کیف خالی از نوشت افزار


کیف خالی از نوشت افزار

گرانی های افسار گسیخته نوشت افزار و نبود نظارتِ قوی بر فروشگاه‌های عرصه این محصولات سبب شده کیف دانش آموزان امسال خالی از نوشت افزارهای با کیفیت و پر از حسرت شود.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی: بوی ماه مهر دوباره به مشام می‌رسد و دانش آموزان پس از دو سال آموزش مجازی و درس آموختن در قاب تبلت و تلفن های همراه؛ این بار خوشحال از حضور در کلاس ها در انتظار بازگشایی مدارس هستند. در این میان خانواده ها با مشقت های فراوان سعی در مهیاسازی نیازهای آموزشی فرزندان خود هستند.

خواسته بیشتر دانش آموزان از پدر و مادرها تهیه فرم مدرسه، کیف و کفش و وسایل آموزشی نو است اما تهیه این مایحتاج امروزه در شرایطی که قیمت نوشت‌افزار همانند دیگر اجناس روند صعودی غیرمنتظره به خود گرفته دغدغه بسیاری از والدین شده است.

کیف خالی از نوشت افزار

با اینکه چند سالی است که تبلیغات گسترده‌ای برای خرید لوازم‌التحریر ایرانی اسلامی می‌شود اما با افزایش قیمت‌ها، برخی خانواده‌های ایرانی قادر به خرید نه وسایل داخلی و نه وارداتی هستند؛ چراکه با یک نگاهی اجمالی می توان متوجه شد که قیمت برچسب محصولات نشان دهنده تفاوت فاحش قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نوشت افزار و گلایه های مردمی

با وجود برخی آشفتگی‌ها در بازار، امسال افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نوشت‌افزار قدرت خرید مردم را کاهش داده است و بیشتر خانواده‌ها از گرانی لوازم‌التحریر و دیگر اقلام مدرسه گلایه دارند.

قیمت‌های افسار گسیخته و چند برابری قیمت دفتر، خودکار، مدادرنگی و پاک کن و کیف و کفش مدرسه سبب شده تا بسیاری از دانش آموزان، در نخستین ایستگاه سال تحصیلی با حسرت به بازار پر زرق و برق نوشت افزار نگاه بیندازند. سایه این گرانی بر روی برخی اقلام آنها را برای خانواده های کم توان و پرتوان تبدیل به کالای لوکس کرده است.

به صورت طبیعی در آستانه مهر شاهد افزایش قیمت ها هستیم. اما امروز قیمت ها در وضعیت بازار نوشت‌افزار ساعت می‌اندازد و وضعیت ناخوشایندتری را به خود گرفته که علاوه بر این، نبود نظارت قوی بر بازارِ قیمت لوازم التحریر سبب شده تا یک قلم کالا در یک فروشگاه با یک نرخ و در خیابان دیگر توسط دست فروشان با نرخ دیگری به فروش برسد.

مهری اکبری شهروند بیرجندی است که به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: بازار رنگارنگی از نوشت افزار موجود است اما مردم قدرت خرید ندارند، همه اجناس رنگ گرانی به خود گرفته اند.

این شهروند گفت: همه اجناس و لوازم التحریر امسال دو برابر شده یک دفتر 20 هزار تومانی امسال 40 و در برخی مکان‌ها بیشتر هم به فروش می رسد.

وی به فراوانی اقلام نوشت افزار ایرانی و کیفیت خوب اجناس اشاره کرد و گفت: یک تخته وایت برد 375 هزار تومانی سال گذشته را 800 هزار تومان، ماژیک پنج تومانی را 13 هزار تومان، اتود 27 هزار تومانی را 35 هزار تومان، خودکار 9 تومانی را 13 هزار تومان و یک مداد سیاه را هشت هزار تومان خریداری کرده‌ام.

استقبال کم مردم برای خرید نوشت افزار

سکینه محمدپور یکی از فروشندگان لوازم التحریر بیرجند به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: نوشت افزار ایرانی اسلامی و طرح‌های روی جلد دفاتر بستگی به خرید هر فروشگاه دارد، اما دفتر منگنه طرح خاصی ندارد و ایرانی و خارجی آن فرقی ندارد.

وی با بیان اینکه شهروندانی که خواستار نوشت افزار ایرانی اسلامی باشند می‌توانند تقاضا داشته باشند تا برای آنها اقلام مورد نظر را تهیه کنیم، افزود: معمولا مشتری‌ها از اقلام داخل ویترین انتخاب می کنند.

این فروشنده با اشاره به اینکه قیمت دفتر از سایر اقلام گران‌تر شده است، ادامه داد: قیمت دفتر امسال تا ۳۰ درصد گران‌تر شده است گرچه همه اقلام 20 تا 30 درصد گران تر از مدت مشابه سال گذشته شده است.

وی از استقبال کم مردم برای خرید نوشت افزار گران قیمت خبر داد و تصریح کرد: با این گرانی‌ها قدرت خرید مردم کمتر شده و خانواده‌ها اجناس زیادی را خریداری نمی کنند و تنها به چند جنس ضروری‌تر اکتفا می کنند.

کیف خالی از نوشت افزار

مخالف برگزاری نمایشگاه نوشت افزار بودیم

حمید سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی ضمن تایید گرانی و افزایش قیمت لوازم التحریر، افزود: افزایش قیمت در مقایسه با قبل از شیوع بیماری کرونا در برخی اجناس در رسته لوازم التحریر حدود 100 درصد است.

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی و نوشت افزار خراسان جنوبی از وضعیت بهتر نوشت افزار ایرانی اسلامی در استان خبر داد و گفت: فراوانی این نوع نوشت افزار در استان بیشتر و مردم می توانند اقلام مورد نظر خود را تهیه کنند.

وی در ادامه با اشاره به بازگشایی نمایشگاه نوشت افزار در خراسان جنوبی، گفت: ما مخالف برگزاری این نمایشگاه بودیم چراکه حتی مجوزی هم از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت نداشته است.

ضربه به صنف نوشت افزار/ ۵ مرکز تعطیل شد

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی و نوشت افزار خراسان جنوبی افزود: حتی قیمت برخی دفاتر تبلیغاتی ایرانی اسلامی موجود در این نمایشگاه از قیمت بیرون گران تر بوده است.

سلیمانی با اشاره به آسیب ۸۰ درصدی کرونا به صنف لوازم التحریر افزود: ضمن اینکه کتاب مورد نیاز دانش آموزان هم چند سالی در فرشگاه ها به فروش نمی رسد لذا تعدادی از فروشگاه‌ها پروانه‌های خود را ابطال کرده‌اند.

وی در ادامه تعداد مراکز تعطیل شده در دو سال گذشته به دلیل ورشکستگی را پنج مرکز عنوان کرد.

نظارت خارج از نوبت بر اقلام مصرفی مدرسه تا ۱۵ مهرماه

حسین حسن‌پور، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: شعبه خاصی برای رسیدگی به موقع به پرونده ها در طرح نظارتی نوشت افزار با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت اختصاص داده ایم و پرونده ها را خارج از نوبت رسیدگی می کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رسیدگی به پرونده های نوشت افزار خارج از نوبت در دستور کار است، افزود: تاکنون مورد خاصی از گرانی ها به ما اطلاع داده نشده است.

حسن‌پور از ادامه روند نظارت ها بر بازار نوشت افزار با کمک اتاق صمت، اتحادیه ها و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت تا 15 مهرماه خبر داد و گفت: در شهرستان های قاین، طبس، نهبندان، بشرویه و درمیان تعزیرات حکومتی مستقر داریم و در مرکز استان هم یک شعبه ثابت و یک شعبه سیار مستقر و به این پرونده ها (سرویس مدارس، البسه و پوشاک، نوشت افزار و سایر) خارج از نوبت رسیدگی می کنیم، لذا مردم می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلفات، آن را به سامانهTazirat135.ir گزارش دهند.

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید