واردات خودرو تاثیر زیادی روی تولیدات داخلی ندارد/ ایرادات اساسی در آیین نامه واردات خودرو


واردات خودرو تاثیر زیادی روی تولیدات داخلی ندارد/ ایرادات اساسی در آیین نامه واردات خودرو

دبیر انجمن قطعه سازان ضمن برشمردن ایرادات آیین نامه واردات خودرو، انجام واردات خودرو را امری غیر موثر در بهبود کیفیت تولیدات داخلی بیان کرد.

واردات خودرو تاثیر زیادی روی تولیدات داخلی ندارد/ ایرادات اساسی در آیین نامه واردات خودرو

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز؛ عاطفه اسحاقی؛ «آرش محبی نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفتگو با بازارنیوز در مورد بنده‌های مطرح شده در آیین نامه واردات خودرو اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید آنچه که اکنون مصوب شده است، مصوبه و تصویب نامه هیأت وزیران است و آیین نامه واردات خودرو هنوز نهایی نشده است و تعیین جزییات به خود وزارت صنعت سپرده شده و لذا هر آنچه که به عنوان آیین نامه واردات خودرو منتشر شده، یک تصویب نامه است که طبق آن، آیین نامه‌ای باید تنظیم و نهایی و در نهایت ابلاغ شود.


وی با اشاره به ایرادات موجود در این آیین نامه ادامه داد: ایراداتی در این آیین نامه وجود دارد که جهت رفع و اصلاحات آن با وزارت صمت گفتگو‌هایی انجام شده و به همین منظور قرار است این ایرادات از سویی مسئولان این وزارتخانه مورد بررسی قرار گیرد. ایراداتی مانند ممنوعیت واردات خودرو از کشور‌هایی که صنعت ما را در آن حوزه مرتبط تحریم کرده اند.


محدودیت‌های آیین نامه واردات خودرو


محبی‌نژاد درمورد رانتی بودن و شرایط انحصاری واردات خودرو برای خودروسازان گفت: خودروسازان به صورت انحصاری واردکننده نیستند و هر شخصی با شرط و شروط می‌تواند خودرو وارد کشور کند. واردکننده خودرو در چارچوب قوانین حمایت از مصرف کننده، باید شبکه توزیع و خدمات پس از فروش را در کشور راه‌اندازی کند. اینکه مسیر تکنولوژی به داخل کشور هموار شود و سپس توانایی خودروسازان داخلی تقویت شود نیز هم به نفع مردم و هم به نفع خودروسازان داخلی و خارجی است.


دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور خاطرنشان کرد: این هم که به عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری خارجی محدودیت‌های تراکنش مالی به جای آن خودرو وارد کشور کنند و در این بخش سرمایه‌گذاری کنند، امر مبارک و مثبتی است، اما باید بدانیم این آیین‌نامه نیز یک سری محدودیت ایجاد می‌کند.


محبی‌نژاد با اشاره به محدودیت‌های ذکر شده در آیین‌نامه گفت: یکی از محدودیت‌ها سقف قیمت ۲۰ هزار دلاری برای واردات خودرو است، چراکه در بین مردم سلایق مختلفی وجود دارد و باید به کسانی که توان خرید خودروی بالای ۲۰ هزار دلار را دارند احترام گذاشته و نباید از حق طبیعی خود محروم شوند. اگر با تعیین سقف ۲۰ هزار دلاری قصد داریم منابع ارزی را در کشور مدیریت کنیم، می‌توانیم با تعیین تعرفه و مالیات، خروج ارز را تا حدی کنترل کنیم؛ بنابراین نباید ممنوعیتی برای ورود خودرو‌های وارداتی بالای ۲۰ هزار دلار ایجاد گردد.


سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو برداشته شود


دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور عنوان کرد: نکته بعدی سقف یک میلیارد دلار در سال است که پیشنهاد داده می‌شود بر اساس شرایط ارزی کشور این رقم نیز قابل تغییر و متغیر باشد و روی عدد یک میلیارد دلار تاکیدی نباشد. اصولا تاکنون به این علت واردات خودرو ممنوع بوده است که منابع ارزی با محدودیت رو به رو بوده که باید بتوان منابع ارزی دیگری را جایگزین این موضوع کرد. به عبارت دیگر موافق واردات هرگونه کالای مجاز به کشور هستیم، اما به این شرط که مخل نظام اقتصادی کشور به ویژه ضربه به تولید داخل نباشد و از منابع تولید داخل هم استفاده نکند.


محبی در پایان گفت: موافق واردات هرگونه کالای مجاز به کشور و مخالف ممنوعیت واردات کالا‌های مجاز هستیم، ولی درکل با ابزار‌هایی مانند تعرفه و چارچوب رعایت مصالح ملی کشور به ویژه جلوگیری از ضربه‌پذیری تولید داخلی در مقابل واردات، طرح را مناسب ارزیابی می‌کنیم. در مجموع آنچه که می‌توان از آیین نامه فعلی واردات خودرو استنباط کرد این است که واردات خودرو تاثیر زیادی روی تولیدات داخلی ندارد.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟