وال استریت ژورنال:دولت بایدن در تلاش برای تعطیلی بی سروصدای زندان گوانتانامو است


وال استریت ژورنال:دولت بایدن در تلاش برای تعطیلی بی سروصدای زندان گوانتانامو است

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» فاش کرده دولت «جو بایدن» در تلاش است که بی‌سروصدا، روند تعطیلی زندان بدنام و مخوف گوانتانامو را انجام دهد.

وال استریت ژورنال:دولت بایدن در تلاش برای تعطیلی بی سروصدای زندان گوانتانامو است

به گزارش راهبرد معاصر به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، این روزنامه نوشته، با اینکه تعطیلی این زندان یکی از وعده‌های انتخاباتی بایدن بود، کاخ سفید به‌شکلی مخفیانه این روند را دنبال کرده است تا جنجال سیاسی پیرامون آن ایجاد نشود.

در گزارش وال استریت ژورنال آمده، دولت آمریکا به تعطیلی این بازداشتگاه نزدیک‌تر شده است و تلاش برای انتقال بازداشتی‌ها به دیگر زندان‌های آمریکایی ادامه دارد.

این زندان مخوف در سال ۲۰۰۲ در پایگاه دریایی آمریکا در کوبا احداث شد تا تروریست‌ها در آن نگه‌داری شوند اما اندکی بعد، تصاویر منتشر شده از آن رفتار وحشیانه با بازداشت‌شدگان را نشان دادند که اغلب بدون اتهام مشخص یا برگزاری دادگاه سال‌ها در آنجا به طرز فجیعی نگه‌داری می‌شدند.

مسئول عفو بین‌الملل در آلمان به خبرگزاری فرانسه گفته است، زندان گوانتانامو هم از نظر رویه‌های قانونی و هم مصونیت بابت انجام جدی‌ترین موارد نقض حقوق بشر از جمله شکنجه و ناپدید شدن اجباری «سابقه‌ای خطرناک» محسوب می‌شود.

این مقام عفو بین‌الملل افزود، افراد بازداشت شده در این مکان «به دادگاه عادلانه تحت حاکمیت قانون» دسترسی نداشتند و از جامعه جهانی درخواست کرد به آمریکا جهت تعطیل کردن این زندان فشار وارد کنند.

اکنون برای اولین بار یک دیپلمات ارشد آمریکایی جهت نظارت بر انتقال بازداشتی‌ها از خلیج گوانتانامو منصوب شده است. به نوشته وال استریت ژورنال، دولت بایدن این پیام را متبادر کرده که قصد مداخله در مذاکرات در رویه قضایی مربوط به «خالد شیخ محمد» ندارد که به عنوان مغز متفکر حملات یازده سپتامبر معرفی شده است. این فرد و ۳۶ زندانی دیگر همچنان در زندان گوانتانامو نگه‌داری می‌شوند.

چندی پیش دولت آمریکا «محمد القحطانی» زندانی سعودی در گوانتانامو را که به اتهام تلاش برای مشارکت در حملات یازده سپتامبر در سال ۲۰۲۱ دستگیر شده بود، آزاد و به عربستان سعودی منتقل کرد./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان