روستایی که به همت بچه‌های مسجد مرکز تجمع جاماندگان اربعین در جنوب کرمان شده است


روستایی که به همت بچه‌های مسجد مرکز تجمع جاماندگان اربعین در جنوب کرمان شده است

کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم(ع) از کانون‌های مساجد روستایی در شهرستان قلعه‌گنج است که همه ساله با راه‌اندازی موکب برنامه‌های متنوعی را برای جاماندگان اربعین حسینی تدارک می‌بیند و میزبانی روستائیان جنوب کرمان می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم(ع) مسجد صاحب الزمان(عج) روستای ریگ سلمی واقع در شهرستان قلعه گنجِ جنوب کرمان، یک کانون مسجدی روستایی است که در سال ۱۳۹۶ تحت حمایت ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان آغاز به کار کرد. از ابتدای شروع به کار جذب نوجوانان و جوانان به مسجد، در اولویت فعالیت های کانون قرار گرفت و به همین منظور تاکنون برنامه های قرآنی، فرهنگی و هنری بسیاری ویژه این گروه های سنی از سوی این کانون برگزار شده است. همه ساله در ایام اربعین حسینی نیز این کانون برنامه های مختلفی برای جاماندگان اربعین تدارک می بیند.

«میثم زارع»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برنامه های کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم(ع) مسجد صاحب الزمان(عج) به مناسبت اربعین حسینی، اظهار کرد: بقعه متبرکه امامزاده شاهزاده ابوالقاسم(ع) در مسیر روستای ریگ‌سلمی قرار دارد. در بین اهالی معروف به زیارت بچه است و در جوار شهرستان های کهنوج، قلعه گنج و رودبار جنوب قرار دارد که همه ساله در ایام اربعین، جاماندگان از این سه شهرستان و حتی شهرستان های دیگر با پای پیاده به این مکان مقدس می آیند.

مدیر کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم(ع) روستای ریگ سلمی قلعه گنج جنوب کرمان بیان کرد: اعضای کانون همانند سال های گذشته بنا دارند، در ایام اربعین حسینی اقدام به راه اندازی موکب کنند و خدماتی چون پذیرایی میان وعده، توزیع غذای گرم، خدمت رسانی به محرومان، توزیع ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده، آب معدنی و بسته های فرهنگی تبلیغی اربعین را به صورت رایگان در بین عزاداران حسینی توزیع کنند.

روستایی که به همت بچه‌های مسجد مرکز تجمع جاماندگان اربعین در جنوب کرمان شده است

وی با اشاره به برنامه های این کانون در اربعین سال های گذشته گفت: در دو سال اخیر به دلیل کرونا توفیق حضور در مراسم اربعین حسینی پیدا نکردیم، بنابراین با مشورت بچه های مسجد تصمیم گرفته شد تا از قافله عشاق امام حسین(ع) عقب نمانیم و به روش های مختلف عرض ارادت به ساحت مقدس آن حضرت نماییم، در همین راستا بچه های مسجدی کانون آستین همت را بالا می زدند تا در روز اربعین حسینی با خدمت به جاماندگان اربعین نام خود را در فهرست زائران حسینی ثبت کنند، به همین جهت با راه اندازی موکب در روستا سعی در خدمت رسانی به جاماندگان اربعین می نمودند.

روستایی که به همت بچه‌های مسجد مرکز تجمع جاماندگان اربعین در جنوب کرمان شده است

آموزش صنایع دستی

مدیرکانون فرهنگی هنری باقرالعلوم(ع) مسجد صاحب الزمان(عج) روستای ریگ سلمی قلعه گنج جنوب کرمان با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای این کانون جذب نوجوانان و جوانان به فعالیت های مسجد است،بیان کرد: برگزاری برنامه های قرآنی، فرهنگی و هنری،برگزاری دوره های آموزش خوس بافی، زری بافی و حصیربافی ویژه خواهران، بخشی از برنامه های این کانون است، خواهران روستا با فراگیری هنر دستی می توانند با تولید و فروش صنایع دستی برای خود درآمد زایی کنند.

اجرای سه شنبه های تکریم

وی اجرای طرح «سه شنبه های تکریم» را یکی از برنامه های این کانون دانست و گفت: طرح ملی «سه شنبه های تکریم» با هدف تکریم و تجلیل از نخبگان، خیرین و خانواده های معظم شهدا و نیز الگوسازی برای قشر نوجوان و جوان در این روستا اجرا می شود. همچنین طرح«شنبه های با کتاب» با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی،برگزاری مسابقات کتابخوانی و برنامه های متنوع برگزار می شود. همچنین بچه های مسجدی های عضو کانون در مسابقات کتابخوانی که در زیست بوم مجازی بچه های مسجد برگزار می شد، شرکت و برنامه خلاصه نویسی کتاب را دنبال می کنند.

روستایی که به همت بچه‌های مسجد مرکز تجمع جاماندگان اربعین در جنوب کرمان شده است

زارع از راه اندازی گروه سرود به عنوان یکی از برنامه های این کانون در راستای جذب نوجوانان به مسجد و تلاش در جهت شکوفایی استعدادهای آنها نام برد و تصریح کرد: با ایجاد گروه سرود می توان از ظرفیت بچه های مسجد در برنامه های مختلف استفاده کرد.

مدیر کانون فرهنگی هنری باقرالعلوم(ع) مسجد صاحب الزمان(عج) روستای ریگ سلمی قلعه گنج جنوب کرمان با اشاره به خدمات گروه جهادی این کانون گفت: گروه جهادی بچه های کانون با فعالیت های جهادی که به صورت خودجوش انجام می دهند، توانسته اند به مردم نیازمند روستا کمک بسزایی کنند. از طرفی با توجه به اینکه اهالی روستا در زمینه های فنی نیازمند یاری رسانی بودند، اعضای کانون توانستند به آنها کمک کنند و از این طریق برای تعدادی از جوانان هم اشتغال فراهم شد.

قرار عاشقی و جمعه های انتظار

زارع اجرای طرح «قرار عاشقی» و جمعه های با انتظار، به منظور آشنا کردن نوجوانان با فرهنگ مهدویت، تکریم مادران نمونه در قالب طرح شکوه مادری، خانواده های معظم شهدا، کادر درمان و نخبگان مسجدی را بخش دیگری از برنامه های این کانون نام برد و گفت: در مناسبت های مختلفی همچون دهه کرامت،دهه امامت و ولایت هم به همت کانون برنامه های متنوع فرهنگی،مذهبی و توزیع بسته های معیشتی از سوی این کانون مورد توجه قرار می گیرد. همچنین تقدیر از پرستار فداکار،اجرای طرح شهید سلیمانی از دیگر برنامه های این کانون است.

وی به خدمات اعضای کانون باقرالعلوم(ع) در دوران کرونا اشاره و تصریح کرد: بچه های مسجدی از ابتدای شیوع کرونا پای کار آمده و در زمینه های مختلفی همچون ضدعفونی معابر، تولید ماسک، توزیع بسته های معیشتی و غذای گرم فعالیت کرده اند و در مواردی نیز به کمک کادر درمان شتافته اند و به منظور آگاهی بخشی به مردم، با همکاری بهداری روستا راههای پیشگیری از انتشار این ویروس منحوس به اهالی روستا آموزش داده شد. علاوه بر این به منظور حمایت از خانواده های نیازمند و آسیب دیده از کرونا با جلب کمک های مومنانه خیرین طرح مواسات همدلی اجرا شد

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط