بزرگداشت شمس تبریزی 7 مهر برگزار می شود


بزرگداشت شمس تبریزی 7 مهر برگزار می شود

شالویی گفت: برای بزرگداشت شمس تبریزی سه برنامه در خوی، قونیه و تهران با هدف معرفی این شخصیت و عارف بزرگ در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست رسانه ای مشاور وزیر و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی به مناسبت بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی امروز چهارشنبه 23 شهریور با حضور اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

دکتر محمود شالویی در این نشست گفت: برنامه های مربوط به گرامیداشت شمس تبریزی عارف خاص و مراد مولوی را در نظر گرفتیم که این برنامه 7 مهر ماه برگزار می شود. برای گرامیداشت شمس تبریزی سه برنامه در خوی، قونیه و تهران در نظر گرفته شده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: برنامه بزرگداشت شمس تبریزی با همکاری مسئولان در شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی به مرحله اجرا در می آید. در خوی برنامه های ادبی و فرهنگی به منظور معرفی شمس تبریزی برگزار می شود.

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی با بیان اینکه برنامه ای به منظور گرامیداشت شمس تبریزی در قونیه برگزار می کنیم، عنوان کرد: ارتباط خوی و قونیه می تواند جریانی در فرهنگ و زبان فارسی ایجاد کند، بدین صورت که هم به معرفی مولانا در سرزمین قونیه می پردازد و هم شمس تبریزی را به جهانیان معرفی می کند. علاوه بر برنامه هایی که برای بزرگداشت شمس در قونیه و خوی در نظر گرفته شده است، برنامه ای نیز در تهران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بزرگداشت حافظ 20 مهر ماه در شیراز برگزار می شود، تصریح کرد: امسال مبنا بر این است که برنامه بزرگداشت حافظ در حافظیه محدود نباشد بلکه جنبی ملی در شان و شخصیت حافظ داشته باشد و بتوانیم رویدادی بزرگ و ملی را رقم بزنیم. در نظر داریم برنامه هایی با همراهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزن های فرهنگی در کشورهای مختلف داشته باشیم.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین برنامه هایی که در دوره جدید و از آغاز به خدمت دولت مردمی سرلوحه قرار داده شده و مورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، همین گرامیداشت و بزرگداشت شاعران و ادیبان برجسته فارسی است. نمونه چنین برنامه ای برنامه بزرگداشت حکیم نظامی در سال قبل بود تا پایان سال به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجمن مفاخر با همکاری دستگاه های مختلف از جمله فرهنگستان زبان و ادب فارسی و فرهنگستان هنر بزرگداشت ها و برنامه هایی برای شاعران و ادیبان خواهیم داشت.

شالویی بیان کرد: انتظار داریم رسانه ها نیز ما را در برگزاری هرچه بهتر بزرگداشت های ادیبان همراهی کنند و شاهد پوشش و انتشار وسیع و گسترده اخبار باشیم. انتظار داریم که رسانه ها بخش های مهمی از اخبار را به موضوعات فرهنگی اختصاص بدهند به خصوص که ما ادبیات غنی داریم و باید به آن اهتمام ویژه داشته باشیم.

دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی با بیان اینکه شهریار تبریزی از تاثیرگذارترین شاعران در زبان و ادب فارسی به شمار می رود، عنوان کرد: نقش بی بدیل و برجسته شهریار را کسی منکر نیست. شهریار هم شعرهایی به زبان فارسی و هم شعرهایی به زبان ترکی سروده است و ما برای هر دو زبان اهمیت ویژه قایل هستیم. شهریار مجموعه حیدر بابا را در کارنامه خود دارد. چه کسی است که شعر معروف آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا را نشنیده باشد. شهریار به عنوان اسطوره زبان ماست و بزرگداشت استاد شهریار به عنوان روز زبان و ادب فارسی نامگذاری شده است البته یک روز دیگر نیز به عنوان پاسداشت زبان فارسی داریم که مصادف با بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

شالویی در مورد برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چهلمین روز درگذشت هوشنگ ابتهاج خاطرنشان کرد: ما همه برنامه هایی که درباره مرحوم هوشنگ ابتهاج برگزار کردیم را با هماهنگی خانواده ایشان انجام دادیم. افزون بر برنامه هایی که در انجمن های ادبی برگزار می شود، برنامه هایی هم در اداره کل ارشاد گیلان در حال برگزاری است. دختر خانم ایشان در ایران هستند و قرار شده در مورد برنامه چهلمین روز درگذشت ایشان و برنامه های دیگر صحبت هایی با یلدا ابتهاج داشته باشیم.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل های آرامش بخش آشپزخانه رو به حیاط + عکس