کاهش خروج نقدینگی با ابلاغیه سازمان بورس


کارشناسان بازار سرمایه معتقدند: افزایش سرمایه شرکت‌های مادر و هلدینگ‌ها از طریق سود انباشته می‌تواند باعث رشد ارزندگی آن‌ها شود.

سازمان بورس در هفته گذشته ابلاغیه‌ای را به شرکت های مادر و هلدینگ صادر کرد که طبق آن، حداکثر ۲۰ درصد از سود حاصل از فروش سهام پرتفوی در شرکت‌های هلدینگ و مادر، قابل تقسیم است و مابقی بایستی به حساب اندوخته منتقل و افزایش سرمایه دهند.

بسیاری از اهالی بازار سرمایه آن را افزایش سرمایه اجباری دانسته و کاهش جذابیت این شرکت ها را یکی از تبعات این موضوع می‌دانند. از طرفی، برخی دیگراز کارشناسان نیز این موضوع را عامل ارزنده‌تر شدن سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های مادر می دانند.

طبق اعلامیه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، به استناد بند ۸ هفتصد و چهل و هفتمین صورتجلسه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۰۵ و با عنایت به موافقت ریاست سازمان در هامش نام ۱۳۱/۱۹۳۹۷۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ این مدیریت، ماده ۵۸ اساسنامه شرکت‌های مادر/ هلدینگ (سهامی عام- سهامی خاص) اصلاح شده است.

طبق اصلاح صورت گرفته، سود حاصل از فروش سهام موجود در سبد سهام شرکت در هر سال، تا میزانی که منجر به زیان انباشته نشود به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل و پس از رسیدن به نصف سرمایه ثبت شده شرکت و اخذ مجوز از سازمان بورس بنا به پیشنهاد هیئت مدیره و با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده قابل تبدیل به سرمایه است؛ اندوخته سرمایه‌ای تا زمان ادامه فعالیت شرکت غیرقابل تقسیم بوده و صرفاً برای حفظ روند سوددهی شرکت با پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی، هرسال می‌توان حداکثر تا ۲۰ درصد از مبلغی که در همان سال به حساب اندوخته سرمایه‌ای منظور می‌‌شود، بین صاحبان سهام تقسیم کرد.

* سهام هلدینگ‌ها و شرکت‌های مادر ارزنده‌تر می‌شود

با ابلاغ مصوبه اصلاح ماده ۵۸ اساسنامه شرکت‌های مادر/هلدینگ، تقسیم نشدن بخش عمده سود فروش سهام پرتفوی و افزایش سرمایه از این محل، موجب افزایش توان هلدینگ‌ها و شرکت‌های مادر شده و در بلند مدت سهام این شرکت‌ها ارزنده‌تر خواهند شد.

وحید جعفری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره این ابلاغیه سازمان بورس گفت: مصوبه سازمان بورس مبنی بر تقسیم ۲۰ درصد از سود فروش سهام پرتفوی هلدینگ‌ها و شرکت‌های مادر و انتقال مابقی سود به حساب اندوخته و افزایش سرمایه از این محل، از چند بُعد قابل بررسی است.

وی ادامه داد: در شرایط عادی که بازار به شدت منفی یا به شدت مثبت نیست، بخش قابل توجهی از سود تقسیمی بین سهامداران، صرف خرید سهام شده و نقدینگی چندانی از بازار سرمایه خارج نمی ‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در روندهای نزولی اما رغبتی برای سرمایه‌ گذاری جدید در این بازار وجود نداشته و پول از بازار سرمایه خارج می ‌شود. با ابلاغ این مصوبه، می ‌توان خروج نقدینگی در روندهای منفی را کاهش داد و شاهد آثار مثبت اجرای این مصوبه در بلند مدت بود.

جعفری تصریح کرد: با این حال نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است که انگیزه برخی اشخاص از سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت‌ها، دریافت سود تقسیمی مجامع است و این اقدام می‌تواند از جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام هلدینگ‌ها برای این گروه از سرمایه‌گذاران بکاهد.

* پتروشیمی ها و فولادی ها هم مشمول این قانون شوند

بررسی ها نشان می‌دهد ابلاغیه سازمان بورس در بلند مدت به نفع شرکت های هلدینگ و مادر بوده و این شرکت های می توانند با این روش توان مالی خود را افزایش دهند. به عبارت دیگر، بسیاری از کارشناسان معتقدند برآیند اجرای این مصوبه بر روی بازار سرمایه مثبت است.

بازار سرمایه عمدتا در اختیار حقوقی ‌ها و سرمایه‌ گذاران بزرگ است که در سرمایه‌ گذاری ‌های خود نگاه بلندمدت دارند و احتمالا از اجرای این مصوبه استقبال خواهند کرد. شرکت های حقوقی نیاز چندانی به سود تقسیمی شرکت ها ندارند و به دلیل اینکه اکثر سهام شناور سهام این شرکت ها در اختیار حقوقی هاست، پس این مصوبه در نهایت می تواند به نفع بازار سرمایه تمام شود.

برخی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه در این زمینه می گویند، اگر این اقدام در مورد برخی دیگر از صنایع بزرگ بازار همچون پتروشیمی ‌ها و فولادی ‌ها هم اجرایی شود، در بلندمدت آثار مثبت ملموس ‌تری به همراه خواهد داشت.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل