برایتان اولویت دارد، یعنی قصد دارید از لپ‌تاپ‌تان برای بازی کردن استفاده کنید و حوصله‌ی سروکله زدن با نسخه‌های مختلف درایورها و نرم‌افزارها را هم ندارید، به‌جای مدل AMD به‌سراغ مدل اینتل - انویدیا بروید. از سوی دیگر اگر کاربری‌تان بیشتر مبتنی بر عملکرد پردازنده است و کاربری‌های حرفه‌ای مثل فوتوشاپ یا نرم‌افزارهای مهندسی برایتان مسئله است، می‌توانید از هردو مدل مبتنی بر اینتل یا AMD، عملکرد و ارزش خرید مناسبی دریافت کنید.

لپ‌تاپ گیمینگ HP OMEN 16 را فروشگاه اینترنتی نوآور برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • طراحی مینیمال و زیبا
  • کیفیت ساخت قابل قبول
  • درگاه‌های متنوع و متعدد
  • نمایشگر ۱۶٫۱ اینچ ۱۴۴ هرتزی
  • پایداری عملکرد بسیار خوب CPU و GPU در شرایط پرفشار
  • مدیریت مناسب دما در کاربری‌های پرفشار و طولانی

نکات منفی

  • پایین بودن روشنایی نمایشگر
  • شارژدهی نسبتاً پایین
  • عملکرد متوسط گرافیک در سناریوهای مختلف
  • افت محسوس عملکرد در حالت Unplugged

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هر آنچه که باید در رابطه با بیماری‌های مقاربتی بدانید