خانه در چین ارزان شد، سرمایه از بخش ساخت‌‌‌وساز فرار کرد


اکوایران : میزان فروش مسکن در چین براساس مساحت برای ماه اوت نسبت به اوت سال گذشته کاهش ۶/ ۲۲درصدی داشت؛ در عین حال نرخ مسکن در این کشور طی این ماه ۳/ ۱‌درصد ارزان شد. در حالی مسکن در چین ارزان می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌‌‌وساز این کشور ظرف هشت‌ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۴/ ۷درصدی داشته است.

مشکلات بازار مسکن در چین ظرف ماه اوت بدتر شده است، به نحوی که مطابق داده‌‌‌های رسمی دولت چین مجددا در ماه اوت، نرخ مسکن در این کشور کاهش یافت و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن این کشور افت داشت. اعتماد عمومی به بخش ساخت‌‌‌وساز در چین از دست رفته و این موضوع به فرار سرمایه از این بخش منجر شده است.

محاسبات رویترز براساس داده‌‌‌های اداره ملی آمار چین (NBS) نیز نشان داد که بهای مسکن نوساز در این کشور طی ماه اوت نسبت به ماه قبل کاهش داشت، این در حالی بود که نرخ مسکن در این کشور طی ماه ژوئیه نسبت به ژوئن بدون تغییر ماند. البته نرخ مسکن در ماه ژوئیه نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهشی بود. داده‌‌‌های منتشرشده از کاهش ۴/ ۷درصدی سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌‌‌وساز مسکن در چین نیز حکایت دارد. میزان سرمایه ‌‌‌واردشده به بخش ساخت‌‌‌وساز در این کشور ظرف هشت‌ماه ابتدایی امسال به ۰۸/ ۹تریلیون یوآن برابر ۲۹/ ۱تریلیون دلار رسیده که این رقم حدود ۴/ ۷‌درصد کمتر از میزان سرمایه واردشده به بخش ساخت‌‌‌وساز در چین ظرف دوره هشت‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ است. کاهش سرمایه‌گذاری و افت همزمان نرخ مسکن در چین، از فشار کاهشی قابل ملاحظه در این بازار حکایت دارد.

در عین حال، داده‌‌‌های منتشرشده از سوی اداره ملی آمار چین از کاهش بیشتر بهای مسکن در فاز سالانه برای ماه اوت خبر می‌دهد. نرخ مسکن در چین در این ماه کاهش ۳/ ۱درصدی داشت که این رقم سریع‌ترین نرخ کاهش بهای مسکن در این کشور ظرف هفت‌سال گذشته بود و از کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش ملک در چین حکایت دارد.

عقب‌‌‌نشینی قیمتی در بازار ملک چین ادامه‌‌‌دار می‌شود

تشدید مشکلات ملکی بر دورنمای اقتصادی چین، به‌‌‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، تاثیر می‌‌‌گذارد. اقتصاد چین در دومین فصل از سال‌جاری میلادی به‌سختی توانست تولید ناخالص داخلی مثبت را حفظ کند. بخش مسکن زمانی محرک اصلی رشد اقتصادی چین بود؛ اما از سال ۲۰۲۰ و پس از ورود قانون‌گذاران برای کاهش بدهی‌‌‌های مازاد شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین، این حوزه درگیر بحران‌های پی‌‌‌درپی شد، به‌‌‌نحوی که اقتصاد چین را نیز در معرض سقوط قرار دارد. ژانگ داوی، تحلیلگر ارشد آژانس املاک Centaline گفت: بخش مسکن در چین همچنان در مسیر کاهش قدم برمی‌‌‌دارد و هنوز با پایین‌‌‌ترین سطح خود فاصله دارد. البته این بخش به کف‌‌‌سازی نزدیک است. مقامات چینی اقداماتی را برای تقویت بخش مسکن در سال‌جاری انجام داده‌‌‌اند؛ از جمله تسهیل خرید خانه، کاهش پیش‌پرداخت‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش ملک، کاهش نرخ بهره وام مسکن و افت بیشتر قیمت فروش خانه‌‌‌. بنابراین کاهش قیمت در بخش مسکن با اقدامات حمایتی حفظ شده است.

ژانگ گفت: انتظار می‌رود مقامات چینی برای تثبیت بازار و بازگرداندن اعتماد خریداران، در کوتاه‌مدت اقدامات بیشتری را برای حمایت از بخش مسکن، به‌خصوص در شهرهای سطح‌یک مانند پکن و شانگهای و شهرهای درجه‌دو انجام دهند. اعتماد عمومی به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در چین کاهش داشته و این موضوع به تحریم بازپرداخت وام مسکن در چین از سوی مردم از ماه ژوئن منجر شده است. شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین پروژه‌‌‌های ساخت‌‌‌وساز خود را به دلیل محدودیت نقدینگی و محدودیت کرونایی متوقف کرده‌اند یا با کندی ادامه می‌دهند که این موضوع به بی‌‌‌اعتمادی مردم نسبت به تحویل مسکن دامن زده و باعث شده است آنها از بازپرداخت وام خودداری کنند.

فروش مسکن در چین کاهش داشت

داده‌های جداگانه از اداره آمار طی روز جمعه نشان داد که فروش املاک برای سیزدهمین ماه متوالی در ماه اوت کاهش یافته است که این امر به تقویت احساسات کمکی نمی‌کند. برمبنای محاسبات رویترز طبق داده‌های NBS، فروش املاک براساس مساحت در ماه اوت حدود ۵/ ۲۲‌درصد نسبت به اوت سال ۲۰۲۱ کاهش داشت. ششمین ماه متوالی است که میزان فروش ملک در چین براساس مساحت، کاهشی با افت نرخ دورقمی دارد. در عین حال، میزان فروش ملک در چین براساس مساحت در بازه زمانی ژانویه تا اوت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۲۳درصدی داشت. پس از انتشار داده‌‌‌ها، شاخص املاک و مستغلات CSI ۷۳/ ۱‌درصد و شاخص املاک هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۷۳/ ۰‌درصد کاهش یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج