افزایش خطر ابتلا به آسم در این کودکان


افزایش خطر ابتلا به آسم در این کودکان

مطالعات جدید نشان می‌دهد که اگر پدر در دوران کودکی در معرض دود سیگار قرار گرفته باشد، احتمال ابتلای کودکان او به آسم بیشتر است.

محققان می‌گویند یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که چگونه سیگار می‌تواند به سلامتی نه تنها برای سیگاری‌ها و فرزندان آن‌ها، بلکه به نوه‌های آن‌ها آسیب برساند.

این تحقیق توسط جیاچنگ لیو و دکتر دین بوئی از دانشگاه ملبورن استرالیا انجام شد. برای این مطالعه، محققان ۱۶۸۹ کودک را که در تاسمانی استرالیا بزرگ شده بودند، و پدران آن‌ها و پدربزرگ و مادربزرگ پدری آن‌ها را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها داده‌ها را در مورد اینکه آیا بچه‌ها در سن هفت سالگی به آسم مبتلا شده بودند با داده‌هایی در مورد اینکه آیا پدر‌ها با والدینی که در سن کمتر از ۱۵ سال سیگار می‌کشیدند، بزرگ شده‌اند یا خیر مقایسه کردند.

لیو می‌گوید: ما دریافتیم که خطر ابتلا به آسم غیر آلرژیک در کودکان در صورتی که پدران آن‌ها در دوران کودکی در معرض دود سیگار قرار گرفته باشند، در مقایسه با کودکانی که پدرانشان در معرض دود سیگار نبوده‌اند، ۵۹ درصد افزایش می‌یابد. این خطر حتی بالاتر از ۷۲ ٪ بود.

دکتر بوی نیز می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که چگونه آسیب ناشی از سیگار می‌تواند نه تنها بر افراد سیگاری، بلکه بر فرزندان و نوه‌های آن‌ها نیز تاثیر بگذارد. برای مردانی که در کودکی در معرض دود سیگار بوده‌اند، مطالعه ما نشان می‌دهد که آن‌ها هنوز هم می‌توانند این تاثیرات را کاهش دهند. خطری که در صورت اجتناب از سیگار کشیدن به فرزندان خود منتقل می‌کنند، ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که این آسیب چگونه از طریق نسل‌ها منتقل می‌شود، اما فکر می‌کنیم که ممکن است به تغییرات اپی ژنتیکی مربوط باشد. اینجاست که عواملی در محیط ما، مانند دود تنباکو، با ژن‌های ما تعامل می‌کنند. این تغییرات می‌توانند ارثی باشند، اما ممکن است تا حدی برای هر نسل برگشت پذیر باشند.

این امکان وجود دارد که دود تنباکو تغییرات اپی ژنتیکی را در سلول‌ها ایجاد کند که پس از بزرگ شدن پسر‌ها به تولید اسپرم ادامه می‌دهند. این تغییرات می‌تواند به فرزندانشان نیز منتقل شود.

محققان اکنون بررسی خواهند کرد که آیا افزایش خطر ابتلا به آسم در بزرگسالی ادامه دارد یا خیر و اینکه آیا پدرانی که در دوران کودکی در معرض دود سیگار بوده‌اند هر گونه افزایش آلرژی یا سایر بیماری‌های ریوی را به فرزندان خود منتقل می‌کنند یا خیر.

پروفسور جاناتان گریگ رئیس کمیته کنترل دخانیات انجمن تنفسی اروپا، می‌گوید: آسم یک بیماری شایع و طولانی مدت ریوی است که کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا نیاز به درمان مداوم دارد. ما از قبل می‌دانیم که سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند خطر ابتلا به آسم را افزایش دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...