اربعین یکی از ابعاد شکل گیری «تمدن نوین اسلامی»/زوایای پنهان دفاع مقدس به درستی تبیین شود


اربعین یکی از ابعاد شکل گیری «تمدن نوین اسلامی»/زوایای پنهان دفاع مقدس  به درستی تبیین شود

حجت الاسلام حکمتی نیک اربعین حسینی را یکی از مهم ترین ابعاد مختلف پازل ارزشمند برای شکل گیری «تمدن نوین اسلامی» دانست و گفت: اربعین یک رسانه جهانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام و المسلمین «سیروس حکمتی نیک» امروز (۲۵ شهریور ماه) در خطبه های نماز جمعه یاسوج ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت، اظهار کرد:شخصی به محضر امام معصوم علیه السلام رسید و عرض کرد «ای پسر پیغمبر، من مردی گناهکار هستم که گناه و نافرمانی خداوند سراسر وجودم را گرفته و می خواهم کاری انجام دهم که گناه را ترک کنم، اما توان ترک گناه و معصیت الهی را ندارم، ای فرزند پیامبر مرا موعضه ای کن تا در پرتو آن گناه و معصیت را ترک کنم».

امام جمعه موقت یاسوج گفت: امام معصوم علیه السلام در جواب این درخواست کننده فرمودند «پنج عمل را در زندگی خود انجام بده و هر گناهی می خواهی مرتکب شو که اگر توان داری این کارهای پنجگانه را انجام دهی، در گناه کردن و نافرمانی خداوند آزاد هستی، اما اگر نمی‌توانی حق انجام معصیت الهی و نافرمانی خدا را نداری».

وی ادامه داد: امام معصوم علیه السلام فرمود «نخست باید از رزق و روزی و برکت خداوند استفاده نکنی و از نعمت های زیبای الهی و مواهب خدادادی بهره نبری، و هر گناهی می خواهی انجام بده، همه ما سر سفره و خوان با کرامت خداوند نشسته‌ایم و از مواهب خدادادی و نعمت های زیبای الهی بهره می بریم و هیچ کدام از ما حق تمرد، عصیان، سرکشی، گناه و معصیت در درگاه خداوند متعال را نداریم».

حجت الاسلام حکمتی نیک ادامه داد: امام علیه السلام فرمود «دوم از ولایت، زعامت و حاکمیت خداوند خارج شو و هر گناهی هم می خواهی انجام بده، زیرا خداوند حاکمیت مطلق بر کل عالم و ولایت تام بر کل کائنات دارد، زعامت در رهبری و مدیریت عالم به دست خداوند متعال است و ما نمی‌توانیم از زیر چتر ولایت، رهبری و حکومت خداوند خارج شویم و هرکجا قدم بگذاریم، تحت حاکمیت خداوند مهربان هستیم؛ لذا حق گناه و نافرمانی به درگاه خداوند متعال را نداریم».

خطیب جمعه یاسوج یادآور شد: امام علیه السلام فرمود «سوم برای زندگی خود جایی را انتخاب کنیم که خدا ما را نبیند، هر گناهی هم می‌خواهی انجام بده، عالم محضر خدا بوده و همه ما در حضور خالق هستی بخش هستیم و از رفتار، کردار، عملکرد، نیت، مقاصد و اهداف ما کاملاً آگاه بوده و ناظر و شاهد بر عملکرد ما است و هر کجا قدم بگذاریم خداوند حضور دارد».

وی خاطرنشان کرد: باید از گناهان در جاهای خلوت نیز پرهیز کنیم، زیرا خداوند همه جا شاهد و ناظر اعمال، رفتار، گفتار و کردار ما است؛ پس نمی توانیم جایی انتخاب کنیم که خدا در آنجا وجود نداشته باشد، به همین دلیل حق گناه و معصیت به درگاه الهی را نداریم».

حجت الاسلام حکمتی نیک در ادامه، اظهار کرد: امام علیه السلام فرمود «چهارم وقتی عزرائیل، فرشته مرگ و ملک الموت سراغ تو آمد تا تو را قبض روح کند، اگر بتوانی ایستادگی کنی و تسلیم تقدیر الهی نشوی، در گناه کردن آزاد هستی طبق تقدیر و سنت الهی همه خواهند مرد و هرگاه فرشته مرگ آمد همه باید تسلیم امر پروردگار شویم، چون همه باید بمیرند، پس حق گناه کردن در محضر خداوند را نداریم».

امام جمعه موقت یاسوج تاکید کرد: امام علیه السلام فرمود «وقتی مالکین جهنم خواستند انسان های گناهکار را راهی جهنم کنندف اگر این زور و توان را داری در برابر ملائکه الله ایستادگی کنی و بگویی من جهنم نمی روم، در گناه کردن آزاد هستی، 19 فرشته الهی از طرف خداوند مأموریت دارند که اینها مالکین در جهنم هستند و وظیفه اینها روان کردن انسان های گناهکار به سوی آتش عظیم الهی است و انسان های کافر، بی دین و متمرد را روانه جهنم می کنند و کسی نمی‌تواند بگوید من جهنم نمی روم، حالا که این زور را نداریم، طبق فرموده امام معصوم، حق گناه کردن هم نداریم».

وی ضمن تاکید بر اینکه باید برای سفر آخرت توشه برداریم، افزود: بهترین زاد و توشه برای این سفر، تقوای الهی، پرهیزگاری، عمل نیک، مردم داری، انجام واجبات دین و ترک محرمات است.

حجت الاسلام حکمتی نیک در خطبه دوم نماز جمعه امروز یاسوج ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و دوری از گناه و معصیت، گفت: امام حسین علیه السلام در فراز زیبایی فرمود «مردم بنده دنیا هستند و دین نیز لقلقه زندگی آنها بوده تا زمانی که زندگی آنها بگذرد، ولی هرگاه در بوته آزمایش و امتحانات الهی قرار بگیرند، در این شرایط دینداران واقعی بسیار اندک هستند».

امام جمعه موقت یاسوج خاطرنشان کرد: مصداق بارز و روشن این فرمایش امام حسین علیه السلام صحنه ارزشمند عاشورا به عنوان یک آزمایش و امتحان بزرگ الهی است.

حجت الاسلام حکمتی نیک اظهار کرد: به تعبیر شهید مطهری «عاشورا دو صفحه دارد، یکی صفحه کاملا صاف و نورانی و صفحه ای کاملا تاریک و ظلمانی دارد که کارگردانان اصلی صفحه نورانی عاشورا حسین بن علی علیه السلام و یاران باوفای ایشان و کارگردانان اصلی صفحه ظلمانی و تاریک عاشورا و کربلا بنی‌امیه، عمر بن سعد، عبیدالله بن زیاد، یزید بن معاویه و لشکر آنها است.

خطیب جمعه موقت یاسوج تصریح کرد: عاشورا عرصه تقابل دو جبهه است که یکی نبرد نامتقارن و نامتوازن از همه کسانی که در برابر امام حسین (ع) در روز عاشورا قرار گرفتند و هزاران نفر از لشکریان عمربن سعد خود را مسلمان می دانستند و در برابر پسر پیغمبر که زیر 100 نفر بودند، ایستادگی کردند.

وی خاطرنشان کرد: هرگاه میدان آزمایش و امتحان الهی باشد در این عرصه دینداران واقعی و مومنین حقیقی بسیار اندک و قلیل هستند.

حجت الاسلام حکمتی نیک ضمن تسلیت اربعین حسینی به همه محبین اهل بیت علیهم السلام، گفت: از نظر قرآن کریم همیشه دو خطر عمده متوجه نظام اسلامی بوده که این منطق قرآن است و برای ما بیان می کند که نخست خطر دشمن بیرونی و دوم خطر دشمن درونی و داخلی است که باید در نظر داشته باشیم.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: منظور از دشمنان بیرونی اعم از دشمن بیرون از مرزهای جغرافیایی اسلامی مثل «کفار» یا بیرون از مرزهای اعتقادی نظام اسلامی مثل «منافقین» است که هر دو دشمنان خارجی اسلام و مسلمین محسوب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن داخلی دومین دشمن درونی است که خطر آن بسیار شدیدتر و بیشتر از دشمن اولی است که آن خطر اضمحلال درونی و فروپاشی درون نظام اسلامی را به همراه دارد.

حجت الاسلام حکمتی نیک یادآور شد: اینکه نیروهای خودی در درون نظام اسلامی مغلوب احساسات نفسانی شوند، مسیر درست را تشخیص ندهند و خواص جامعه از بصیرت، بینش و آگاهی لازم برخوردار نباشند و تجمل گرایی و اشرافی گری در جامعه اسلامی حاکم شود و مردم مسلمان درون جامعه اسلامی بپذیرند که شخصی ظالم، مُفسد، شرور و بوزینه باز به اسم «یزید بن معاویه» حاکم اسلامی شود که این اتفاق در صدر اسلام رخ داد.

خطیب جمعه موقت یاسوج گفت: وقتی مردم دیدند که اسلام دچار اضمحلال می شود، امام حسین علیه السلام به عنوان تکلیف بر خود لازم دانست که جهاد ایستادگی و مقاومت در برابر یزید را آغاز و برای حفظ بقای اسلام و جلوگیری از اضمحلال درونی نظام اسلامی و فروپاشی درون نظام قیام کند.

وی خاطرنشان کرد: یزید اعتقاد به اسلام نداشت و هر عمل خلاف شرع را آشکارا انجام می داد که امام حسین علیه السلام در این شرایط بر خود لازم دانست که دست به قیام و نهضت بزند و عاشورا آفریده شد.

حجت الاسلام حکمتی نیک اظهار کرد: جریان تاریخ‌ساز عاشورا ثمره قیام و نهضت امام حسین علیه السلام است تا اسلام زنده بماند و آموزه‌های اسلامی در جامعه از بین نرود که در این زمینه امام حسین علیه السلام فرمود «باید فاتحه دین اسلام را بخوانیم وقتی که چوپان اسلام شخصی مثل یزید است».

امام جمعه موقت یاسوج ادامه داد: امام علیه السلام قیام کرد و در برابر یزید بن معاویه به دلیل بقای دین نهضتی به پا کرد تا اسلام زنده بماند و آثار ارزشمند قیام امام حسین علیه السلام امروز در هزاره سوم و قرن بیست و یکم به خوبی قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع زیبای اربعین نیز از آثار ماندگار قیام امام حسین علیه السلام است که امروزه بیش از ۲۰ میلیون مسلمان از سراسر جهان و بیش از ۵۰ کشور دنیا در یک کنگره عظیم با عنوان «پیاده روی اربعین» در سرزمین عتبات عالیات حضور دارند و در این راهپیمایی شرکت می کنند.

حجت الاسلام حکمتی نیک اظهار کرد: نکته قابل تامل و حائز اهمیت این است که این کنگره بزرگ جهانی و حضور ارزشمند ده‌ها میلیونی توسط رسانه‌های بیگانه دنیا بای کد خبری می شود و در هیچ کدام از نشریات، جراید و خبرگزاری های غربی ها اسمی از اربعین دیده نمی شود، ولی غافل از اینکه این موضوع ارزشمند خود یک رسانه جهانی است.

امام جمعه موقت یاسوج تاکید کرد: علیرغم میل باطنی آنها زنجیره انسانی لازم برای شکل گیری «تمدن نوین اسلامی» باید شکل بگیرد و اربعین حسینی یکی از مهم ترین ابعاد مختلف این پازل ارزشمند برای شکل گیری «تمدن نوین اسلامی» خواهد بود.

وی در فراز دیگری از خطبه ها به فرارسیدن ۳۱ شهریور ماه، هفته دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: نخستین روز از هفته دفاع مقدس یاد و خاطر ایثارگری ها، رشادت‌ها، فداکاری ها و جانفشانی های رزمندگان اسلام، ایثارگران، شهدا، آزادگان و فرماندهان دوران طلایی دفاع مقدس را گرامی می داریم و بر همه آنها درود و سلام می فرستیم.

حجت الاسلام حکمتی نیک گفت: یکی از عرصه های «جهاد تبیین» که مقام معظم رهبری از آن به عنوان یک «واجب فوری» تعبیر فرمودند تبیین زوایای مختلف دفاع مقدس است، زیرا ناگفته های بسیاری از این دوران باقی مانده و زوایای پنهانی دارد که همه مبلغین و مروجین دین، اصحاب رسانه، قلم، صدا و سیما، فرماندهان ارزشمند دفاع مقدس، رزمندگان و راویان می توانند از فرصت این هفته طلایی استفاده کنند تا به معنای واقعی ناگفته های جنگ و دفاع مقدس را برای مردم بیان کنند.

امام جمعه موقت یاسوج گفت: باید چرایی جنگ تحمیلی، چرایی نام گذاری دفاع مقدس، بیان دستاوردهای مهم نظامی، سیاسی و اقتصادی دفاع مقدس، ابتکار و خلاقیت مردمی کردن دفاع برای مردم به درستی تبیین شود.

وی گفت: ضرورت دارد همه کسانی که توان دارند از این فرصت برای تبیین و تنویر افکار عمومی مردم نسبت به موضوع ارزشمند دفاع مقدس روشنگری لازم را انجام دهند.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی