پلوسی تعهد آمریکا به تقویت روابط با ارمنستان را اعلام کرد


پلوسی تعهد آمریکا به تقویت روابط با ارمنستان را اعلام کرد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنان بر تعهد ایالات متحده به حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی از طریق مذاکره تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه با نیکول پاشینیان رئیس جمهور ارمنستان دیدار و بر تقویت روابط شریک بین دو کشور ابراز تعهد کرد.

پلوسی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: روز یکشنبه هیئت کنگره ما این افتخار را داشت که با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، یک شریک ارزشمند در پیشبرد امنیت، رفاه و دموکراسی در منطقه قفقاز دیدار کند. اعضای ما قدردانی و تعهد خود را برای تقویت مشارکت ایالات متحده و ارمنستان ابراز کردند.

وی همچنین بر تعهد ایالات متحده به حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی از طریق مذاکره تاکید کرد.

پیش از این، پاشینیان پس از دیدار با پلوسی گفته بود که ارمنستان برای موضع صریح ایالات متحده در قبال اقدامات آذربایجان علیه خود ارزش قائل است و به حمایت واشنگتن در شورای امنیت سازمان ملل امیدوار است.

پلوسی همچنین پیش از این در بدو ورودش به جمهوری آذربایجان گفته بود: ما حملات آذربایجان به مرزهای ارمنستان را محکوم می‌کنیم. برای این درگیری هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد. وی در ادامه مدعی شد: ما با هرگونه تلاش برای تغییر مرزهای این کشور مقابله خواهیم کرد.

نانسی پلوسی روز شنبه وارد ایروان پایتخت ارمنستان شد. ارمنستان نخستین مقصد رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به کشورهای قفقاز است.

دور جدید درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان همین هفته آغاز شد، اما «آرمن گریگوریان»، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان روز پنجشنبه اعلام کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان به لطف تلاش‌های بین‌المللی از ساعت ۲۰:۰۰ به وقت محلی (۱۹:۰۰ به وقت مسکو) در ۱۴ سپتامبر به توافق آتش‌بس رسیده‌اند.

وزارت دفاع ارمنستان روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که نیروهای جمهوری آذربایجان کمی بعد از نیمه‌شب آتش شدیدی از سامانه‌های توپخانه، مسلسل‌های سنگین و سلاح گرم به سمت شهرک‌های گوریس، سوتک و جمروک گشوده‌اند. پس از این درگیری شورای امنیت ملی ارمنستان جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار کرد و تصمیم گرفت از روسیه با اجرای مفاد پیمان دوستی، همکاری و کمک متقابل و همچنین از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و شورای امنیت سازمان ملل کمک بگیرد. به گفته پاشینیان، در دور جدید درگیری‌ها، حداقل ۱۰۵ سرباز ارمنی کشته شدند.

در همین حال، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان، تشدید تنش‌های کنونی را به گردن رهبری سیاسی نظامی ارمنستان انداخت و گفت که نیروهای مسلح کشورش در حال انجام اقدامات تلافی جویانه هستند. به گفته وزارت دفاع آذربایجان، ۵۰ نظامی آذربایجانی در این درگیری‌ها کشته شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی