افت شاخص‌ها صعود بورس را سخت‌تر می‌کند/ تشکیل الگوی مثلث نزولی کلاسیک در بازار سرمایه


افت شاخص‌ها صعود بورس را سخت‌تر می‌کند/ تشکیل الگوی مثلث نزولی کلاسیک در بازار سرمایه

بورس تهران که هفته گذشته را با روند نزولی به پایان رسانده بود، هفته جدید را نیز قرمزپوش آغاز کرد تا شاخص کل به ریزش ادامه داده و به کف سال برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در این هفته برای دومین روز متوالی بازهم قرمزپوش بود تا شاخص کل باز هم به حمایت تاریخی خود بیشتر نزدیک شود.

ریزش شاخص در روز یکشنبه، دومین سقوط بزرگ شاخص در دو هفته اخیر بود. امروز نیز شاخص های بورس همگی با افت مواجه شدند. ریزش بورس و فاصله گرفتن نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز آزاد را می‌توان علت و معلول یکدیگر دانست.

در صورتی که بازار سرمایه به حمایت های مطرح شده از سوی تحلیلگران واکنش نشان ندهد، باید منتظر عمیق تر شدن رکود در بورس باشیم.

* تشکیل الگوی مثلث نزولی کلاسیک در بورس

مهدی امیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: ارزش بازار به زیر 5 میلیون و 200 هزار میلیارد تومان نزول کرده و این مساله به دلیل خروج پول‌های حقیقی از بورس بوده است.

وی با اشاره به تحلیل تکنیکال بورس در شرایط فعلی ادامه داد: طبق برآیندهای گرفته شده از تحلیل تکینکال، الگوی مثلث نزولی کلاسیک برای شاخص کل بورس تشکیل شده و باید منتظر باشیم و ببینیم شاخص کل بورس چه زمانی به اولین هدف خود دست پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افت شاخص از این محدوده های حمایتی یعنی بازه یک میلیون و 320 هزار تا یک میلیون و 350 هزار واحدی، می‌تواند کار صعود را سخت تر کرده و در صورت اتفاق افتادن این موضوع باید منتظر رکود عمیق در بازار سهام باشیم.

* بازدهی منفی 3 دهم درصدی شاخص کل در بازار سرمایه

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 4 هزار و 86 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 373 هزار و 821 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی سه دهم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس با کاهش هزار و 698 واحدی در سطح 400 هزار و 212 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 42 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 53 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 576 واحد قرار گرفت.

* رشد ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش کل معاملات بازار سهام به رقم 148 هزار و 477 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 142 و 503 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 89 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 191 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 1.5 درصد بوده است.

* کاهش خروج سرمایه حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سومین روز متوالی منفی شد و 191 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته 32 درصد کاهش را نشان می دهد.

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام آریان (شرکت پارس آریان)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت و نمادهای خاور (ایران خودرو دیزل)، کزغال (زغال سنگ پروده طبس) و واحصا (احیا صنایع خراسان) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

گروه های فرآورده های نفتی و کک، بانک ها و موسسات اعتباری بیشترین خروج پول را به خود اختصاص داده و گروه قند و شکر و استخراج زغال سنگ نیز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در معاملات دوشنبه 51 نماد صف خرید داشتند و 81 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 10 درصدی به 143 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 3 درصد افزایش یافت و 187 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد)، کپرور (شرکت فراوری زغال سنگ پروده طبس) و فپنا (شرکت سپنتا) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سکرد (سیمان کردستان)، ثاباد (توریستی و رفاهی آبادگران ایران) و غدشت (دشت مرغاب) تعلق داشت.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس