چالش جدی در انتظار صنعت نمایشگاهی!


چالش جدی در انتظار صنعت نمایشگاهی!

امید فدایی - فعال و کارشناس صنعت نمایشگاهی

این روزها دوباره شاهد جدی شدن تفکیک وزارت صمت هستیم؛ موضوعی که از دولت گذشته آغاز و علیرغم خیز چند باره برای تفکیک این وزارتخانه بعد از گذشت ۱۰ سال از ادغام ناموفق مانده بود، اما دوباره خبر از تصمیم دولتمردان برای تفکیک این وزارت خانه بگوش می رسد.

چالش جدی در انتظار صنعت نمایشگاهی!

یک سئوال بزرگ اینجا مطرح می شود و آن هم اینکه چه اشکالی در این ادغام وجود داشت که الان به این نقطه رسیده ایم که باید مجددا کار به روال سابق و تفکیک این وزارتخانه کلیدی ختم شود؟

از این نوع تصمیم گیری ها در کشور ما کم به چشم نمی خورد؛ مثال نزدیک آن طرح تغییر ساعت در کشور است که مجددا بر اساس تصمیم مجلس این طرح بعد از ۳۱ سال و از فروردین سال ۱۴۰۲ به روال سابق خود در سال ۱۳۷۰ باز خواهد گشت!

اما از نگاه متخصصان نمایشگاه بحث تفکیک وزارت صمت می تواند موضوعی جدی تلقی شود ولی باز هم این بحث با یک سئوال و چالش جدی مواجه می شود.

سئوال اینجاست بحث برگزاری نمایشگاه از نظر ماهیتی در چه بخشی قرار می گیرد؟ آیا نمایشگاه یک صنعت است؟ آیا نمایشگاه یک فعالیت صرفا تجاری و بازرگانی است؟ آیا فعالیت های نمایشگاهی ترکیبی از فعالیت های صنعتی و بازرگانی هستند؟ در حال حاضر چه بخشی از بدنه دولت نقش حاکمیتی در نمایشگاه ها را اجرا می کند و چه وزارتخانه یا نهادی بر فعالیت های نمایشگاهی نظارت مستقیم دارد؟

شاید با تفکیک وزارت صمت نقش سازمان توسعه تجارت ایران پر رنگ تر شود و همین موضوع نقش مستقیمی بر نمایشگاه ها خواهد گذاشت.

گذشته از تمامی این موارد به نظر می رسد بخاطر نبود یک وحدت رویه و استاندارد حداقلی در فعالیت های نمایشگاهی در وهله اول این تفکیک تاثیر آنچنانی بر نمایشگاه ها نداشته باشد ولی در ادامه و در صورت تخصصی تر شدن فعالیت های وزارتخانه ها نگاه به بخش فعالیت های نمایشگاهی جدی تر و منطقی تر شود؛ اما به عقیده نگارنده تا زمانی که خود فعالان این حوزه به صورت جدی و با همدلی و به دور از منافع شخصی برای فعالیت های نمایشگاهی استاندارد سازی و تصمیم گیری مشترک نکنند تفکیک وزارت نیز هیچ تاثیری بر نمایشگاه ها نخواهد داشت و شاید موضوع پیچیده تر هم بشود.

متاسفانه علی رغم تعدد انجمن های به اصطلاح تخصصی نمایشگاهی در کشور متاسفانه تا به امروز شاهد هستیم هیچ اقدامی از طرف این انجمن ها در جهت توسعه و استانداردسازی برای فعالیت های نمایشگاهی صورت نگرفته و هر روز شاهد رشد قارچ گونه شرکت های مجری و همچنین احداث سایت های بین المللی در اقصی نقاط استان ها، شهرستان ها و فاصله های حتی زیر ۱۰۰ کیلومتر هستیم، هیچ نظارتی بر نحوه قیمت گذاری نمایشگاه ها و هزینه های جاری برگزاری وجود ندارد و متاسفانه این صنعت (البته اگر بشود به آن صنعت گفت) دچار نوعی دلالی شده و این موضوع در آینده، فعالیت های نمایشگاهی در سراسر کشور را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

امیدوارم در صورت تفکیک وزارتخانه صمت نگاه به فعالیت های نمایشگاهی جدی تر شود. فعالیت های نمایشگاهی وقتی در اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهند بود که بصورت تخصصی و منطقه ای و بر اساس نیازهای کشور برگزار شوند وگرنه این نوع برگزاری ها فقط در چند مرکز استانی و تهران می تواند حرفه ای و تاثیرگذار باشند و در سایر مناطق فقط برای کسب درآمدهای موردی و کوتاه مدت خواهد بود؛ موضوعی که امروز بدلیل قیمت گذاری های عجیب شاهد آن هستیم.

به عقیده نگارنده با این وضع موجود در فعالیت های نمایشگاهی و تا زمانی که خود فعالان و متخصصان این صنعت در میان خود به یک جمع بندی جامع به منظور برنامه ریزی، استاندارد سازی و بهینه سازی دست پیدا نکنند، تغییرات در وزارتخانه ها هیچ تاثیری روی روند برگزاری نمایشگاه ها نخواهد داشت و حتی شاید با ورود وزارتخانه ها وتشکل های جدید فعالیت های نمایشگاهی نیز با چالش های جدی مواجه شوند.

نویسنده: امید فدایی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!