زائران اربعین پس از بازگشت به میهن خود را قرنطینه کنند


امسال بیش از دو میلیون نفر برای مراسم اربعین به عراق رفته‌ اند که اکنون در راه بازگشت به ایران هستند. متاسفانه رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی این افراد در آستانه سال تحصیلی جدید نگرانی از ایجاد موج جدید...

زائران اربعین پس از بازگشت به میهن خود را قرنطینه کنند

امسال بیش از دو میلیون نفر برای مراسم اربعین به عراق رفته‌ اند که اکنون در راه بازگشت به ایران هستند. متاسفانه رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی این افراد در آستانه سال تحصیلی جدید نگرانی از ایجاد موج جدید بیماری کرونا را دو چندان کرده است.

به گزارش سیناپرس، امسال بیش از ۲ و نیم میلیون نفر به عتبات عالیات اعزام شده‌اند. این زائران اربعین در روزهایی عازم کربلا شدند که میزان مرگ و میر و شیوع کرونا در ایران فروکش کرده بود.

متاسفانه تصاویر و فیلم‌ های منتشر شده در شبکه اجتماعی نشان از رعایت نکردن پروتکل‌ های بهداشتی زائران را می ‌دهد از اینرو در آستانه سال تحصیلی جدید نگرانی ایجاد موج جدیدی از بیماری کرونا دو چندان شده است.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری و عضو ستاد مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش شیوع کووید 19 پس از مراجعت زائران عتبات عالیات به ایران وجود دارد یا خیر به سیناپرس گفت: بله احتمال افزایش میزان شیوع کرونا در ایران وجود دارد. نه تنها در سفر عتبات بلکه هر فردی که به مسافرت می رود نیز می تواند ویروس کرونا یا دیگر ویروس ها را به سایران انتقال دهد.

وی افزود: زائران عتبات عالیات به علت اینکه با جماعت زیادی روبرو بودند باید هنگام بازگشت به میهن حداقل به مدت چهار تا پنج روز از رفتن به میهمانی و سفر ممانعت کنند. این افراد باید در خانه چند روز خود را قرنطینه کنند زیرا امکان دارد که حامل ویروس های تنفسی( اعم از کووید) به دیگران باشند.

زائران عتبات باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند

دکتر سیدعلیرضا ناجی، استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری نیز در این خصوص به سیناپرس گفت: اصولا مراسم عزاداری اربعین در تجمعات صورت می گیرد بنابراین امکان دارد برخی از زائران عتبات عالیات حامل ویروس تنفسی( اعم از کووید و سایر ویروس های تنفسی دیگر) باشند به همین دلیل زمانی که این افراد به کشور بر می گردند باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: این افراد باید پس از بازگشت به کشور حداقل به مدت یک هفته ماسک بزنند. فاصله جانبی و اجتماعی با دیگران را نیز حتما باید رعایت کنند.

وی تصریح کرد: اگر چنانچه فردی علائم تنفسی یا هر علائمی دال بر بیماری تنفسی از جمله کووید را داشته باشد باید فورا خود را ایزوله کند و به پزشک مراجعه نماید.

وی تصریح کرد: مجموعه این اقدامات زنجیره انتقال بیماری های تنفسی (مانند کووید) از ناقلان به افراد دیگر را قطع می کند؛ به خصوص افرادی که با کهنسالان و بیماران زمینه ای و مزمن در ارتباط هستند.

به گفته وی، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نسبت به دیگران بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کووید 19، آنفلوآنزا یا سایر بیماری های تنفسی هستند از اینرو ضرورت دارد زائران هنگام مراجعت به ایران پروتکل های بهداشتی را کاملا رعایت کنند تا بار دیگر شاهد پیک موجی دیگر از کرونا یا افزایش میزان انتقال بیماری نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکنون وضعیت ایران نسبت به کنترل کووید 19 خیلی خوب است. ما باید سعی کنیم این وضعیت در کشورمان حفظ شود بنابراین باید اقدامات لازم را انجام دهیم تا بار دیگر شاهد موج کرونا نباشیم.

ناجی تاکید کرد: زائران عتبات عالیات پس از بازگشت به کشور باید ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی از فرصت کاهش میزان شیوع کووید19 استفاده نمایند و به زدن واکسن مبادرت کنند.

وی در پایان به سیناپرس گفت: افرادی که تاکنون دز اول یا دوم کرونا را نزده اند و افراد دیگری که هنوز موفق به زدن دز سوم و چهارم نشده اند نیز می توانند از فرصت کاهش میزان شیوع کووید 19 استفاده و برای تزریق واکسن به مراکز درمانی مراجعه کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا