اصلاح و به روز رسانی قانون ایمنی زیستی در دستور کار محیط زیست


اصلاح و به روز رسانی قانون ایمنی زیستی در دستور کار محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در جلسه کمیسیون هماهنگی شورای ملی ایمنی زیستی، علی سلاجقه بر به روز رسانی قانون ایمنی زیستی تأکید کرد.وی با بیان اینکه پژوهشگاه دفاع ملی درباره ایمنی زیستی...

اصلاح و به روز رسانی قانون ایمنی زیستی در دستور کار محیط زیستبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در جلسه کمیسیون هماهنگی شورای ملی ایمنی زیستی، علی سلاجقه بر به روز رسانی قانون ایمنی زیستی تأکید کرد.
وی با بیان اینکه پژوهشگاه دفاع ملی درباره ایمنی زیستی فعالیت‌هایی کرده است، گفت: در به روز رسانی قانون ایمنی زیستی از تمامی ظرفیت انجمن‌های علمی، نمایندگان مجلس و اساتید مرتبط استفاده شود و مباحث مربوط به خسارت‌های احتمالی ناشی از محصولات تراریخته در قانون مزبور لحاظ شود.
سلاجقه همچنین به نقش پدافند غیر عامل در ایمنی زیست محیطی اشاره کرد و حضور آن را ضروری دانست.

تاکنون هیچ مجوزی برای کشت محصولات تراریخته در کشور صادر نشده است

در بخش دیگری از این جلسه، محمد حسین بازگیر رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی گفت: در سال ۱۹۹۲ پس از اجلاس زمین و تصویب کنوانسیون تنوع زیستی، تکالیفی برای دولت‌ها تعیین شد که یکی از آن‌ها تدوین قوانین داخلی در حوزه ایمنی زیستی توسط اعضا و کشور‌ها است.
وی افزود: به دنبال آن بحث پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا و قوانین داخلی در کشور شکل گرفت. سازمان حفاظت محیط زیست دبیرخانه ایمنی زیستی را تشکیل داد و قوانین الحاق به کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا پذیرفته شد.
بازگیر تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های بین المللی، در حدود ۱۹۱ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دنیا محصولات تراریخته کشت می‌شود که سویا، پنبه، ذرت و کلزا از عمده‌ترین محصولات تراریخته است.
رئیس دبیرخانه شورای ایمنی زیستی در ادامه گفت: ایران صرفاً وارد کننده عمده محصولات و فرآورده‌های تراریخته در دو بخش غذای انسان و خوراک دام محسوب می‌شود و تا امروز هیچ مجوزی برای کشت و رهاسازی محصولات تراریخته در کشور صادر نشده است.
بازگیر خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۱ جلسه شورای ملی به ریاست معاونان اول روسای جمهور برگزار شده و در مجموع ۶۰ مصوبه داشته است، که یکی از آن‌ها تجمیع و ترکیب مقررات و دستورالعمل‌های حوزه ایمنی زیستی و تدوین آیین نامه اجرایی جامع و کاملی برای قانون ایمنی زیستی است که در اولویت فعالیت‌های دبیرخانه ایمنی زیستی است.
گفتنی است؛ در این جلسه درخصوص به روز شدن و اصلاح قانون ایمنی زیستی مصوب سال ۱۳۸۸ بحث و تبادل نظر صورت گرفت و همچنین بررسی و تصویب شیوه نامه اجرایی کمیسیون سه نفره داوری تبصره ماده ۵ قانون ایمنی زیستی، بررسی موضوع الحاق یا عدم الحاق به پروتکل ناگویا- کوالالامپور (مسئولیت و جبران خسارت‌های احتمالی ناشی از رها سازی موجودات زنده تغییر یافته ژنتیکی) و بررسی و تعیین و تکلیف دستورالعمل اجرایی ایمنی زیستی مد نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی مرتبط نیز مطالبی ارائه شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس