این گیاه ضد دیابت است


این گیاه ضد دیابت است

نتایج در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نشان داد که مصرف گلپوره می‌تواند نقش موثری در کاهش گلوکز، کلسترول، تری‌گلیسیرید سرم و فعالیت آنزیم‌های کبدی داشته باشد، از این رو مصرف این گیاه در دیابتی‌ها به خصوص مبتلایان به نوع اول می‌تواند مفید باشد.

بر اساس مطالعات پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی یزد با بررسی اثر ضد دیابتی گیاه گلپوره (گل گنو) در موش سفید آزمایشگاهی متوجه اثر ضد دیابتی گیاه گلپوره (گل گنو) شدند.

پژوهشگران این طرح پژوهشی دکتر علیرضا وحیدی مربی گروه فارماکولوژی با همکاری دکتر دشتی، دکتر سیدضیاالدین صمصام شریعت و مهندس فلاح‌زاده بر این نکته تاکید دارند که یکی از روش‌هایی که از دیرباز جهت درمان دیابت مورد توجه و استفاده بوده، مصرف گیاهان محلی می‌باشد که در مناطق مختلف نوع و نحوه استفاده از آن‌ها متفاوت است.

بر اساس نتایج این طرح پژوهشی، در اثر مصرف غلظت ۲ درصد جوشانده گیاه گلپوره توسط موش‌های دیابتی شده غلظت گلوگز، کلسترول، تری گلیسیرید، ازت اوره و اسیداوریک کراتینین و آنزیم‌های alt , alp تفاوت معنی‌داری نداشته است، ولی در اثر مصرف غلظت ۴ درصد جوشانده گیاه گلپوره غلظت گلوکز و تری‌گلیسیرید کاهش و فعالیت alp افزایش چشمگیری داشته است.

این پژوهش نوعی مطالعه تجربی است که در آن موش سفید بزرگ آزمایشگاهی به عنوان الگوی دیابتی انتخاب و با تزریق استرپتوزوتوسین به میزان ۶۰ میلی‌گرم / کیلوگرم به صورت داخل صفاتی (IP) دیابتی شدند، که میزان قند خون و ادرار کلیه موش‌ها از یک هفته قبل از تزریق اندازه‌گیری و از سلامت آن‌ها اطیمنان حاصل گردید.

در نوع مطالعه و روش اجرای این تحقیق آمده است: موش‌های دیابتی به ۴ گروه تقسیم شدند، ۳ گروه به صورت آزاد به جای آب از جوشانده گیاه مورد نظر با غلظت‌های مختلف (۴، ۳، ۲ درصد) دریافت می‌کردند، در حالی که گروه کنترل آب معمولی مصرف می‌نمودند، پس از گذشت ۱۵ روز از زمانی که حیوانات دیابتی شده بودند از آن‌ها خونگیری به عمل آمد و قندخون گروه مورد شاهد اندازه‌گیری شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


"بسته مرگ" 61 میلیارد دلاری