تغییر ساختار بانک‌ها ضروری است/ بانک ها با چنین ساختاری امکان ندارد عقود اسلامی را رعایت کنند


تغییر ساختار بانک‌ها ضروری است/  بانک ها با چنین ساختاری امکان ندارد عقود اسلامی را رعایت کنند

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به اینکه اصل مشکل برای بانکداری اسلامی در ساختار و ذیل بانک های موجود است و گفت: اساسا بانک ها با چنین ساختاری امکان ندارد عقود اسلامی را رعایت کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص طرح بانکداری اسلامی با حجت‌الاسلام احمدعلی یوسفی عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه و رئیس مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

حجت الاسلام احمد علی یوسفی اصل مشکل برای بانکداری اسلامی را در ساختار و ذیل بانک های موجود عنوان و بیان کرد: بانک ها بر اساس مبانی نظام سرمایه داری ایجاد شده اند و دقیقا همان ساختار و ریل را در جمهوری اسلامی نهادینه کرده ایم. وقتی این ساختار را در کشور ایجاد کردیم، تلاش داشتیم رفتارها و روابط درون آن را اسلامی کنیم.

رئیس مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه افزود: اساس و ساختار بانک به عنوان یک نهاد پولی برای اهداف خاصی طراحی شده است و نمی توان همان ساختار را در جامعه اسلامی ایجاد کرد و سپس درون آن را اسلامی کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو از دو نگاه به حوزه بانکداری اشاره و اظهار کرد: یک نگاه این است که تمام ساختارها، روابط و ابزارهای درون آن را از هر کجای دنیا وارد کنیم و هر بخش که مغایر اسلام نیست را بپذیریم. نگاه دوم نیز تغییر ساختار در نظام بانکی است زیرا اساسا بانک ها با چنین ساختاری امکان ندارد عقود اسلامی را رعایت کنند.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | بمباران شدید محله شجاعیه توسط جنگنده‌های اسرائیلی