همه از حسن طلا می‌خواهند نمی‌شود که!/ حرفهایی درباره شکست یزدانی که نشنیده بودیم


همه از حسن طلا می‌خواهند نمی‌شود که!/ حرفهایی درباره شکست یزدانی که نشنیده بودیم

پیشکسوت کشتی معتقد است فشار زیادی که روی حسن یزدانی وجود دارد و آنالیز اشتباه دو دلیل از دلایل ناکامی این ورزشکار مقابل تیلور بوده‎‌اند.

عباس جدیدی پیشکسوت کشتی در گفتگویی با "ورزش سه" درباره نتایج کسب شده در کشتی فرنگی و کشتی آزاد ( به استثنای سه وزن باقی مانده روز آخر) اینطور حرف‌هایش را آغاز کرد: به هر حال ورزش دو رو دارد که یک روی آن باخت است و روی دیگر آن برد. این کلیات کار است. جزئیات کار آن هم این است که بالاخره قهرمان‌های ما همانطور که مدال می‌آورند و باعث غرور ملی می‌شوند، باید بپذیریم که آن طرف سکه باخت هم هست. ما باید بچه‌هایمان را، این دلاورمردهایمان را همه جوره دوست داشته باشیم. چه ببرند و چه ببازند. زحمت کشیده‌اند هیچ کس برای باختن روی تشک نمی‌رود و هر کسی می‌رود برای پیروزی و کسب افتخار و آبرو. به هر حال حریف هم می‌آید که ببرد.

همه از حسن طلا می‌خواهند نمی‌شود که!/ حرفهایی درباره شکست یزدانی که نشنیده بودیم
او ادامه داد: به هر حال در مورد برد و باخت‌هایی که صورت می‌گیرد باید در علت‌ها و چرایی‌ها کنکاش کرد و در صدد آسیب شناسی باشیم تا نیازها را پیدا کنیم و در مسابقات بعدی از این باخت‌ها عبرت بگیریم. باید معایب را پوشش بدهیم تا این اتفاقات در المپیک به وجود نیاید.
عباس جدیدی سپس با اشاره به ناکامی برخی از کشتی‌گیران فرنگی و آزاد اضافه کرد: به هر حال اگر ما بخواهیم درباره باخت‌ها بحث و گفتگو کنیم شاید نظرات ما یکطرفه باشد. باید صبور باشیم و صبر کنیم تا سرمربیان محترم تیم ملی برگردند و نظراتشان را درباره تیم‌شان و علت‌ بردها و باخت‌هایشان بدهند. گام دوم هم این است که روی نظر سرمربیان بنشینیم و کارشناسی کنیم. باید در جمع بندی کارشناسی‌ به نتیجه مشترک برسیم که آن هم پوشش معایب است که در مسابقات بعدی دچار این اشکال‌ها نباشیم. ولی اگر بخواهیم در صدد تخریب، انتقاد و برهم زدن فضای عمومی جامعه باشیم این کار ارزشی نخواهد بود.
دارنده مدال نقره المپیک 1996 آتلانتا در ادامه از سرمربیان کشتی فرنگی و آزاد خواست که در بازگشت درباره عملکردی که ارائه کرده‌اند گزارش بدهند و حرف‌هایش را اینطور از سر گرفت: امیدوارم سرمربیان درباره عملکردی که ارائه کرده‌اند گزارش بدهند و رسانه‌ای هم می‌شود. بعد خبرگان ورزش بحث و گفتگو خواهند کرد و در جهت آسیب شناسی عمل خواهند کرد نه تخریب تیم، مربی یا بازیکن. به نظرم ترمیمی صحبت کنیم بهتر است تا تخریبی. اجازه بدهید برگردند و گزارش بدهند تا ما یکطرفه به قاضی نرفته باشیم.

همه از حسن طلا می‌خواهند نمی‌شود که!/ حرفهایی درباره شکست یزدانی که نشنیده بودیم
عباس جدیدی درباره صحبت‌های علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی که شب گذشته پس از قهرمانی قاسم‌پور عملکرد کشتی آزاد را بسیار خوب توصیف کرد،اینگونه واکنش نشان داد: ما کاری به کسی نداریم. ما در مورد کلیات صحبت می کنیم و اگر وارد جزئیات بشویم مصاحبه هم گم می‌شود. آقای دبیر نظر خودشان را به عنوان رئیس فدراسیون داده‌اند و حق ایشان هم هست ولی درمجموع خبرگان باید بیایند تا به یک اجماع کلی برسیم و بعد به عموم مردم اعلام کنیم.
عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: اینکه آقای دبیر یکطرفه بخواهند چیزی بگویند، ایشان مختار است. من که نمی‌توانم بگویم نظر را بده یا نده (عکس). ایشان رئیس فدراسیون است و نظرش را می‌دهد ولی عموم جامعه، جراید و ارباب ارسانه باید نظر کلی که به اجماع خبرگان ورزش رسیده و نظر نهایی هست را بدانند.
سوال بعدی از عباس جدیدی درباره سبک کشتی کشورها مختلف بود که شب گذشته علیرضا دبیر نیز در مصاحبه خود تاکید ویژه‌ای روی آن داشت و معتقد بود که یزدانی با به کار بردن یک روش دیگر می‌توانست برنده مسابقه باشد. پیشکسوت کشتی در پاسخ به این سوال بیان کرد: خب اینطور است که روس‌ها یک سبک کشتی دارند، آمریکایی‌ها یک سبک کشتی می‌گیرند، ترک‌ها یک سبک کشتی می‌گیرند. این‌ها هر کدام برای خودش شیوه و کلاس دارد. برنامه تدوین کردن و دادن به به کشتی‌گیری که روی تشک می‌رود فرق دارد. آمریکایی‌ها یک سبک کشتی می‌گیرند؛ با روس ها را باید با سبک خودشان با آنها بازی کرد، ترک‎‌ها هم همینطور و ... این‌ها هر کدام برای خودش شیوه و کلاس دارد. اصلا برنامه تدوین کردن و دادن به کشتی‌گیری که روی تشک می‌رود فرق دارد. باید برای حریف آمریکایی یک سبک طراحی کرد، روس را یک طور دیگر و ستاره‌ها هم سبک و سیاق خاص خودشان را دارند. مثل این می‌ماند که یک کت و شلوار را به تن همه پرو کنید. هر تنی یک قواره‌ای دارد.

جدیدی در ادامه مصاحبه ضمن تمجید از این حسن یزدانی نقش دو عامل را در شکست این ورزشگار موثر دانست و در این مورد توضیح داد: شما مصداقی از من پرسیدید. من در مورد کشتی حسن یزدانی یک نظر اجمالی می‌دهم ولی شما این پاسخ را تفصیلی در نظر نگیرید. به هر حال حسن یزدانی یک ابرقهرمان است. حسن یزدانی قهرمان بزرگی است که چشم و چراغ ملت است و همه هم از او انتظار دارند ولی این انتظارات بار روحی و روانی را برای حسن یزدانی خیلی بالا می‌برد. ببینید اصلا نباید این همه فشار وارد کرد به این طفلک. مردم، جویباری‌ها و ... جز طلا از یزدانی چیزی نمی‌خواهند. این که نمی‌شود... واقعا فشار روحی را برای این جوان و این قهرمان ارزنده بالا می‎برند که ... واقعا فشار روحی روی حسن خیلی زیاد است. آخر شما نمی‌دانید.. خود شما تا حالا روی تشک رفته‌اید؟ کشتی خیلی سخت است.

همه از حسن طلا می‌خواهند نمی‌شود که!/ حرفهایی درباره شکست یزدانی که نشنیده بودیم
او سپس درباره بعد فنی کشتی یزدانی و تیلور اینگونه توضیح داد: اصلا کشتی حسن یزدانی تحلیلی جدا از تیم ملی دارد. چون بالاخره ایشان سالیان سال است که با آقای تیلور کشتی می‎گیرد. این‌ها از زیر و بم هم اطلاع دارند. اینکه چطور روی تشک بایستند و چطور گارد بگیرند. این‌ها شب‌ها هم خواب یکدیگر را می‌بینند. لذا اینکه بخواهیم در مورد کشتی حسن یزدانی به طور سطحی نظر بدهیم کار اشتباهی است. کشتی حسن یزدانی و تیلور را نمی‌توان در قالب یک سری جزئیات بیان کرد.
جدیدی سپس به اهمیت آنالیز در پیروزی مسابقه یزدانی پرداخت و گفت: آنچه مسلم است اینکه حسن یزدانی برای بردن روی تشک رفته بود و تمام تلاشش را هم کرد ولی احساس می‌کنم یک مقدار روی آنالیز و برنامه داشتن کشتی گیر آمریکایی دقیق‌تر روی تشک ورود کرده بود. باز هم می‌گویم این‌ها را به صورت اجمالی می‌گویم نه تفصیلی. احساس می‌کنم اصول برنامه داشتن و با برنامه رفتن روی تشک مثل یک هرم می‌ماند که سطح و قاعده این هرم روی یک عنصری کارسازی شده به نام آنالیز. اصلا هرم برنامه سطح آن روی آنالیز بنا شده است و اگر خدایی ناکرده آنالیز ما یک مقدار به خطا برود، کل برنامه به انحراف می‌رود. یعنی با برنامه‌ای می‌رویم روی تشک که برنامه اصلا اشتباه است. اگر آنالیز اشتباه باشد. از آنالیز غافل نشوید. موضوع بسیار مهمی است که دنیا روی آن کار می‌کند.

همه از حسن طلا می‌خواهند نمی‌شود که!/ حرفهایی درباره شکست یزدانی که نشنیده بودیم
او سپس به تشریح انواع آنالیز پرداخت و اینطور حرف‌هایش را درباره نتایج کشتی فرنگی و آزاد در جام جهانی صربستان جمع بندی کرد: آنالیز دو دسته است. آنالیز تخصصی و تجربی. آنالیز تجربی را که همه بلدند. در ورزشگاه هفت تیر هم همه ورزشکاران می‌توانند یک چیزی را آنالیز کنند، اما ما به دنبال آنالیز تخصصی و آکادمیک هستیم. تو مو می بینی و من پیچش مو. ما دنبال این انالیز هستیم. من احساس می‌کنم روی بحث آنالیز زحمت کشیده شده است ولی باید در اینباره تخصصی تر ورود کنیم. این موضوع اینقدر مهم است که اگر یک سانتی‌متر در آنالیز بیرون تشک اشتباه کنیم، وقتی برای اجرا روی تشک می‌روید اشتباه یک سانتی‌متری در مسابقه خودش را ده متر نشان می‌دهد.
جدید در پایان گفت: اجازه بدهید ما در پایان نظرات سرمربیان تیم ملی را داشته باشیم ولی آنچه مسلم است اینکه در باخت حسن یزدانی بحث و موضوع آنالیز سهم بسزایی داشته است. نمی گویم همه دلیل باخت آنالیز است و بخشی از آن به این موضوع برمی‌گردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشتی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها