امیدی تازه برای درمان سرطان


امیدی تازه برای درمان سرطان

دیجیاتو نوشت: مهندسان دانشگاه استنفورد در دستاوردی قابل توجه، دستگاهی کوچک و مستقلی با سنسورهای انعطاف‌پذیر ساخته‌اند که می‌تواند به پوست بچسبد و روی تغییر اندازه تومورها نظارت کند.

این دستگاه غیرتهاجمی که از باتری بهره می‌برد، حساسیتی به اندازه ۱۰ میکرومتر دارد و می‌تواند نتایج را به صورت بی‌سیم و لحظه‌ای و تنها با فشردن یک دکمه به اپ مخصوص گوشی‌های هوشمند بفرستد.

این دستگاه که FAST یا بطور کامل «Flexible Autonomous Sensor measuring Tumors» به معنای «سنسور مستقل انعطاف‌پذیر اندازه‌گیری تومورها» نام دارد، روشی کاملا جدید، سریع‌، ارزان و دقیق برای آزمایش اثربخشی داروهای سرطان به حساب می‌آید. در مقیاس بزرگتر، این دستگاه می‌تواند مسیرهای جدیدی برای درمان سرطان ایجاد کند. جزئیات مربوط به این دستگاه در ژورنال «Science Advances» منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

سالانه محققان داروهای زیادی برای درمان سرطان توسعه می‌دهند و موش‌ها برای اثربخشی آن‌ها، مورد آزمایش قرار می‌گیرند. تعداد کمی از این داروها وارد فاز انسانی می‌شوند که یکی از دلایل آن مربوط به نحوه اندازه‌گیری تاثیر داروها روی تومورها است که بعضا هفته‌ها طول می‌کشد. بنابراین دستگاه جدید می‌تواند تغییرات عمده‌ای در این روند ایجاد کند.

امیدی تازه برای درمان سرطان

سنسور مورد استفاده در FAST از پلیمر گسترش‌پذیر و انعطاف‌پذیر مشابه پوست استفاده ساخته شده که شامل یک لایه مدار طلا می‌شود. این سنسور به یک کوله‌پشتی الکترونیکی کوچک وصل می‌شود. این دستگاه پوشیدنی فشار روی غشاء را اندازه‌گیری می‌کند تا به میزان کوچک و بزرگ شدن دست یابد. در ادامه این داده‌ها به گوشی‌های هوشمند ارسال می‌شوند.

با این دستگاه می‌توان درمان‌های بالقوه برای کاهش اندازه تومورها را با سرعت و اطمینان بالا مورد بررسی قرار داد که می‌تواند برای مطالعات آینده کاربردی باشد.

بر اساس مطالعاتی که روی موش‌ها صورت گرفته، این دستگاه جدید حداقل سه مزیت بزرگ نسبت به روش‌های قبلی دارد. اول از همه می‌تواند بطور مداوم و ادامه‌دار روی تومورها نظارت داشته باشد. مزیت دوم مربوط به پوشش‌دهی تومور توسط سنسور می‌شود که می‌تواند تغییرات شکل تومور را هم اندازه‌گیری کند، فرایندی که برای روش‌های دیگر ساده نیست.

مزیت سوم این است که FAST مستقل و روشی غیرتهاجمی است. این دستگاه با باتری کار می‌کند و به پوست متصل می‌شود و سپس به صورت بی‌سیم اطلاعات را به گوشی‌های هوشمند می‌فرستد. بنابراین در صورت استفاده از این دستگاه، محدودیت چندانی در حرکت وجود نخواهد داشت.

دستگاه FAST قابل استفاده مجدد است و هزینه ساخت آن به ۶۰ دلار می‌رسد. همچنین تنها در مدت چند دقیقه به موش‌ها وصل می‌شود.

۵۸۵۸

کد خبر 1674950

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403