تلفات 60 نفری تاجیکستان در درگیری مرزی با قرقیزستان


تلفات 60 نفری تاجیکستان در درگیری مرزی با قرقیزستان

رهبر حزب دموکرات تاجیکستان و عضو مجلس نمایندگان این کشور می‌گوید بیش از ۶۰ نفر در درگیری‌های مرزی کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، درگیری‌های مرزی میان تاجیکستان و قرقیزستان تعداد قابل توجهی تلفات برجای گذاشته است. در همین ارتباط نیز «سیدجعفر عثمون زاده»، نماینده مجلس نمایندگان تاجیکستان روز دوشنبه خواستار اعلام عزای عمومی در تاجیکستان در روز ۲۰ سپتامبر شد و گفت که در درگیری مسلحانه مرزی با قرقیزستان بیش از ۶۰ شهروند تاجیکستان کشته شدند.

این نماینده مجلس تاجیکستان در صفحه فیس بوک خود نوشت: حملات نیروهای قرقیزستان در ۶ منطقه در ۳۰۰ کیلومتری مرز تاجیکستان ادامه یافت. این حملات منجر به کشته شدن بیش از ۶۰ شهروند تاجیکستان و زخمی شدن صدها نفر شد.

پیش از این وزارت خارجه تاجیکستان از کشته شدن حدود ۳۸ شهروند در جریان درگیری‌های مرزی خبر داده بود.

درگیری مرزی میان نیروهای نظامی تاجیکستان و قرقیزستان با استفاده از تسلیحات سنگین در ۱۴ سپتامبر آغاز شد و خیلی زود به سراسر مرز بین دو کشور تسری یافت. در ۱۶ سپتامبر، رئیس جمهور امامعلی رحمان و سدیر جباروف با آتش بس و حل مناقشه از طریق دیپلماسی موافقت کردند. با این حال، درگیری‌ها در همان روز از سر گرفته شد و تا ۱۷ سپتامبر در برخی مناطق مرزی ادامه یافت.

از سوی دیگر، وزارت بهداشت قرقیزستان روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد کشته شدگان این کشور در درگیری مرزی با تاجیکستان به ۵۹ نفر افزایش یافته است. در بیانیه صادره از سوی وزارت بهداشت قرقیزستان در این خصوص آمده است که همچنین ۱۴۰ نفر هم در این درگیری‌ها مجروح شدند.

تاجیکستان و قرقیزستان حدود ۹۸۴ کیلومتر مرز مشترک دارند و از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، تا ماه مه ۲۰۲۱، این دو کشور تنها بر سر مرزبندی حدود ۶۰۰ کیلومتر به توافق رسیده و مرزبندی و توافق بر سر حدود ۴۰۰ کیلومتر دیگر همچنان در دست بررسی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی